بیمه حمل و نقل دریایی چیست ؟

بیمه حمل و نقل دریایی چیست ؟

بیمه حمل و نقل دریایی چیست ؟


بیمه حمل و نقل دریایی چیست ؟

برخی شرکت ها در گذشته، بنابر دلایلی از جمله خطرات آتش سوزی میانه دریا و وجود دزدان دریایی و … اقدام به بیمه وسایل حمل و نقل دریایی می نمودند تا از این طریق موجب جلوگیری از ایجاد خسارات جدی گردند. امروزه تمامی خطرات و خسارات غیر قابل پیش بینی توسط بیمه حمل و نقل دریایی پوشش دهی شده و بر اساس آن بیمه گر متعهد به جبران این خسارات می گردد.

 

بیمه حمل و نقل دریایی چیست ؟

بیمه حمل و نقل دریایی

بیمه حمل و نقل دریایی قراردادی است که طی آن، بیمه گر متعهد به جبران خسارات وارده به کالای تحت حمایت می گردد. لازم به ذکر است که این جبران خسارت با توجه به شرایط و توافقات موجود در بیمه نامه انجام می شود. این تعهد صرفا برای جبران خسارت کالاهایی می باشد که تلف شدن آن ها بر اثر خطرات ناشی از آب دریا و یا ایرادات وسیله نقلیه می باشد.

تنظیم بیمه حمل و نقل دریایی شرکت های بیمه ایران معمولا مطابق شرایط ذکر شده در بیمه نامه های انستیتوی بیمه گران لندن می باشد. این امر نشان دهنده این موضوع است که صنعت بیمه ایران اصول و مقررات ثابت بازار های جهانی بیمه را پذیرفته تا کمکی به شرکت های حمل و نقل جهت تسهیل انجام فرایند تجارت نموده باشد.

در پروسه انجام بیمه، خریدار و یا فروشنده نسبت به بیمه نمودن کالای ارسالی بدون توجه به نحوه خرید آن اقدام به عمل می آورند. تعهدات شخص بیمه گر در قبال کالا و بیمه گذار به صورت واضح و روشن مشخص شده و استثنائات نیز ذکر می گردد.

 

بیمه نامه از بین رفتن تمام کالا

یکی از انواع بیمه حمل و نقل دریایی، بیمه نامه از بین رفتن تمام کالا می باشد که بر اساس شرایط آن، بیمه گر در صورتی اقدام به جبران خسارات وارده می نماید که نابودی تمام محموله و کالاهای آن به علت خطرات ناشی از دریا صورت گرفته باشد. بنابر این در صورت نابودی حجم زیادی از کالا و باقی ماندن قسمتی از آن، بیمه گر موظف به جبران خسارت وارده نخواد بود. لازم به ذکر است که کاربرد این نوع بیمه تنها در بیمه نمودن اقلامی خاص، از جمله نفت، سیمان، غلات و بار های فله بوده کاربرد چندانی در مسائل دیگر ندارد. این نوع بیمه تحت عنوان بیمه تشریفاتی شناخته می شود.

 

بیمه نامه اف پی ای (F.P.A)

در صورتی که بیمه گذار از  شروط مربوط به بیمه های حمل و نقل استفاده نماید، پوشش بیمه محدود به خطر های مشخص شده در بیمه نامه نخواهد بود. بلکه طرفین قرار داد بیمه می توانند تعهدات خود را با توافقات قبلی یا پیش بینی هایی در خصوص شرایط بیمه نامه، کاهش یا افزایش دهند. به عنوان مثال این امکان برای بیمه نامه های WA در نظر گرفته شده که می توان خسارات ناشی از شکست و یا نشت را در بیمه نامه ذکر نمود و یا با پرداخت مبلغی اضافه تحت عنوان فرانشیز، خسارات جزئی را از بیمه نامه خارج نمود.

در بیمه حمل و نقل F.P.A، تعهدات بیمه گر مطابق با شرایط مندرج در قرارداد از زمان خروج کالا از محل مربوطه مانند اسکله و یا انبار، آغاز شده و تا زمان تخلیه کامل بار در بندر یا انبار مشخص شده، ادامه خواهد داشت.

شایان ذکر است که بیمه گر در این بیمه نامه، مسئول جبران خسارات کوچک و جزئی نمی باشد. مگر آنکه خسارات ناشی از اتفاقاتی از جمله غرق شدن، آتش گرفتن، تصادم و یا به گل نشستن کشتی باشد.

 

بیمه‌نامه دبیلو ای (W.A)

در بیمه‌نامه‌هایی که صدور آن ها بر اساس شرایط دبلیو ای باشد، بیمه‌گر متعهد به جبران خسارات عمومی و خسارات جزئی  خصوصی می باشد. معمولا مواردی از جمله شکست و ریزش در بیمه حمل و نقل دریایی با شرایط دبلیو ای، جزء تعهدات بیمه‌گر نمی باشد، مگر درصورتی که بیمه‌گذار این خطرات را  با پرداخت مبلغی بیشتر، در قرارداد ذکر کند.

 

خساراتی که تحت پوشش بیمه حمل و نقل دریایی قرارمی گیرند

لازم به ذکر است که تنها  خسارات و خطراتی تحت پوشش بیمه حمل و نقل دریایی قرار می گیرند که جنبه اتفاقی و غیرقابل پیش‌بینی دارند و خساراتی با منشاء فرسودگی طبیعی وسیله حمل و نقل یا کالا، عیب ذاتی کالا از جمله کرم خوردگی خشکبار و زنگ زدگی، تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند. بدین ترتیب خسارات وارده به دو دسته ذیل تقسیم  می شود:

  • خسارات عمدی که ممکن است به منظور حفظ سلامت کشتی و از روی حسن نیت برای جلوگیری از غرق شدن کشتی حادث شده باشد . از جمله ریختن کالا به دریا برای سبک کردن وزن کشتی در صوت طوفانی بودن هوا.
  • خسارات غیر عمدی ناشی از حوادث غیر قابل پیش بینی

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم