جعل شناسنامه و کارت ملی

jaal2

کارت ملی و شناسنامه اسناد هویتی هستند که امکان جعل آن ها همچون اسناد دیگر همواره وجود دارد .

انتخاب هویتی دیگر توسط افراد و اقدام به جعل شناسنامه و کارت ملی با هویتی غیر از هویت اصلی خود ، از مصادیق جعل می باشند .

قانون ، جعل کارت ملی و شناسنامه را جرم انگاری نموده و مجازاتی را برای آن تعیین نموده است که در ادامه متن به برسی حکم جعل اسناد هویتی و مجازات قانونی آن خواهیم پرداخت .

 

جعل کارت ملی و شناسنامه

شناسنامه و کارت ملی اسناد هویتی می باشند که افراد با داشتن آن ها شهروند تلقی شده و از حقوق اجتماعی برخوردار خواهند شد . که در پی آن نظم در جامعه برقرار شده و تمامی روابط و مبادلات قانونی از طریق شماره ملی افراد صورت می‌گیرد .

امروزه افراد بسیاری برای دستیابی به مزایای غیر قانونی ، اسناد سجلی و هویتی را مورد جعل قرار داده و با استفاده از کارت ملی و شناسنامه جعلی مرتکب اقدامات غیر قانونی می شوند .یکی از مصادیق جرم جعل اسناد در قانون ، جعل اسناد هویتی و سجلی همچون شناسنامه و کارت ملی می باشد:

ساختن سند ، نوشته ، مهر و یا امضای اشخاص رسمی و یا غیر رسمی ، تراشیدن ، خراشیدن ، الحاق ، محو یا اثبات ، قلم بردن ، سیاه کردن ، تقدیم یا تاخیر تاریخ حقیقی سند و یا بکار بردن مهر دیگری بدون اجازه آن و یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر و اقداماتی نظایر آن به قصد تقلب ، از مصادیق جعل و تزویر می باشند .

بنابر این موضوع قابل اهمیت در وقوع جرم جعل و استفاده از اسناد مجعول ، قصد تقلب می باشد .

jaal 1

مجازات جرم اسناد هویتی توسط کارمندان دولت و افراد عادی

مجازات کارمندان و مسئولان دولتی در صورت ارتکاب جرم جعل اسناد هویتی در قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل می باشد :

هر یک از کارمندان و مسئولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته ‌ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها از ‌نوشته ‌ها و اوراق رسمی تزویر کند اعم از این که امضاء یا مهری را ساخته یا امضاء یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه ‌ای الحاق کند یا اسامی اشخاص ‌را تغییر دهد علاوه بر مجازات‌های اداری و جبران خسارت وارده به حبس از یک تا پنج سال یا به پرداخت ۵۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون ریال جزای نقدی‌ محکوم خواهد شد.

 

مجازات جرم جعل اسناد هویتی  توسط افراد عادی

افراد عادی در صورت ارتکاب جرم جعل اسناد هویتی ، طبق قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد .

مجازات پیش بینی شده برای افراد مزبور در صورت ارتکاب به جرم جعل اسناد هویتی ، علاوه بر جبران خسارت وارده ، حبس از شش ماه تا سه سال و یا 50 میلیون ریال تا 250 میلیون ریال جریمه نقدی می باشد .

 

جعل اسناد هویتی توسط گروه های سازمان یافته

مطابق قانون تخلفات ، جرایم و مجازات ها در خصوص اسناد سجلی ، مجازات پیش بینی شده برای افرادی که جهت ارتکاب جرائم مندرج در این قانون ، اقدام به تشکیل باند و شبکه نمایند ، حبس از 5 تا 15 سال و پرداخت جزای نقدی از 2 میلیون ریال تا 10 میلیون ریال می باشد .

 

مجازات چاپ غیر قانونی اسناد سجلی و فروش آن ها

مطابق قانون تخلفات ، جرایم و مجازات ها در خصوص اسناد سجلی ، مجازات پیش بینی شده برای افرادی که اقدام به ساخت و تهیه غیر مجاز مهرهای سجل یا سرقت آن و یا چاپ غیر مجاز اوراق و اسناد سجلی نماید ، حبس  از 2 تا 5 سال و پرداخت جزای نقدی از 2 تا 5 میلیون ریال می باشد که در صورت تکرار جرم به اشد هر دو مجازات محکوم خواهند گردید .

 

خرید و فروش شناسنامه و اسناد هویتی جرم بوده و محکومیت پیش بینی شده برای مرتکبین جزای نقدی از 500 هزار ریال تا 3 میلیون ریال می باشد . که در صورت تکرار ، اشد مجازات مزبور به مرتکبین تعلق خواهد گرفت .

همچنین در صورتی که افراد جعل این اسناد را تبدیل به حرفه خود نموده باشند به حبس از 3تا 10 سال و جزای نقدی فوق الذکر محکوم خواهند گردید .

 

استفاده از شناسنامه و کارت ملی جعلی چه مجازاتی دارد ؟

مطابق قانون در صورتی که فرد با علم به جعلی بودن اسناد هویتی و به قصد تقلب از آن استفاده نماید ، مرتکب جرم شده و به مجازات پیش بینی شده در قانون شامل حبس از 6 ماه تا 3 سال و یا جزای نقدی از 5 میلیون ریال تا 250میلیون ریال محکوم خواهد شد .

همچنین مجازات استفاده از اسناد هویتی با علم به جعلی بودن آن به صورت حبس از 1 تا 3 سال و جزای نقدی از 500 هزار ریال تا یک میلیون ریال می باشد .

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 1]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم