توقیف اموال محکوم‌ علیه

توقیف اموال محکوم‌ علیه

توقیف اموال محکوم‌ علیه


توقیف اموال محکوم‌ علیه

در میان موضوعات مربوط به مال و اموال، افراد همواره با موضوع عدم پرداخت بدهی و یا خسارت روبه رو بوده اند . در واقع افراد می توانند خواهان پولی باشند که باید به آن ها پرداخت می شده . از این رو قادر به شکایت از طرف مقابل هستند . اما چه تضمینی برای پرداخت این پول حتی در صورتی که دادگاه حکم به پرداخت بدهی بدهد وجود دارد و چه اقداماتی برای جلوگیری از ضاییع شدن حقوق می توان انجام داد ؟ قانونی تحت عنوان قانون اجرای احکام، این موضوعات را پیش بینی نموده و توقیف اموال را به عنوان اقدامی جهت جلوگیری از تضییع حقوق در نظر گرفته است . در این مقاله بر آنیم تا ضمن برسی مفهوم توقیف اموال محکوم علیه، انواع توقیف مال اعم از توقیف تامینی و توقیف اجرایی را نیز برسی کنیم .

 

توقیف اموال محکوم‌ علیه

توقیف اموال محکوم‌علیه به معنای بازداشت دارایی‌های شخصی است که حکم، به ضرر او صادر شده است.

 

توقیف تامینی

صدور حکم و به اجرا در آوردن آن، نیاز به شرایطی دارد که یکی از آن ها صدور اجراییه برای حکم و ابلاغ آن به محکوم علیه می باشد. بر اساس ماده 34 قانون اجرای احکام مدنی، فرد موظف است که ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه، مفاد آن را اجرا کند. اما ممکن است محکوم علیه در طی این 10 روز اموال خود را مخفی نموده و یا آن ها را به دیگران انتقال داده و از بین ببرد. بر همین اساس مطابق تبصره 35 قانون اجرای احکام مدنی، این امکان برای محکوم له وجود دارد که در این مدت ده روزه  اموال محکوم علیه را جهت توقیف معرفی نماید. این توقیف را توقیف تامینی و یا توقیف احتیاطی می گویند.

 

توقیف اجرایی

همانطور که گفته شد، محکوم علیه موظف است در مدت مقرر شده از ابلاغ اجراییه، آن را اجرا نماید. اما گاهی امکان دارد که محکوم علیه در طول این مدت حکم را اجرا ننموده و نیز به هیچ یک از وظایف جایگزین عمل ننماید. در این صورت محکوم له قادر به درخواست توقیف اموال محکوم علیه،  معادل محکوم به می باشد. در این صورت، توقیف اموال محکوم علیه بدون تاخیر آغاز گردیده و که به آن توقیف اجرایی می گویند.

 

نحوه توقیف اموال محکوم علیه

مقررات مربوط به توقیف اموال در قانون اجرای احکام مدنی، بر اساس غیر منقول یا منقول بودن مال، بیان شده است؛ از اینرو باید با مفهوم اموال منقول و غیر‌منقول آشنا باشیم.

  • اموال منقول: اموالی که از قابلیت انتقال بدون ورود صدمه به مال یا محل استقرار آن، برخوردار هستند را اموال منقول می گویند. مانند کتاب، لباس و …
  • اموال غیر منقول: اموالی که فاقد قابلیت نقل و انتقال می باشند، تحت عنوان اموال غیر منقول شناخته می شوند. مانند ساختمان، دیوار، زمین و …

 

توقیف اموال منقول

توقیف اموال منقول در هفت بخش مورد برسی قرار خواهند گرفت.

  1. اصل توقیف اموال منقول در محل کار و یا سکونت محکوم علیه: مطابق ماده 62 قانون اجرای احکام مدنی، در صورت مشخص بودن محل سکونت و یا محل کار محکوم علیه، اصل بر تعلق اشیا موجود در محل سکونت و محل کار به محکوم علیه می باشد. زیرا افراد مطابق عرف و عادات، اموالشان را نزد خود نگهداری می کنند. در صورتی که این اشیا به محکوم علیه تعلق نداشته باشد، باید آن را اثبات نماید.
  2. اموال اختصاصی زنان به آن ها تعلق داشته و اموال اختصاصی مرد ها نیز متعلق به خودشان است.
  3. عدم توقیف اموالی که در تصرف اشخاصی غیر از محکوم علیه هستند: طبق ماده 61 قانون اجرای احکام در صورتی که مال در نظر گرفته شده برای توقیف، در تصرف شخص دیگری باشد و آن شخص نیز مال را متعلق به خود یا شخصی غیر از محکوم علیه بداند، امکان توقیف آن مال وجود نخواهد داشت. اما در صورتی که متصرف، مال را متعلق به محکوم علیه بداند، توقیف آن مجاز خواهد بود.
  4. مستثنیات از توقیف: برخی از اموال مطابق با قانون غیر قابل توقیف اند مانند وسیله نقلیه
  5. صورت برداری از اموال منقول
  6. ارزیابی اموال منقول
  7. حفاظت از اموال منقول توقیف شده

 

توقیف اموال غیر منقول

توقیف اموال غیر منقول بستگی به وضعیت ثبت آن ها در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داشته و بسته به ثبت یا عدم ثبت آن ها متفاوت است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص توقیف اموال و موضوعات پیرامون اجراییه، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم