مصادیق جرایم سایبری در فضای مجازی

مصادیق جرایم سایبری در فضای مجازی

مصادیق جرایم سایبری در فضای مجازی


مصادیق جرایم سایبری در فضای مجازی

با ورود رایانه به زندگی بشر همواره شاهد تغییرات شگرفی در سطح جامعه بشری بوده ایم . به تبع این تغییرات زندگی بشر در حال انتقال به فضای جدیدی می باشد . به همین دلیل جرایم در اجتماع شکل جدیدی به خود گرفته و روش های جدیدی را برای مقابله با آن می طلبد . روزانه شمار جدیدی از بزه های سایبری اعم از شنود غیر مجاز و سرقت های رایانه ای کشف می شوند که در قوانین مربوطه جرم انگاری نشده اند. مجرمین سایبری افرادی با ضریب هوشی بالا هستند . بدیهی است که مبارزه با یک کلاهبردار رایانه ای با هوش و ذکاوت بالا به مراتب سخت تر از مبارزه با یک جیب بر می باشد.

 

مصادیق جرایم سایبری در فضای مجازی

مصادیق جرم

دستیابی به داده های رایانه ای

منظور آن است که فرد بزهکار به صورت غیر مجاز و با نقض تدابیر امنیتی به داده های حفاظت شده دسترسی پیدا کند. به عنوان مثال ربودن اطلاعات مربوط به داوطلبان کنکور از طریق هک کردن سازمان سنجش از مصادیق این جرم می باشد. از دیگر مصادیق این جرم می توان به برداشتن اطلاعات و سوابق کاربری یکی از مشتریان از طریق هک کردن سیستم اپراتور تلفن همراه، اشاره نمود.

شنود غیر مجاز

منظور از شنود غیر مجاز، شنود نمودن محتوای در حال انتقال شخصی  از طریق سامانه های مخابراتی، رایانه ای، امواج الکترو مغناطیسی و … می باشد . بنابراین دستیابی به رمز ورود افراد و خواندن پیام های آنان  می تواند مصادیقی از شنود غیر مجاز باشد.

جاسوسی رایانه ای

دستیابی به اطلاعات و داده های سری  رایانه ای  و شنود آن ها و نیز در دسترس قرار دادن آن ها برای اشخاص فاقد صلاحیت، جاسوسی رایانه ای محسوب می شود.

جعل رایانه ای

از مصادیق جعل رایانه ای می توان به تغییر متقلبانه اطلاعات و داده های رایانه ای و استفاده نمودن فرد از آن ها می باشد. به عنوان مثال ممکن است  که یک کارمند بانک از طریق دسترسی به شبکه حساب های بانکی، نسبت به دستکاری متقلبانه صورت حساب ها اقدام نماید. جرم جعل رایانه ای تنها مختص شرکت ها و موسسات مالی نمی باشد بلکه ممکن است این جرم با هک کردن سایت یک استاد توسط دانشجو و دستکاری اطلاعات آموزشی و تغییر نمره ها نیز محقق می شود.

از دیگر مصادیق این جرم می توان به ایجاد تغییر در داده های موجود در کارت حافظه دیگران اشاره نمود.

سرقت رایانه ای

ربودن اطلاعات و داده های متعلق به فردی دیگر را سرقت رایانه ای می گویند. به عنوان مثال سرقت اطلاعات شخصی دانشجویان و کارمندان ادارات از طریق ورود به سامانه شخصی آن ها، سرقت رایانه ای محسوب می شود. بدین ترتیب هدف از سرقت رایانه ای ربودن اطلاعات محرمانه افراد و سوء استفاده از آن ها می باشد در حالی که هدف سرقت های سنتی، ربودن مال می باشد.

کلاهبرداری رایانه ای

کلاهبرداری رایانه ای عبارت است از تحصیل مال یا منفعت، برای خود یا دیگری از طریق اعمالی از جمله وارد کردن، محو، تغییر، ایجاد و یا متوقف نمودن داده ها و یا ایجاد اختلال در سامانه ها. به عنوان مثال در صورتی که بزهکار اطلاعات کاربران سایت بانکی را ربوده و از این طریق به حساب آن ها دسترسی پیدا کرده و آن را خالی کند، عمل او کلاهبرداری رایانه ای بوده و فرد مجرم شناخته می شود. همچنین کلاهبرداری رایانه ای می تواند به صورت ایجاد سایتی تقلبی و مشابه با سایت معتبر دیگری باشد. چراکه بزهکار از این طریق اطلاعات افرادی را که به اشتباه وارد این سایت شده اند را ربوده و از آن سوء استفاده می کند.

جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

از دیگر مصادیق جرایم رایانه ای می توان به  هرزه نگاری های رایانه ای یا همان جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی اشاره نمود. بدین ترتیب تهیه و انتشار تصاویر و فیلم های مستهجن از افراد جزی از این جرایم محسوب می شود.

نشر اکاذیب

این عنوان، شامل نشر اکاذیب رایانه ای به صورت نسبت دادن اعمال خلاف واقعیت به دیگران با قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به آن ها می باشد. به عنوان مثال نسبت دادن نقل قولی دروغ به فردی دیگر در فضای مجازی با هدف اضرار به جایگاه اجتماعی آن فرد، سبب تحقق جرم نشر اکاذیب رایانه ای می گردد.

بهترین روش برخورد درست با مجرمان فضای سایبر در ایران وقتی قابلیت اجرا پیدا می کند که نقش مردم در آن به خوبی دیده شود و بتوان بخشی از آموزش درست استفاده کردن از فضای سایبر را به مردم واگذار کرد. مردم زمانی می توانند به صورت هماهنگ و درست در چهارچوب قانون و همکاری داوطلبانه عمل نمایند که بستر ارتباطات بین آنها و پلیس ومسئولین برخورد با مجرمان فراهم باشد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم