جرم انگاری انواع مزاحمت برای بانوان

جرم انگاری انواع مزاحمت برای بانوان

جرم انگاری انواع مزاحمت برای بانوان


جرم انگاری انواع مزاحمت برای بانوان

یکی از مشکلاتی که همواره سبب از بین رفتن امنیت و آسایش مردم جامعه می گردد به کارگیری رفتار های نابهنجار اجتماعی می باشد. به همین منظور قانون برای برخی از این رفتار ها مجازات هایی پیش بینی نموده تا از این طریق از تکرار این رفتار های نابهنجار در جامعه جلوگیری نماید.

مزاحمت برای بانوان یکی از رفتار های نابهنجاری است که ممکن است سبب به خطر افتادن نظم و امنیت جامعه شود. همچنین امکان بزه دیدگی بانوان با توجه به جنس لطیف و آسیب پذیر آن ها، چند برابر می شود . بدین ترتیب قانون گذار می بایست سیاست هایی افتراقی و حمایت های کیفری را در رابطه با ایجاد ناامنی و مزاحمت برای بانوان در نظر بگیرد.

در قانون مجازات اسلامی ایران شاهد چگونگی شکل گرفتن حمایت های کیفری و سیاست های افتراقی می باشیم. قانونگذار در این قانون مجازات مرتکب را در موارد بزه دیدگی بانوان تشدید نموده است.

مطابق با ماده 619 قانون مجازات اسلامی هر کس که با به کارگیری الفاظ و حرکات خلاف شئون و حیثیت، مزاحتمی را برای اطفال و بانوان در معابر و اماکن عمومی ایجاد کرده و به آنان توهین کند، مجازات حبس از 2 تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق به او تعلق خواهد گرفت.

 

جرم انگاری انواع مزاحمت برای بانوان

مصادیق مزاحمت بانوان

مطابق ماده 619 قانون مجازات اسلامی ایران، مزاحمت، تعرض، توهین با به کارگیری الفاظ و حرکات خلاف شان از مصادیق ایجاد مزاحمت برای بانوان می باشد . توهین به آقایان خارج از این ماده می باشد.

به طور کلی توهین و به کارگیری الفاظ خلاف شان به موجب ماده 608 قانون مجازات اسلامی دارای مجازات  و شلاق تا 74 ضربه و پرداخت جزای نقدی می باشد. اما با تصویب قانون کاهش مجازات های تعزیری  همواره شاهد تقلیل مجازات از حبس به جزای نقدی می باشیم. با بیان این موضوع و مقایسه دو ماده مزبور متوجه حمایت قانونگذار از بانوان هم به لحاظ میزان مجازات و هم شناسایی مصادیق مزاحمت خواهیم شد.

 

وقوع جرم مزاحمت بانوان تحت چه شرایطی می باشد ؟

شرط تحقق این جرم با توجه به ماده 619 قانون مجازات اسلامی، وقوع آن در اماکن عمومی و معابر می باشد.

اماکن عمومی جهت به کارگیری و ارائه خدمات برای عموم مردم دایر می باشند همچون بازار، ادارات دولتی، رستوران ها، هتل ها و … حتی برخی از اماکنی که برای ورود به آن ها نیازمند تهیه بلیط می باشیم نیز از اماکن عمومی محسوب می شوند. مانند سینما ها و موزه ها و …

معابر نیز محل رفت و آمد عموم مردم می باشد همچون خیابان، کوچه، بزرگراه ها و … وقوع جرم مزاحمت برای بانوان می بایست در معابر و یا اماکن عمومی باشد. البته این به معنای دیدن صحنه جرم توسط افراد دیگر نمیباشد. بدین ترتیب در ایجاد مزاحمت برای بانوان در کوچه بدون حضور افراد دیگر نیز جرم محقق شده است.

 

مزاحمت های فیزیکی و لفظی بانوان

همانگونه که ذکر شد، افعال متعددی برای ایجاد مزاحمت بانوان و سلب آرامش و امنیت آن ها وجود دارد که ممکن است به صورت فیزیکی و یا لفظی باشد. تهدید، توهین و … میتواند مصداقی از مزاحمت های لفظی باشد . تعقیب کردن بانوان، چاقو کشیدن بر آنان و سد راه آنان شدن و … نیز می تواند از مصادیق مزاحمت های فیزیکی برای بانوان قرار گیرد. شایان ذکر است که اشارات و نگاه کردن های نامعقول نیز می تواند از مصادیق مزاحمت های فیزیکی باشد. در صورتی که مردی زنی را تعقیب نماید و قصد مزاحمت او نیز مسلم شود، حتی در صورت عدم به کارگیری الفاظ  نیز قابل مجازات است.

 

چگونگی رسیدگی به جرم توهین به بانوان

رسیدگی به جرم مزاحمت بانوان نیازمند طرح شکایت توسط شاکی می باشد. بنابر این با شکایت شاکی نوبت به مرحله تحقیق از متهم و سپس تعقیب او رسیده و پرونده جهت صدور حکم نهایی از دادسرا به مرجع قضایی صالح ارجاع می شود.

مجوز قرار بازداشت موقت مرتکب، از دیگر حمایت های قانونگذار از بانوان می باشد. مطابق با بند ت ماده 237 قانون آیین دادرسی کیفری در صورتی که مزاحمت و آزار و اذیت بانوان به وسیله اسلحه و یا چاقو انجام شود، می توان قرار بازداشت موقت متهم را صادر نمود.

 

مدارک اثبات جرم مزاحمت علیه بانوان

از صدای ضبط شده، حضور شاهد در صحنه جرم، پیام های ارسالی و دوربین های مدار بسته می توان به عنوان مدرک علیه متهم استفاده نمود و به آن استناد کرد.

 

دادگاه صالح

محل وقوع جرم، قاعده ای کلی برای تعیین صلاحیت محاکم در رسیدگی به جرایم می باشد .بنابراین دادگاه محل وقوع  جرم، صالح به رسیدگی می باشد. صلاحیت ذاتی دادگاه نیز با توجه به مصادیق آن مشخص می شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم