سازمان بین المللی دریانوردی IMO

سازمان بین المللی دریانوردی IMO

سازمان بین المللی دریانوردی IMO


سازمان بین المللی دریانوردی IMO

قبل از جنگ جهانی دوم مسائل مربوط به کشتیرانی بین المللی دارای ساز و کار سازمانی ثابت نبود. مسائل و موضوع هایی که نیاز به قرارداد و ترتیبات بین المللی داشت از طریق کنفرانس هایی که به این منظور ایجاد می‌شد مورد حل و فصل قرار می گرفت. در سال ۱۸۸۹ در گردهمایی معروف به واشنگتن، تاسیس یک کمیسیون دائمی دریایی بین المللی پیشنهاد شد ولی عملاً اقدامی صورت نگرفت.

دو سازمان کوتاه مدت بین دولتی در این خصوص در سال‌های ۱۹۴۴ و  ۱۹۴۶ تاسیس شد که بالاخره سازمان دومی موفق شد پیش‌نویس طرح تاسیس یک سازمان دائمی دریایی را تهیه نمایند که اساس مذاکرات کنفرانس ۱۹۴۸ ژنو را تشکیل می داد.

این کنفرانس موفق به تهیه متن کنوانسیون تحت عنوان سازمان دولتی دریایی شد که اختصاراً I.M.C.O نامیده می شد.

بعد از اینکه ژاپن به عنوان بیست و یکمین کشور در مارس ۱۹۵۸ صنعت موسس سازمان بین دولتی را تصویب کرد کنوانسیون موسس IMCO در ژانویه ۱۹۵۹ لازم الاجرا شد و IMCO به عنوان دوازدهمین سازمان تخصصی سازمان ملل متحد تولد یافت. اعضای این سازمان نه تنها کشورهای سنتی دریایی بلکه کشورهایی هم تاحد زیادی متکی به خدمات کشتیرانی دیگر کشورها بودند را در بر می گرفت.

این سازمان در ۲۲ مه ۱۹۸۲ به International Maritime organisation  تغییر نام یافت.

اولین هدف سازمان بین المللی دریایی تدارک و تسهیل همکاری بین کشورهای عضو در موضوع های گوناگون فنی است که در امور کشتیرانی می تواند واجد اثر باشد. این سازمان درصدد ایجاد بالاترین استانداردهای عملی ایمنی در دریا و راندمان بالای دریانوردی است. مسئولیت ویژه IMO حفظ ایمنی حیاط در دریا است. سازمان مذکور در این راستا تلاش می‌کند که تبادل اطلاعات بین کشورها در تمام مسائل فنی دریایی در حد گسترده ای صورت بگیرد.

 

سازمان بین المللی دریانوردی IMO

تشکیلات سازمانی IMO عبارتند از:

  • مجمع
  • شورا
  • کمیته ها نظیر ایمنی دریایی، کمیته فنی، کمیته حفاظت از محیط زیست و کمیته حقوقی دبیرخانه و ارکان فرعی حسب نیاز.

 

عضویت در این سازمان به روی تمامی کشور ها باز است:

مجمع متشکل از تمام کشورهای عضو است هر دو سال یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.

شورا متشکل از ۲۴ عضو است که به وسیله مجمع انتخاب می شوند و به عنوان نماینده عرضه کنندگان و استفاده کنندگان خدمات دریایی بین المللی عمل می‌کند و حسب نیاز تشکیل جلسه می‌دهد و گزارش‌های کمیته ایمنی دریایی را دریافت و به همراه تفاسیر و توصیه های خود به مجمع و برای اطلاع اعضا ارسال می دارد.

دبیرکل سازمان نیز به وسیله شورا منصوب میشود.

کمیته ایمنی دریایی متشکل از نمایندگان تمام کشورهای عضو است و عهده دار امور فنی سازمان است. اعضای این کمیته برای چهار سال انتخاب میشوند و وظیفه آنها بررسی هر موضوع مربوط به مساعدت در دریانوردی، ساخت و تجهیز کشتی، به کارگیری کارکنان از نقطه نظر ایمنی، قواعد بازدارنده تصادف، جابجایی محموله های خطرناک، آیین و تشریفات مربوط به ایمنی دریایی، اطلاعات تصویری از مناطق دریایی جعبه سیاه کشتی، سوابق رهیابی و ناوبری، بررسی سوانح و حوادث، نجات و کمک و به طور کلی هر موضوعی که مستقیماً واجد اثر بر ایمنی دریایی باشد. این کمیته سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد و از طریق شورا پیشنهادات مربوط به مقررات ایمنی و اصلاحیه های مربوط به مقررات موجود ایمنی را به همراه تفسیر و توصیه های خود به مجمع تسلیم می کند.

دبیرخانه IMO متشکل است از یک دبیر کل، دبیرکل کمیته ایمنی دریایی و کارکنان دیگر که مورد نیاز باشد. دبیرخانه وظیفه حفظ و نگهداری سوابق مورد نیاز برای انجام وظیفه سازمان را برعهده دارد و نیز اسناد و مدارک و دستور جلسه ها و صورتجلسه ها و غیره را که برای کارهای مجمع، شورا و کمیته ایمنی دریایی نیاز است تهیه و توزیع می نماید.

مقر سازمان واقع در شهر لندن است.

 

سازمان های غیر دولتی (NGOs)

سازمان بین المللی دریایی از آغاز تاسیس خود برای استفاده از نظر های مشورتی سازمان های غیر دولتی  NGOs در امور مختلف دریایی با تعدادی از این سازمان های ( NGOs ) از طریق انعقاد قراردادهای همکاری، رابطه کاری برقرار کرده است.

تا سال ۲۰۱۳ سازمان بین المللی دریایی به ۷۷ سازمان غیر دولتی برای استفاده از نظر های تخصصی آنها در خصوص موارد مربوطه به تخصص هر یک از آن سازمان نقش مشورتی اعطا نموده است.

به عنوان مثال اتاق بین المللی کشتیرانی International Chamber of Shipping در چندین موضوع خصوصاً ایمنی نفتکشها سیستم‌های پایای گاز و تمیز کردن و شستشوی تانکر ها از نفت خام با سازمان بین المللی دریایی همکاری نزدیک دارد و تاکنون تعداد زیادی کتاب و راهنماهای ایمنی دریانوردی تهیه و تدوین کرده است.

در خصوص جنبه‌های مختلف نجات نیز ICS کارهای ارزنده ای ارائه نموده است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم