تأثیرات ورود جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی بر خدمات حمل و نقل دریایی

1 1

سازمان تجارت جهانی بزرگترین سازمان بین المللی با هدف آزادسازی تجارت بین المللی است که اکنون 164 عضو دارد.
سازمان تجارت جهانی:
1 ژانویه 1995 آغاز به کار سازمان تجارت جهانی است. یکی از بخش‌های منشور تجارت جهانی یک توافقنامه 34 ماده‌ای است که در 30 اکتبر 1947 بین 23 کشور، عمدتاً کشورهای پیشرفته صنعتی، امضا شد. این موافقتنامه مشابه موافقتنامه تعرفه ها و تجارت یا گات است. موافقتنامه عمومی عملاً یک سازمان بین المللی غیررسمی را تأسیس کرد و به طور غیررسمی به عنوان گات شناخته شد. در واقع، در حال حاضر سه توافقنامه اصلی این سازمان عبارتند از موافقتنامه عمومی تعرفه ها و تجارت (GATT)، موافقت نامه عمومی تجارت در خدمات و موافقت نامه جنبه های تجاری حقوق معنوی (TRIPS).
فرمت توافق:
چارچوب اساسی این موافقتنامه شامل الزامات عمومی برای همه اعضای کلیه فعالیت های مؤثر بر تجارت خدمات (قوانین، مقررات، رویه ها، تصمیمات، اقدامات اجرایی و غیره) است و از 29 ماده و شش قسمت تشکیل شده است. موافقتنامه عمومی تجارت خدمات نیز دارای هشت پیوست است که موقت یا دائمی هستند. ضمیمه موقت ضمیمه ای است که برای مذاکرات پس از دور اروگوئه آماده شده است و این پیوست زمانی که مذاکرات به نتیجه برسد دیگر قابل اجرا نخواهد بود.
پیوست های دائمی همچنین شامل ضمیمه های مربوط به خدمات حمل و نقل هوایی، نقل و انتقالات اشخاص حقیقی، خدمات ارتباطی و خدمات مالی است، به استثنای مواردی که در ماده 2 مقرر شده است. محتوای موافقتنامه شامل اصولی است که به عنوان اصول اصلی آزادسازی تجارت در خدمات، یعنی:
– اصل حصول اطمینان از اینکه اعضا در مورد کلیه فعالیت های مرتبط با تجارت خدماتی از جمله انتشار و ایجاد فوری وب سایت های مربوط به دادگاه ها و رسیدگی های حقوقی به یکدیگر اطلاع می دهند.
– اصل رفتار خوب دولت به این معنا که اعضا باید فوراً و بدون قید و شرط رفتار خوب دولت را در همه شرکای تجاری خود (اعضای سازمان تجارت جهانی یا غیر عضو) مشاهده کنند. در عمل این امکان وجود دارد که رفتار دولت مربوطه بدتر از رفتاری باشد که در فرآیند عادی گزینش یا توافقات دوجانبه و منطقه ای استفاده می شود.
سیاست عدم تبعیض: این بدان معناست که اعضا نباید نسبت به سایر اعضا با خدمات و ارائه دهندگان اعضا رفتار منفی داشته باشند.
وضعیت فعلی خدمات حمل و نقل دریایی در ایران:4 2

اکثر خدمات حمل و نقل دریایی ایران را بر عهده دارند و در هر استان و شهر بندری بسته به امکانات، این خدمات مستقیماً از طریق اداره کل بندر ارائه می شود. توسط شرکت ها و موسسات زیر نظر مدیریت کل و سازمان و با راهنمایی سازمان ارائه می شود. در حال حاضر نظارت بر فعالیت های خدماتی 12 بندر مهم از جمله کمتر از 50 بندر مهم کشور بر عهده بنادر و سازمان های کشتیرانی کشور است. آشنایی با برخی از فعالیت های خدمات بندری مرتبط با حمل و نقل دریایی در سه بندر بزرگ کشور:

خدمات ارائه شده در بندر شهید رجایی:
خدمات اصلی ارائه شده در بندر شهید رجا شامل خدمات راهنما و همچنین نگهداری و تعمیر وسایل کمک ناوبری و ایمنی آبراه ها، بازرسی کشتی، امور بندری، اجاره اتاق و اسکله کشتی و همچنین خدمات کشتی تحت نظارت واحدهای دریایی می باشد. .
همچنین شرکت ها می توانند در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری کنند. – تعداد بارها؛ – تامین آب؛ – آژانس حمل و نقل کالا؛ عملیات کانتینری؛ – کمک و نجات؛ – تامین پرسنل و تجهیزات؛
بندر امام خمینی:
خدماتی مانند کار مدیریت (مدیریت کانال – تعمیر و نگهداری – جداسازی -) کار یدک کش (در حال حاضر بندر امام خمینی دارای 9 فروند کشتی و دو کشتی راهنما می باشد و کار یدک کشی بصورت مستقل و زیر نظر یک شرکت خصوصی انجام می شود. مسئولیت بهره برداری، تعمیر و نگهداری شناورها در قالب قرارداد مزایده.
بندر انزلی:
این بندر دارای ده اسکله، یک محوطه اسکله، چهار سقف، کانتینرهای روباز و انبار است. این اسکله همچنین آماده ارائه خدمات برای پهلوگیری کشتی های حامل کالاهای خطرناک و همچنین پهلوگیری کشتی های تجاری می باشد. تجهیزات زمینی و دریایی بندر انزلی در دست شخصی است. از جمله تجهیزات دریایی؛ این به قایق های خدماتی، قایق های اکتشافی و نجات، یدک کش ها، راهنماها، هیدروگراف ها و قایق ها مربوط می شود.
خدمات کشتیرانی که ایران را ملزم به تعهد به آزادسازی این بخش می کند، به چهار بخش عمده تقسیم می شود:
1- خدمات راهنمایی کشتی، خدمات پشتیبانی و بکسل کشتی، ذخیره سازی، خدمات تامین سوخت و آب، خدمات جمع آوری، خدمات کاپیتان بندر، پشتیبانی کشتی (برج فانوس دریایی، پشتیبانی ناوبری، خدمات ناوبری راداری کشتی)، سایر پشتیبانی های الکترونیکی و کشتی از جمله خدمات بندری. سیستم های ارتقاء امنیت و غیره)، خدمات عملیاتی مبتنی بر ساحل که برای عملکرد کشتی ضروری است، از جمله ارتباطات، تامین آب و برق، تعمیرات اضطراری، خدمات حمل و نقل، خدمات نجات کشتی و بازیابی کشتی.
2- خدمات مربوط به کشتی از جمله خدمات اجاره کشتی با خدمه، نگهداری و تعمیر کشتی.
3- خدمات میانی شامل خدمات رابط گمرکی، خدمات ترخیص کالا از گمرک، خدمات نمایندگی آب می باشد
5- خدمات بار و مسافر شامل حمل و نقل مسافر و بار، خدمات جابجایی محموله دریایی، خدمات انبارداری و انبارداری، خدمات انبارداری و کانتینری، خدمات حمل و نقل، تاکسی آبی و خدمات کشتی باری.

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم