مسئولیت مدنی در ورزش

مسئولیت مدنی در ورزش

مسئولیت مدنی در ورزش


مسئولیت مدنی در ورزش

هرگاه شخصی یا اشخاصی ناگزیر از جبران خسارت دیگری باشد گفته می شود در برابر او دارای مسئولیت مدنی است. مسئولیت مدنی یا به موجب قرارداد می باشد یا خارج از قرارداد. مسئولیت های قراردادی به علت عدم اجرای تعهدات و عدم وفا به عهدی که ناشی از عقد قرارداد فی مابین است یعنی فردی که به تعهدات و عهد خود وفا نمی کند و به این طریق باعث ضرر به غیر یا طرف قرارداد می گردد مکلف از عهده خساراتی که در این رهگذر حاصل گردیده برآمده و ضامن است یعنی مسئولیت ناشی از قرارداد عبارت از تعهدی است که متخلف از مفاد قرارداد مکلف به انجام آن می باشد . مانند یک مربی کشتی که متعهد به آموزش فنون کشتی به یک نوجوان بوده و در نتیجه عدم مراقبت و بی احتیاطی او نوجوان مصدوم شده است. مربی در برابر نوجوان و والدین وی مسئول بوده مکلف به جبران خسارات وارده است.

در مورد مسئولیت های خارج از قرارداد یا بدون قرارداد اینکه قراردادی فیمابین وجود نداشته و دو نفر هیچ تعهدی نیز نسبت به یکدیگر نداشته‌اند و حال یکی از دو نفر عمداً یا به خطاب به دیگری زیان وارد ساخته است. در اینجا بدون توجه به نبودن قرارداد چون به دستور قانون عملیات ورزشی بایستی با رعایت مقررات و موازین خاص خود اجرا شوند و در نتیجه تخلف یک ورزشکار مقررات نقض شده به حکم قانون خاطی مسئول خساراتی ناشی از صدمه وارده به ورزشکار یا دیگران است در حالی که هیچ قرارداد یا پیمان نامه ای هم وجود ندارد. نتیجه اینکه در صدمات بدنی ناشی از خطا یا تخلف چه قرارداد باشد یانباشد جبران خسارت بر عهده کسی است که در اثر تقصیر و بی احتیاطی بی‌مبالاتی وی ایجاد خسارت شده است.

 

مسئولیت مدنی در ورزش

ارکان مسئولیت مدنی

وجود ضرر که به اشکال مختلف زیر ملاحظه می شود:
  1. صدمه جانی به خود یا دیگران به صور مختلف مانند ضرب، جرح، نقص عضو، قتل در اثر حرکات خطا
  2. تجاوز به حیثیت دیگران و لطمه زدن به حیثیت شخص مانند ایجاد شایعات همجنس بازی یا اعمال منکراتی در مورد سرپرست یا مربی یا داوران.
  3. تعرض و تجاوز به نوامیس دیگران
  4. اتلاف و ناقص کردن اموال خود و دیگران و تجاوز به مال غیر مانند شکستن شیشه های سالن یا ورزشگاه که گویند زیانی حاصل شده است.

موارد دارای دو شرط است اول از ضرر به خود شخص در اثر فعل خود ولی موجب مسئولیت مدنی نیست. ثانیاً حدوث و ایجاد ضرر بایستی مسلم باشد تا موجب مسئولیت مدنی گردد.

 

انجام فعل یا خودداری از عمل بر خلاف قانون

انجام یک عمل که موجب ضرر و زیان شود کافی نیست بلکه بایستی عمل بر خلاف قوانین و مقررات هم باشد یا عملی نامشروع تا عامل آن را مسئول دانست ونیز خودداری از عمل که باعث اضرار و زیان شود و مطابق قانون منع شده و تخلف باشد. زیرا مواردی بسیار زیان بار داریم که به حکم و دستور قانون موجب مسئولیت نبوده و خساراتی هم در بر ندارند‌.

مثال: برخورد توپ با صورت یک بازیکن فوتبال یا والیبال که موجب صدمه و حتی شکستگی هم گردد مسئولیتی متوجه داور یا بازیکن نخواهد بود.

شرط اساسی تحقق جرم در این موارد چه از باب  فعل یا ترک آن در صورتی است که عمل برخلاف مقررات و موازین انجام گرفته باشد تا موجب مسئولیت مدنی باشد.

 

تقصیر مرتکب گاهی به طور عمد و زمانی به صورت غیر عمد و در نتیجه بی احتیاطی است.

همانطور که قبلا گفته شد تقصیر عمدی عبارت است از داشتن سوء نیت و ارتکاب عمل توام با سوء نیت است که موجب ضرر و زیان و ورود خسارت می شود.

اما در تقصیر غیر عمدی که نتیجه بی احتیاطی و بی مبالاتی و غفلت بدون سوء نیت و بدون قصد وارد کردن زیان به غیر. بنابراین سوابق موجود در مدیریت ها و فدراسیون های ورزشی اکثر حوادث ورزشی از بی احتیاطی و بی مبالاتی و غفلت می باشد و کمتر به موارد تقصیرات عمدی ملاحظه میگردد.

مثال های زیر در مورد تقصیرات غیر عمدی است:

  1. شیرجه زدن شناگر مبتدی و کم تجربه از سکوی ۵متری شیرجه بدون داشتن تجارب و آموزش کافی
  2. غفلت یا خودداری داور از بازدید وسایل ورزشی مورد استفاده ورزشکاران و ورود خسارت و ضرر ناشی از استفاده از همین وسایل غیر مجاز و غیر معمول توسط ورزشکاران
  3. عدم دقت و غفلت در مورد بازرسی و تعمیر وسایل فنی مورد استفاده دانش‌آموزان ورزشکار در رشته های خاص ورزشی

به هر حال بعد از ضرر و زیان، خسارت دیده میتواند جبران خسارت و زیان وارده به خود را از دادگاه ذیصلاح خواستار گردد و عاملین ضرر و زیان نیز مکلف است نتیجه کار نادرست و غفلت و قصور خود را تحمل و جبران ضرر را نماید.

در این مورد جبران خسارات به دو شکل ممکن است یا اقدامات لازم برای برگرداندن وضعیت به شکل اولیه به نحوی که مانند آن است چه زیانی وارد نشده و یا جبران خسارت از طریق دادن معادل یا ارزش و معادل آن چه از دست رفته است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص موضوعات حاکم بر حقوق ورزشی،با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم