مطالبه مهریه در طلاق غیابی

مطالبه مهریه در طلاق غیابی

مطالبه مهریه در طلاق غیابی


مطالبه مهریه در طلاق غیابی

مطابق قانون یکی از حقوق مالی متعلق به زوجه مهریه می باشد که زن پس از عقد نکاح مالک آن شده و حق هر گونه تصرف در آن را دارد. مهریه تحت هر شرایطی به زوجه تعلق داشته و هیچ دلیلی عدم استحقاق زن به مهریه را سبب نمی گردد. این در حالی است که دیگر حقوق مالی زوجه همچون اجرت المثل ایام زوجیت، تنصیف دارایی و نفقه تحت شرایطی خاص به زوجه تعلق خواهند گرفت.

سوالی که همواره در رابطه با مهریه مطرح می شود به این صورت است که اگر طلاق به شکل غیابی باشد مطالبه ی مهریه چگونه خواهد بود؟ در این مقاله بر آنیم که علاوه بر بیان مفهوم طلاق غیابی و انواع آن، نحوه ی مطالبه مهریه در این نوع از طلاق را نیز برسی کنیم زیرا نحوه مطالبه مهریه در هر کدام از انواع طلاق، متفاوت است. به عنوان مثال در صورتی که طلاق از نوع خلع بوده و از سوی زوجه صورت گرفته باشد، زن مهریه خود را در عوض طلاق به همسرش می بخشد. همچنین در صورتی که طلاق از سوی زوج باشد، مرد باید تمام مهریه زن را به صورت یکجا پرداخت کند (یا به شکل اقساطی در صورت اعسار از پرداخت). در طلاق توافقی نیز زوجین در رابطه با نحوه مطالبه مهریه توافق نموده و میزان آن را نیز مشخص می کنند.

 

مطالبه مهریه در طلاق غیابی

طلاق غیابی از سوی مرد

مطابق قانون، مرد می تواند هر زمان که بخواهد همسر خود را با ارائه دادخواست به دادگاه، طلاق دهد. برای وقوع این طلاق نیازی به دلیل موجه نمی باشد و زوج برای طلاق ملزم به پرداخت مهریه است. لازم به ذکر است که حکم طلاق در صورت عدم پرداخت مهریه زن صادر نخواهد شد.

در صورت عدم حضور و عدم تقدیم لایحه توسط زوجه به هنگام رسیدگی به پرونده طلاق از سوی زوج، حکم طلاق به صورت غیابی از سوی دادگاه صادر خواهد شد.

 

نحوه مطالبه مهریه در طلاق غیابی از سوی مرد

در صورتی که مرد برای طلاق دادن همسرش به دادگاه مراجعه نماید، صدور حکم طلاق منوط به پرداخت حقوق مالی زوجه از جمله نفقه، مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت و تنصیف دارایی می باشد. بنابراین حتی در صورت عدم حضور و تقدیم لایحه توسط زوجه، زوج همچنان موظف به پرداخت حقوق مالی زوجه می باشد.

زوجه برای مطالبه مهریه خود در این نوع از طلاق، می بایست از طریق اجرای ثبت اقدام نموده و در صورت عدم موفقیت از این طریق، به دادگاه خانواده مراجعه نماید.

 

صدور حکم طلاق غیابی از طرف زوجه

  1. در صورتی که زن بنابر دلایلی قانونی و محکمه پسند، به دادگاه مراجعه نموده و طی دادخواستی مبنی بر طلاق، خواهان جدایی از همسرش باشد، دادگاه شعبه و زمان رسیدگی به پرونده را به زوجین ابلاغ خواهد نمود. در صورت عدم حضور و عدم تقدیم لایحه توسط زوج، دادگاه حکم به طلاق غیابی نموده و بدین ترتیب زوجه نیز می تواند نسبت به دریافت مهریه اقدامات لازم را به عمل آورد. طلاق غیابی از سوی زوجه مستلزم طی مراحلی می باشد تا از آن طریق زن قادر به دستیابی به حقوق مالی خود باشد. در صورتی که زوجه وکالت در طلاق داشته باشد میتواند  با وکالت داشتن از شوهر و بدون حضور او در خواست طلاق نماید. حکم طلاق در این مواقع از نوع غیابی نبوده و از نوع توافقی محسوب می شود.
  2. زوجه بر خلاف زوج نمیتواند در زمان دلخواه درخواست طلاق نماید. و برای اینکه دادخواست طلاق از سوی زن در دادگاه پذیرفته شود مستلزم ارائه دلایل محکمه پسند و داشتن شرایطی که قانونگذار مشخص کرده می باشد. اعتیاد زیان آور، ترک زندگی خانوادگی از سوی مرد، ترک انفاق زوج و ازدواج مجدد مرد بدون اذن زن و مواردی از این قبیل، در دسته دلایلی می باشند که زوجه برای درخواست طلاق باید آن را ارائه دهد. یکی از دلایلی که زن را قادر به ارائه درخواست طلاق می نماید، این است که زوج به مدت چهار سال مفقود الاثر باشد (غایب مفقود الاثر)، بدین ترتیب در صورت مفقود الاثر بودن زوج، زوجه می تواند مطابق ماده 1029 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات لازم جهت درخواست طلاق غیابی را به عمل آورد. محرز گردیدن مفقودالاثر بودن زوج برای دادگاه لازمه ی صدور حکم طلاق غیابی به دلیل مفقود الاثر بودن زوج می باشد. در صورت مفقود الاثر بودن زوج و طلاق زوجه، اگر مرد قبل از پایان عده زن بازگردد، حق رجوع از طلاق غیابی را دارد. در صورتی که بازگشت او با پایان مدت عده زن مصادف شود، دیگر حق رجوعی برای مرد وجود نخواهد داشت و ادامه زندگی با همسر سابق او، مستلزم ازدواج دوباره با وی می باشد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم