برسی جرم سرقت ادبی و مجازات آن

برسی جرم سرقت ادبی و مجازات آن

برسی جرم سرقت ادبی و مجازات آن


برسی جرم سرقت ادبی و مجازات آن

خلق آثار ادبی از جهت زحمت های خالق اثر از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و نیازمند حمایت قانونی خاص می باشد. چراکه فقدان قانون حمایتی، زمینه را برای افراد سوء استفاده گر و سود جو فراهم نموده تا از اثر خلق شده استفاده غیر قانونی نموده و آن را به نام خود ثبت کنند. بنابراین برخورد قاطعانه قانونگذار در مقابل سوء استفاده کنندگان، امری بدیهی می باشد. قوانین و مقررات گوناگونی از جمله قانون مطبوعات و قانون مجازات اسلامی، جرم سرقت ادبی را مورد توجه قرارداده و برای آن پیگردی قانونی پیش بینی نموده است. در این مقاله برآنیم که مجازات و پیگرد قانونی سرقت ادبی را مورد برسی قرار دهیم.

 

برسی جرم سرقت ادبی و مجازات آن

مفهوم اثر

آشنایی با مفهوم اثر اولین قدم مورد نیاز برای برسی جرم سرقت ادبی می باشد. مفهوم عرفی اثر عبارت است از چیزی که به وسیله شخصی خلق شده و به منصه ظهور می رسد . خلق یک اثر نیازمند هزینه، زمان و زحمات بسیاری است که خالق اثر متحمل می شود. بدین ترتیب نقض حقوق خالق اثر امری غیر قانونی می باشد. اگر چه همگان با مفهوم عرفی اثر آشنا هستیم اما قانونگذار ذیل ماده قانونی خاص به تعریف اثر پرداخته و دایره شمول مصادیق آن را مشخص نموده تا از این طریق حمایتی خاص را به حقوق هنرمندان و مولفان اختصاص دهد.

 

تعریف قانونی اثر

بر اساس ماده 1 قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان، پدید آورنده عنوانی است که به مولف، مصنف و هنرمند اطلاق می گردد . بدین ترتیب به هر آنچه که حاصل از دانش، هنر و یا ابتکار افراد مزبور باشد اثر گفته می شود.

بر اساس ماده 2 قانون فوق الذکر مصادیق آثاری که مورد حمایت قانون می باشند عبارت است از:

  1. رساله، جزوه، نمایشنامه، کتاب و هر نوشته فنی، علمی، ادبی و هنری
  2. سرود، تصنیف، شعر و ترانه چه به صورت نوشته و چه به صورت ضبط آن
  3. اثر بصری و سمعی
  4. آثار موسیقی
  5. طرح، نقش، تصویر، نقاشی، نوشته ها، خطوط تزیینی، اثر های تجسمی و تزیینی
  6. پیکره مجسمه
  7. آثار معماری (طرح و نقشه ساختمان)
  8. آثار عکاسی ابداعی و ابتکاری
  9. آثار ابتکاری از هنر های صنعتی، دستی، و نقشه های گلیم و قالی
  10. اثر ابداعی و ابتکاری فنی

 

حقوق مولفان و هنرمندان

وجود حمایت و پیگیری های قانونی نسبت به حقوق مولفان و هنرمندان به موجب اثر خلق شده امری طبیعی می باشد تا از این طریق بتوان مانع سوء استفاده افراد سود جو شد. حفظ حق کپی رایت و حقوق مالکیت معنوی از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد. یکی از راه های ممانعت از افراد سود جو، اعمال ضمانت اجراهای سخت گیرانه در رابطه با قواعد و حقوق مالکیت فکری می باشد.

 

جرم سرقت ادبی

یکی از مصادیق جرایم مربوط به حقوق مالکیت فکری، جرم سرقت ادبی می باشد . قانون گذار سوءاستفاده از آثار هنری و ادبی را در قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان، واجد مجازات می داند.

قانون مطبوعات در تبصره 1 از ماده 6 بیان دارد که نسبت دادن تمام یا بخش قابل توجهی از آثار دیگران به خود یا دیگری، سرقت ادبی می باشد. عمدی بودن فعل نیز لازمه ی سرقت ادبی می باشد.

 

پیگرد قانونی جرم سرقت ادبی

مطابق با قانون حمایت از مولفان، مصنفان و هنرمندان و قانون مجازات اسلامی، سرقت ادبی جرم بوده و مجازاتی برای آن حسب مورد تعیین شده است.

براساس ماده 23 قانون مولفان، مصنفان و هنرمندان، به افرادی که مرتکب جرم  سرقت ادبی می شوند و اثر مورد حمایت قانون را به طور عمد به نام شخص دیگری غیر از پدید آورنده اثر عرضه نمایند، حبس تادیبی از 6 ماه تا 3 سال تعلق خواهد گرفت.

  • همچنین حبس تادیبی از سه ماه تا یک سال به شخصی که چاپ و ترجمه نشر دیگری را به نام خود پخش کند تعلق خواهد گرفت.
  • مجازات سرقت ادبی در قانون مجازات اسلامی از دو ماه تا دو سال حبس و تا 74 ضربه شلاق می باشد. که مجازات حبس بر اساس تبصره ماده 104 قانون مجازات اسلامی به نصف تقلیل می یابد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم