انتخاب ثبت کشتی میان نظام های ثبت آزاد

انتخاب ثبت کشتی میان نظام های ثبت آزاد

انتخاب ثبت کشتی میان نظام های ثبت آزاد


هنگامی که مالک کشتی انتخاب کند تا کشتی اش را در یک ثبت بین الملل در مقایسه با پرچم محل اقامت قانونی‌اش، محل کارش و یا سایر عوامل، بر اساس ارتباط واقعی ثبت کند، با مسئله انتخاب میان تعداد زیاد نظامهای ثبت آزاد که در جستجوی ثبت او هستند، مواجه می شود اگر مالک کشتی به دنبال عامل اصلی برای انتخاب سیستم ثبت آزاد باشد، اصلی ترین عامل که بین تمامی نظامهای ثبت وجود دارد معافیت از مالیات است،

 

انتخاب ثبت کشتی میان نظام های ثبت آزاد

بنابراین معافیت مالیاتی خصیصه مشترک همه ی نظام‌های ثبت آزاد است؛ بنابراین مالک، باید به دنبال عوامل دیگری برای انتخاب سیستم ثبت باشد. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. واجد شرایط بودن کشتی: ثبت های اصلی به لحاظ نوع، اندازه و قدمت کشتی هایی که تحت پرچمشان خواهند پذیرفت، محدودیتهایی قرار می دهند. اکثر نظام های ثبت آزاد هرنوع از کشتی های خود رانش را می‌پذیرند. در مورد کشتی هایی که فاقد هرگونه وسیله رانش می باشند، مانند سکوی نفتی دریایی یا قایق بادی، ممکن است انتخاب محدودتر شود. تعدادی از نظام‌های ثبت، یک محدودیت حداقلی روی اندازه کشتی هایی که تحت پرچمشان می پذیرند، وضع می کنند. چون حق الزحمه به دست آمده توسط ثبت های آزاد بر اساس ظرفیت بارگیری است، دلیل منطقی این محدودیت روشن است. در بعضی موارد، طول یک کشتی کمتر از ۲۴ متر ممکن است یک عامل مهم شود و از ثبت در یک کشور پرچم خاص جلوگیری کند. به عنوان مثال، کشورهای خاص در حالی که ممکن است ثبت کشتی های بازرگانی با این اندازه را اجازه دهند، قانونشان ممکن است توانایی مالک برای قرار داد اجاره دادن در بست کشتی های کوچک را منع کند.
  2. قدمت کشتی: یکی دیگر از محدودیت ها در ثبت کشتی ها، قدمت آنهاست. باهاما، محدودیت قدمت ۱۲ ساله دارد، اگرچه یک رویه برای ثبت کشتی های قدیمی تر وجود دارد و آن این است به شرط اینکه اجازه ویژه وزارتی کسب شود، میتوان کشتی را ثبت کرد.
  3. محدودیت های مالکیت: اگرچه هیچ کدام از ثبت های بین الملل محدودیت درباره مالکیت ذینفع وضع نکرده‌اند، همانطور که مشاهده کردیم، تعدادی از این ثبت ها ملزم می کنند که مالکیت شرکت تحت قوانین حوزه قضایی مربوطه ثبت شود. کشورهای وضع کننده این الزام شامل لیبریا، سنگاپور وانواتو است. در مورد لیبریا، صرف نظر از الزام مالکیت ممکن است هنگامی که دلایل معتبر ارائه شوند و مالکیت شرکت به عنوان یک موجودیت دریایی خارجی تحت قانون شرکت تجاری لیبریا ثبت شود، اعطا می‌شود. وانواتو یک خط مشی لیبرال در خصوص صرف نظر از الزام مالکیت را پذیرفته است. در کشورهای پاناما، باهاما، باربادوس محدودیت مالکیت مانند آنچه ذکر شد وجود ندارد.
  4. ثبات دولت: اگرچه که ثبات دولت را به عنوان یکی از عوامل موثر در انتخاب پرچم کشتی بیان می کنند ولی واقعیت این است که تاثیر ثبات دولت به اندازه سایر عوامل در این امر موثر نیست؛ بلکه بیش از ثبات دولت درگیری های خارجی است که بر انتخاب صاحبان کشتی تاثیر گذار است. چرا که درگیری بین یک کشور با یک یا چند کشور دیگر است که امنیت دریانوردی بین المللی را متاثر می سازد.
  5. هزینه ها: با توجه به این واقعیت که تمام نظام های ثبت آزاد مزیت های تقریبا مشابه  ارائه می‌دهند، رقابت از لحاظ هزینه های ثبت اولیه و هزینه های سالانه فشرده می شود. به عنوان مثال، لیبریا، به طور کامل از هزینه های ثبت اولیه بدون توجه به اندازه کشتی، صرف نظر و چشم پوشی کرده است. هرچند هزینه های مالکیت سالانه هنوز عموماً بر اساس ظرفیت بارگیری کشتی وضع میشود و منبع اصلی درآمد برای کشور پرچم را تشکیل می دهدمالکانی که به دنبال صرفه‌جویی در هزینه‌ها هستند، باید فراسوی ارقام ارائه شده را بررسی کنند، چون در انتخاب پرچم بسیاری از عوامل دیگر نیز در در مورد هزینه باید در نظر گرفته شود مانند هزینه ترجمه اسناد ثبت و سایر هزینه های قانونی که هر کشور برای خود وضع می کند.
  6. اولویت ملیت: برخی از نظامهای ثبت آزاد نسبت به برخی ملیت ها تمایل بیشتری نشان می‌دهند و این امر دلایل فرهنگی و تاریخی دارد؛ بنابراین مالکان کشتی در هنگام ثبت باید به این امر نیز توجه کنند.
  7. قابلیت دسترسی: تمام نظام های ثبت در تمام مراکز دریایی اصلی، تسهیلات ثبت ارائه نمی دهند. با توجه به نقش سرعت در تجارت بین المللی، سر و کار داشتن با یک ثبت فوری، همیشه آسان تر از اتکا روی ارتباط از دور است، اختلاف زمانی بین مراکز دریایی در نقاط مختلف جهان نیز این امر را پیچیده تر میکند. به عنوان مثال در یک معامله خرید و فروش، به خصوص وقتی کشتی یک مهلت فشرده فروش دارد توانایی برای ثبت کشتی بلافاصله بعد از تحویل آن اهمیت زیادی دارد به همین جهت برخی نظام های ثبت به منظور تسهیل ثبت همزمان یک کشتی، در هنگام لزوم ۲۴ ساعته کار می کنند.
  8. کشتی های ماهیگیری: وقتی یک کشتی ماهیگیری برای کاربرد فعالیت‌های تجاری ماهیگیری در نظر گرفته می‌شود، این کار برد همیشه نیاز دارد که مالک یک مجوز یا سهمیه برای انجام این فعالیت کسب کند که این مجوز یا سهمیه می تواند توسط یک تقاضا نامه به بخش دولتی مربوطه صورت پذیرد و یا همان طور که در انگلستان انجام می شود، توسط خرید جواز مالک کنونی یک کشتی ماهیگیری  ثبت شده در این کشور.
  9. قایق های تفریحی: مالک یک قایق تفریحی احتمالاً وسیعترین دامنه اختیارات انتخاب پرچم را دارد.
  10. قایق های تجاری: فعالیت های تجاری، مهمترین و بیشترین کاربرد را درمیان فعالیتهای مربوط به دریانوردی دارند. به همین جهت است که غالب فصول قوانی دریایی کشورها از جمله ایران توجه به این نوع کشتیرانی را در کانون توجه خود قرار داده‌اند. رشد استفاده حرفه ای از قایق های بزرگ در ۲۵ سال گذشته این واقعیت را برجسته کرده است است که بسیاری از مقررات کشتی های بازرگانی برای قایق های بزرگ به کار نرفتند یا نامناسب بودند، اگرچه این کشتی ها اغلب خدمه های حرفه ایی داشتند و طبق یک مبنای تجاری بر یک پایه منظم با مبالغ زیاد پول اجاره داده میشوند.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم