شرکت های دانش بنیان و آشنایی با موسسه های با پایه علم

شرکت های دانش بنیان و آشنایی با موسسه های با پایه علم

شرکت های دانش بنیان و آشنایی با موسسه های با پایه علم


شرکت های دانش بنیان و آشنایی با موسسه های با پایه علم – تفاوت شرکت های دانش بنیان با سایر شرکت ها

شرکت های دانش و بنیان بر دانش متمرکز بوده و ارزش های آن بر پایه دانش و فناوری اطلاعات بنا شده است. به بیانی ساده تر این شرکت ها رونق، شکوفایی و پیشرفت دانش کشور ها را سبب می گردند.

بدیهی است که سوال های بسیاری در رابطه با این شرکت ها داشته باشید به عنوان مثال کدام شرکت ها دانش بنیان محسوب می شوند؟ ویژگی دقیق شرکت های دانش بنیان به چه صورت است ؟ چگونگی  قرار گرفتن یک شرکت جز این دسته بندی ؟ هدف از این نوشتار برسی شرکت های دانش بنیان و پاسخ به سوالات پیرامون آن می باشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

شرکت های دانش بنیان و آشنایی با موسسه های با پایه علم

حقوق مالکیت فکری

امروزه بسیاری از خدمات و محصولات حاصل نوآوری های کوچک و بزرگ می باشد. در واقع نوآوری های دانش همچون یک زنجیره به یکدیگر متصل می باشند که به یک خروجی نوین منجر می گردند . با توجه به این که این نوآوری ها حاصل پژوهش های فکری و دانش می باشند، بنابراین شرکت هایی که بر مبنای دانش تشکیل شده اند، می توانند مالک دارایی ها ی فکری و اختراعات خود شده و آن ها را ثبت نمایند.

در واقع شرکت های مبتنی بر دانش علاوه بر مالکیت دارایی های فکری خود، قادر به بهره مندی از آن نیز هستند. شایان ذکر است که  برخی از این شرکت ها اطلاعات فنی و تجاری ارزشمندی را دارند که باید به صورت اسرار تجاری شرکت حفظ شوند.

 

ویژگی های شرکت های مبتنی بر دانش

همانگونه که گفته شد این شرکت ها ضمن ارائه طرح و ایده ای نوین، رشد و توسعه اقتصاد کشور را سبب می گردند. برخی ویژگی های این شرکت ها عبارت است از:

خلق ایده ای جدید بر اساس فناوری کشور

داشتن ایده و طرح جدید بر اساس دانش و فناوری های کشور اولین و مهم ترین ویژگی شرکت های مبتنی بر دانش (دانش محور) می باشد. در واقع یک نوع همبستگی میان میزان خلق ایده و نوآوری ها با سطح دانش و فناوری های یک کشور وجود دارد.

خلق طرحی خلاقانه و نوین نیازمند فراهم بودن محیطی مناسب برای آزمایش و ارائه آن می باشد. در صورت مغایرت طرح با زیر ساخت ها و سطح فناوری یک کشور، امکان حمایت از آن وجود نخواهد  داشت.

 

پایداری نوآوری و دانش در برابر تحولات جهانی

یکی دیگر از ویژگی های مهم شرکت های مبتنی بر دانش، پایداری نوآوری و دانش مقابل تحولات جهانی می باشد. عمر این شرکت ها بالا بوده و نگرانی بابت تغییر دنیای سیستمی برای شرکت های دانش محور وجود ندارد.

 

عدم وجود مال ملموس

این شرکت ها هیچگونه مال و املاکی اعم از زمین، ماشین آلات، تجهیزات و … نداشته که این ویژگی دقیقا برخلاف ویژگی های کسب و کار های تجاری می باشد. چراکه شرکت های دانش محور بر مبنای فناوری و تخصص های علمی و پژوهشی تشکیل شده و بر دانش خود متمرکز می باشد. با توجه به عدم وجود مال ملموس در این شرکت ها، اظهار نامه مالیاتی نیز برای آن ها پیش بینی نشده است.

 

برخورداری از یک خروجی نوین

یک خروجی مشخص و نوین، لازمه ی فعالیت این شرکت ها می باشد. در واقع محصولات شرکت های دانش محور می بایست به تولید رسیده و یا اینکه در حد نمونه آزمایشگاهی ساخته شود. همچنین  دانش و فناوری های محصولات و خدمات این شرکت ها می بایست در سطح بالایی باشد. چراکه حمایتی به محصولاتی با سطح معمولی و عادی تعلق نمی گیرد. دولت ایران نیز حمایت ویژه ای از شرکت های دانش محور داشته تا موجبات بالا رفتن سطح اقتصاد و دانش کشور را فراهم نماید.

لازم به ذکر است که روی کار آمدن شرکت های مبتنی بر دانش (دانش محور) موجب اهمیت دادن به ارائه ی خدمات با کیفیت شده است. به دلیل علمی بودن ماهیت این شرکت ها، همواره شاهد نقش و حضور پررنگ اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها در ایجاد این شرکت ها هستیم.

 

مزایا و امتیازات شرکت های دانش محور

  1. معافیت از پرداخت مالیات، عوارض و پرداخت های گمرکی برای مدتی 15 ساله
  2. امکان کسب وام های بدون بهره با پرداخت های بلند مدت جهت تولید و عرضه خدمات
  3. اولویت دادن به شرکت های دانش محور جهت راه اندازی واحد های پژوهشی، علمی و فناوری
  4. امکان بیمه نمودن محصولات برای کاهش خطر پذیری آن ها
  5. اعطای مبلغی بین 300 میلیون الی 5 میلیارد تومان به شرکت های  دانش محور جهت تجاری سازی محصولات و خدمات
  6. بهره مندی از مشاوره های مالیاتی و حسابداری رایگان
  7. جایگزینی پروژه ها به  جای خدمت سربازی
  8. بخشودگی جرایم عدم بیمه و …
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم