دعوی دریایی و شرایط توقیف کشتی

دعوی دریایی و شرایط توقیف کشتی

دعوی دریایی و شرایط توقیف کشتی


دعوی دریایی و شرایط توقیف کشتی

در دیگر متون حقوق دریایی این تعریف از دعوی دریای شده و نه ذکری از مصادیق آن به میان آمده است.

کنوانسیون ۱۹۹۹ بین المللی توقیف کشتی ها اولین سندی است که مقرر می دارد دعوی دریای دعوای است که ناشی از یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

  1. تلف یا خسارت ناشی از عملیات کشتی ها است.
  2. تلف جان یا صدمات بدنی خواه در خشکی و خواه در دریا اتفاق افتاده باشد باید مستقیماً مرتبط با عملیات کشتی باشد.
  3. عملیات نجات یا هر قرارداد نجات که در هر صورت قابلیت اعمال مشتمل بر خسارت خاص مربوط به عملیات نجات در ارتباط با یک کشتی که وسیله خود کشتی یا محموله آن تهدیدی برای محیط زیست باشد.
  4. خسارت یا تهدید به ایجاد خسارت به محیط زیست، خطوط ساحلی و منافع مربوطه که ناشی از عملیات کشتی بوده یا اقدامات متخذه برای جلوگیری از خسارات مذکور یا به حداقل رساندن آنها و یا رفع آنها، غرامت برای چنین خساراتی، هزینه معقول برای به حالت اول درآوردن محیط زیست که فی الواقع بر عهده گرفته شده و یا باید بر عهده گرفته شود؛ خسارتی که شخص ثالث متحمل شده و یا محتمل است که متحمل شود و خسارت، هزینه ها یا تلفی که دارای ماهیت مشابهی با موارد فوق الذکر باشد.
  5. هزینه یا مخارج مربوط به راه اندازی، از سر راه برداشتن، بازیافت و انهدام کشتی یا ایمن نمودن دریا در جایی که کشتی غرق شده، به گل نشسته و یا متروک است که این اقدامات در خصوص اشیای که روی کشتی می باشد باید معمول گردد و همینطور هزینه مخارج مربوط به صیانت کشتی متروک و حفاظت و حراست خدمه آن.
  6. قرارداد و توافق مربوط به استفاده یا اجاره کشتی خواه در قرارداد اجاره کشتی گنجانیده شده باشد یا به نحو دیگری.
  7. هر قرارداد یا توافق مربوط به حمل کالا یا مسافر روی عرشه کشتی خواه در قرارداد اجاره کشتی گنجانیده شده باشد خواه به نحوه دیگری مورد توافق قرار گرفته باشد.
  8. تلف یا خسارت به کالا در رابطه با کالایی ( مشتمل بر چمدان ها ) که روی عرشه کشتی حمل شده باشد.
  9. خسارت مشترک
  10. یدک کشی
  11. هدایت کشتی
  12. کالا، مواد   تدارکات، سوخت و تجهیزاتی (مشتمل بر کانتینر ها) که عرضه شده یا خدمات انجام شده برای کشتی  یا عملیات کشتی، مدیریت کشتی، حفظ کشتی یا تعمیر و نگهداری کشتی
  13. ساخت، تجدید ساخت، تعمیر، تبدیل یا تجهیز کشتی هزینه های بندر، کانال، تعمیرگاه، لنگرگاه و دیگر مخارج و مطالبات آبراه های دریایی
  14. حقوق یا دیگر بدهی ها به فرمانده، افسران و دیگر کارکنان کشتی که مربوط به استخدام و کارکردشان روی کشتی باشد، مشتمل بر هزینه‌های بازگشت آنها به کشور خود و هزینه های تامین اجتماعی که از جانب آنها قابل پرداخت است .
  15. پرداخت های به عمل آمدده از جانب کشتی یا مالکین کشتی
  16. هزینه های پوشش بیمه‌ای پرداخت شده در مورد کشتی از جانب مالک یا در مورد اجاره لخت
  17. پرداخت های مربوط به هرگونه کمیسیون، حق العمل کاری، یا نمایندگی که از جانب مالک کشتی یا در مورد اجاره لخت
  18. هرگونه اختلاف و دعوای مربوط به مالکیت و تملک کشتی
  19. رهن یا ادعایی نسبت به کشتی که دارای ماهیت مشابه رهن باشد.
  20. هرگونه اختلاف ناشی از قرارداد فروش کشتی

 

دعوی دریایی و شرایط توقیف کشتی

شرایط توقیف کشتی

علاوه بر موارد ذکر شده تحت عنوان دعاوی دریایی کنوانسیون ۱۹۹۹ دارای ویژگی‌های برجسته دیگری است. خصوص این شرایط توقیف یک کشتی که علیه آن دعوای دریایی مطرح شده. به طور کلی این ویژگی ها به شرح ذیل می باشند:

  1. مرجع صلاحیتدار برای توقیف و رفع توقیف از کشتی فقط دادگاه کشور عضوی است که از آن تقاضای توقیف شده و به دستور آن توقیف صورت پذیرفته است .
  2. یک کشتی فقط در مورد یک دعوای دریایی توقیف میشود و نه دعوای دیگر .
  3. علیرغم مقررات قراردادی که به موجب آن صلاحیت رسیدگی به اختلافات احتمالی به دادگاه خاصی اعطا شده یا به داوری خاصی باید ارجاع شود یک کشتی را می توان در هر یک از کشورهای عضو برای اخذ تامین توقیف نمود.
  4. آیین و تشریفات مربوط به توقیف یک کشتی یا رفع توقیف از آن بر طبق مقررات قانون کشوری که دادگاه صلاحیتدار آن کشور برای آن کشتی دستور توقیف صادر کرده‌اند یا از آن ها درخواست توقیف خواهد شد.
  5. توقیف کشتی یا کشتی های دیگر لازم است در هنگامی که عمل توقیف صورت گرفته کشتی مورد توقیف تحت مالکیت شخصی است که مسئولیت دعوای دریایی با اوست و او در هنگام طرح دعوی:
    • مالکی کشتی است که در مورد آن دعوای دریایی طرح شود.
    • مستاجر کشتی به صورت اجاره لخت یا اجاره سفری کشتی است.
  6. در صورتی میتوان یک کشتی را که متعلق به شخصی که مسئول دعوای دریایی است توقیف نمود که به موجب قانون کشوری که از آن تقاضای توقیف کشتی شده رای صادره را بتوان علیه کشتی از طریق فروش قضایی یا اجباری کشتی اجرا نمود.
  7. این عهدنامه در مورد کلیه کشتی هایی که در قلمرو دریایی کشورهای عضو این عهدنامه یافت شوند، بدون توجه به اینکه آیا تابعیت یکی از کشورهای عضو را دارا هستند یا نه اعمال می شود.
  8. شمول مقررات این عهدنامه کشتی های جنگی و کشتی هایی که در خدمت دولت ها برای اعمال حاکمیتی هستند را در بر نمی گیرد.
  9. مقررات این عهدنامه هیچ گونه اثری بر اقتدار دادگاههای یک کشور در مورد صدور قرار علیه کلیه اموال یک بدهکار نخواهد داشت.
  10. مقررات این عهد نامه هیچگونه تاثیری در عهدنامه محدود نمودن مسئولیت نخواهند داشت.
  11. هیچ یک از مقررات این عهد نامه سبب ایجاد یک حق ممتاز دریایی نخواهد شد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی،دعاوی دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی،با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم