قرارداد فروش الکترونیک

قرارداد فروش الکترونیک

قرارداد فروش الکترونیک


قرارداد فروش الکترونیک – روش فروش از راه دور

قالب اصلی توافقات در رابطه تاجر با مصرف کننده قرارداد فروش است. ماده ۱۴ قانون اعتمادسازی در اقتصاد دیجیتالی سال ۲۰۰۴ فرانسه فروش از راه دور را مطرح کرده که از مدتها پیش شناخته شده است. در این زمینه می‌توان از فروش مکاتبه‌ای، خرید تلویزیونی، خرید های تلفنی و خرید از طریق مینی تل نام برد . برای اینکه شیوه فروش از راه دور شکل بگیرد کافی است که دو طرف قرارداد به طور همزمان در یک محل حضور نداشته باشند‌. زمانی پرسش مطرح بود که آیا فروش ازرا اینترنت می تواند به بازاریابی در محل تشبیه شود ؟ هر چند هدف از چنین تشبیهی جستجوی راهی برای تقویت حمایت از مصرف کننده بود، ولی این دیدگاه به نفع نهاد فروش از راه دور گذاشته شد.

در شبکه های اینترنتی از آنچه که فقط شکل خاصی از فروش سنتی بود یک روش اساسی برای تجارت الکترونیک بنا گذاشته شد. دستورالعمل اروپایی راجع به حمایت از مصرف کنندگان در زمینه قراردادهای از راه دور سال ۱۹۹۷ پایه های چارچوب مدرن برای فروش از راه دور را بنیان نهاد است . این دستورالعمل با دستور مورخ ۲۳ اوت سال ۲۰۰۱ مبنای مقررات فرانسوی قرار گرفت و قانون مصرف کننده را در جهت سازماندهی حمایت هم در زمینه فروش و هم ارائه خدمات اصلاح کرد.

 

قرارداد فروش الکترونیک

رویارویی حرفه ای / مصرف کننده

این رویارویی در ماده ۱۵ قانون اعتماد سازی در اقتصاد دیجیتالی سال ۲۰۰۴ فرانسه، که ماده ۳-۲۰-۱۲۰ قانون مصرف کننده آن کشور را اصلاح کرد، ملاحظه می‌شود. از آنجا که شخص حرف‌ه ای در یک بخش اقتصادی می تواند به یک مصرف کننده ساده تمام عیار در یک بخش دیگر تبدیل شود (به عنوان مثال خرید یک رایانه توسط یک کتابفروش) رویارویی در مورد بحث نیاز به توضیح دارد. به ویژه این پرسش مطرح است که آیا یک حرفه ای در بخش اقتصادی را که کالا یا خدمات مورد مطالعه از آن سرچشمه می گیرد می توان در مقوله مصرف کننده وارد کرد؟ پاسخ مثبت را می توان از دستورالعمل اروپایی سال ۱۹۹۷ هفت استنباط کرد که بر اساس آن مصرف کننده هر شخص حقیقی است که در قرارداد های ناشی از این دستورالعمل مصرفی را تعقیب می‌کند که در قلمرو فعالیت حرفه ای وی نمی گنجد. از این رو، همین که شخص در چارچوب قرارداد تجارت الکترونیکی از چنین ویژگی برخوردار باشد به عنوان مصرف کننده علاوه بر بهره مندی از مقررات حقوق عام مصرف کننده از حمایت های اعطا شده توسط مواد ۱۶-۱۲۱ تا ۱۰-۲۰-۱۲۱ قانون مصرف کننده بهره مند خواهد شد.

به هر صورت، برای آن که مصرف کننده نتواند از حق انصراف خود بهره برداری کند قاعده این است طرف حرفه ای اطلاعات ضروری مرتبط با قرارداد را در هر لحظه از روند تشکیل قرارداد به مصرف کننده منتقل کند.

 

اطلاعات مرتبط با هویت فروشنده

فروشنده که به تجارت الکترونیکی می پردازد مسئولیت سنگینی از حیث اطلاعات بر دوش دارد زیرا در زمان قرارداد، خریدار کالای مورد علاقه خود را از نزدیک نمی بیند: کالا صرفاً به صورت مجازی، که در بهترین حالت سه بعدی است به او نشان داده میشود . ماده ۱۹ قانون اعتمادسازی در اقتصاد دیجیتالی مصوب سال ۲۰۰۴ فرانسه فروشنده را به ارائه اطلاعات زیر مکلف می کند:

  1. اگر فروشنده شخص حقیقی است نام و نام خانوادگی او و اگر شخص حقوقی است، عنوان و قالب آن.
  2. نشانی محل استقرار، نشانی پست الکترونیک، همینطور شماره تلفن فروشنده.
  3. در صورتی که فروشنده مکلف به رعایت تشریفات ثبت در دفتر ثبت تجارتی یا در دفتر ثبت شرکت یا در فهرست مشاغل است، شماره ثبت، میزان سرمایه و نشانی مرکز اصلی آن.
  4. چنانچه فروشنده مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است و در اجرای این قانون عمومی مالیات دارای شماره فردی است، ارائه این شماره فردی شناسایی.
  5. اگر فعالیت نیاز به مجوز خاصی دارد، نام و نشانی مقامات ای که این مجوز را صادر کردند.
  6. در صورتی که عضو حرفه دارای مقررات خاص است، ارجاع به قواعد حرفه ای قابل اعمال، عنوان حرفه اش، دولت عضو اتحادیه اروپا که مجوز را اعطا کرده، همچنین نام نظام یا سازمان حرفه‌ای که اسم وی در آن ثبت شده است.
  7. به علاوه، تاییدیه کتبی این اطلاعات باید حداکثر زمان تحویل کالا به خریدار ارسال شود.

 

حق انصراف

مشتری ناراضی زمانی می تواند حق انصراف خود اول خود را اعمال کند که کالای خریداری شده نقصی نیافته باشد، فاکتور خرید در اختیار او باشد و موارد انصراف با شرایط کلی فروش که مورد قبول مشتری قرار گرفته مغایرت نداشته باشد.

اصل حق انصراف در ماده ۲۰ و ۱۲۱ قانون مصرف کننده فرانسه به رسمیت شناخته شده است. به موجب این ماده، خریدار هفت روز مهلت دارد تا حق انصراف خود را اعمال کند. در صورتی که اطلاعات پیش قراردادی به خریدار منتقل نشده باشد، این مهلت به سه ماه افزایش خواهد یافت . در مورد برخی کالاها که می توان حدس زد استفاده کننده در صدد حفظ آن است (مثل بیشتر خدمات غیر مادی که قبلاً انجام شده اند).

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم