کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری

کمیسیون ماده 100 شهرداری


کمیسیون ماده 100 شهرداری

تمام شهر های جهان قوانین و ضوابطی را برای ساخت و ساز و احداث بنا در شهر ها دارند. بدین ترتیب نهادی از سوی قانونگذار برای رسیدگی به نقض ضوابط شهروندان، تعیین شده است.

کمیسیون ماده 100 یک نام آشنا برای افرادی است که درگیر خرید و فروش ملک و یا ساخت و ساز بوده اند. وظیفه این کمیسیون، رسیدگی به تخلفات ساختمانی می باشد. بنابر این در صورت ساخته شدن بنایی بدون پروانه ساخت، عدم تطابق بنای ساخته شده با پروانه ساخت و اضافه شدن بخش های دیگر به بنا، کمیسیون ماده 100 موظف به رسیدگی می باشد.

 

کمیسیون ماده 100 شهرداری

اعضای تشکیل دهنده کمیسیون ماده 100

  1. نمایندگان وزارت کشور
  2. نمایندگان دادگستری
  3. نماینده شورای اسلامی
  4. نماینده شهرداری

در این مجلس، حق رایی به نماینده شهرداری تعلق نمی گیرد و حضور او تنها به دلیل بیان توضیحات می باشد. همچنین شهرداری قادر به جلوگیری از انجام عملیات ساختمانی بدون مجوز می باشد.

این کمیسیون از دادگاه های شبه قضایی بوده که توانایی صدور آرا کیفری را نداشته و می بایست مهلت قانونی اعتراض را در تمامی آراء ذکر کند.

 

روند اجرایی کمیسیون ماده 100

  • رسیدگی در کمیسیون ماده 100 شهرداری با اعلام موارد تخلف و اخذ لایحه دفاعیه، بدون حضور ذینفع انجام می شود.
  • حضور ذینفع تنها در صورتی که نیاز به توضیح باشد، بلامانع است.
  • قابلیت اعتراض برای شهرداری،مالک و یا نماینده قانونی او در نظر گرفته شده که  باید ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ رای صورت گیرد.
  • کمیسیون دیگر ماده 100، مرجع رسیدگی به اعتراض خواهد بود.
  • رای کمیسیون ماده 100 قطعی می باشد.

 

مرجع صالح جهت رسیدگی به شکایت از آرا قطعی صادر شده توسط کمیسیون ماده 100

مطابق بند دوم از ماده ۱۰ قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری، شکایت از رأی و تصمیم‌های قطعی شده و همچنین  رسیدگی به اعتراض و تخلف‌های اداری و کمیسیون‌هایی از جمله  هیأت حل‌اختلاف کارگر و کارفرما،کمیسیون‌های مالیاتی، کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری تنها از منظر نقض قوانین و مقررات یا تعارض با آنها در صلاحیت دیوان عدالت اداری می باشد. مهلت در نظر گرفته شده برای تقدیم دادخواست به این مرجع برای افراد خارج از کشور شش ماه و برای افرادی که در کشور هستند سه ماه می باشد.

 

چه زمانی رسیدگی به پرونده در صلاحیت کمیسیون ماده 100 خواهد بود ؟

در صورت تخلف شخص در حوزه ساخت و ساز، شهرداری تنها قادر به ممانعت از انجام ادامه عملیات می باشد و حق گرفتن جریمه یا تخریب را ندارد . شهرداری در صورت مواجهه با چنین مسائلی باید پرونده را بلافاصله به کمیسیون ماده 100 ارجاع دهد. تخلفاتی که در کمیسیون ماده 100 مورد رسیدگی قرار می گیرند عبارتند از:

  1. احداث بنای بدون مجوز: اخذ مجوز برای مالکان املاک و زمین های واقع در محدوده یا حریم شهر، قبل از هرگونه اقدام جهت ساخت و ساز، امری ضروری می باشد. در غیر این صورت کمیسیون موظف به رسیدگی و صدور رای می باشد .رای صادر شده توسط کمیسیون ممکن است به صورت حکم تخریب یا جریمه باشد.
  2. تخلف تراکم اضافی: یکی از مواردی که در پروانه ساخت هر ساختمان ذکر می شود، مساحت زیر بنای آن می باشد . حال در صورتی که بنایی مازاد بر زیر بنای مندرج در پروانه ساختمان ساخته شود، شخص به تخلف تراکم اضافی مرتکب شده است. تخریب و جریمه، دو حکمی است که ممکن است توسط کمیسیون برای این تخلف صادر شود.
  3. تخلف مربوط به عدم احداث پارکینگ: ممکن است ضوابط شهرداری و همچنین مشخصات پرونده و نقشه ها، احداث پارکینگ را برای بنایی ضروری بداند. در صورتی که سازنده بنا بدون در نظر گرفتن این ضوابط، بنا را بدون پارکینگ بسازد، مرتکب تخلف شده است. در صورتی که امکان اصلاح و ساخت پارکینگ وجود داشته باشد کمیسیون حکم به اصلاح آن صادر میکند. اما در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد متخلف جریمه خواهد شد . و نیز در صورت عدم احداث اصولی پارکینگ، کمیسیون موظف به صدور حکم تخریب می باشد.
  4. عدم استحکام بنا و عدم رعایت اصول شهرسازی: حکم کمیسیون در این مواقع برابر با تخریب بنا می باشد.
  5. تغییر کاربری: شهرداری مکلف است که مطابق با نقشه جامع شهری، نوع استفاده از ساختمان را در پروانه آن ذکر کند. اگر مالک بر خلاف عنوان ذکر شده در پروانه، منطقه غیر تجاری را به محل تجارت و کسب و پیشه تبدیل کند، عمل او تخلف بوده و کمیسیون در رابطه با تعطیلی محل تصمیم خواهد گرفت.

 

اجرای مجازات کمیسیون ماده 100

اجرای مجازات، پس از قطعی شدن رای کمیسیون بر عهده شهرداری و مالک می باشد.

در صورت داشتن اعتراض و شکایت نسبت به  تصمیمات و حکم قطعی کمیسیون، باید از طریق دیوان عدالت اداری اقدام نمود.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص دعاوی مربوط به شهرداری ها و امور پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم