انواع وکالت نامه

انواع وکالت نامه

انواع وکالت نامه


انواع وکالت نامه

  • وکالتنامه رسمی: نوعی از وکالت است که توسط دفاتر اسناد رسمی یا توسط مقامات رسمی دیگری از قبیل کنسولگری و سفارتخانه در کشورهای بیگانه، صادر و صورت قانونی یافته باشد . موکل اختیاراتی را که می خواهد به وکیل خود تفویض کند باید صراحتاً در وکالتنامه ذیربط قید نماید تا بانک هم دقیقاً طبق آن وکالتنامه عمل نماید. در نظام بانکداری اسلامی در بعضی از عملیات بانکی، بانک به عنوان وکیل صاحب حساب و سپرده گذار عمل می نماید، لذا در این گونه عملیات بانکی، در متن قرارداد ها، مشتری بانک را به عنوان وکیل با حق توکیل قبول نموده است و بنابراین در این گونه موارد لازم است وکیلی که از طرف موکل خود انجام عملیات بانکی وی را به عهده دارد از مشارالیه حق توکیل غیر را نیز تحصیل نموده باشد.
  • وکالت نامه عادی: غیر از وکالت نامه های رسمی و وکالت نامه های قضایی، سایر وکالت نامه ها عادی هستند.

 

انواع وکالت نامه

  • وکالت نامه بانکی: فرم های چاپی است که بانکها برای مشتریان خود که بخواهند وکیل برای انجام امور بانکی خود انتخاب نمایند در اختیار آنها قرار می دهند‌ . موکل موظف است امضای خود و وکیل را در ذیل وکالت نامه بانکی به گواهی دفتر اسناد رسمی، رسانده و سپس آن را به بانک تسلیم نماید.
  • وکالت نامه های صادره در زندان ها: وکالت نامه های صادره در ندامتگاه های کشور توسط زندانیان، که امضای زندانی در ذیل این سند توسط رئیس زندان گواهی می شود.
  • وکالتنامه های صادره در بیمارستان ها: وکالت نامه های صادره در بیمارستان ها که طی آن شخص بیمار، که توانایی انجام امور حقوقی خود را شخصاً ندارد به دیگری برای انجام این امور وکالت می دهد و امضای بیمار در ذیل این سند توسط رئیس بیمارستان گواهی می شود.
  • وکالت نامه قضایی: به نظر می رسد نصب امین جهت اداره امور عاجز، توسط مقام قضایی و به حکم دادگاه را بتوان نمونه ای در این خصوص ذکر نمود. چنانچه ماده ۲۳۱ قانون امور حسبی مقرر می دارد: امینی که برای اداره اموال عاجز معین می شود، به منزله وکیل عاجز و احکام وکیل نسبت به جاری است.

 

زمان وکالت

وکالت ممکن است برای مدت معین یا نا محدود باشد . اگر وکالت برای مدت معینی باشد باید تمهیدات لازم برای سررسید وکالت نامه در امور مربوط، در نظر گرفته شود.

 

طرق مختلف اعطای وکالت

  • وکالت شخصی حقیقی به شخص دیگر: چنانچه شخصی بخواهد به شخص دیگری در امور بانکی وکالت دهد و همچنین به جای دیگری بتواند همه اسناد و اوراق تجاری او را امضا نماید، بایستی از وکالت نامه رسمی یا بانکی استفاده نماید.
  • وکالت شرکت به شخص حقیقی: درباره وکالت شرکت به شخص یا اشخاص حقیقی دیگر، لازم است اساسنامه شرکت به دقت بررسی شود آیا به هیأت مدیره آن شرکت اجازه واگذاری اختیاراتی به  اشخاص دیگر نباید بیش از مدت اختیارات هیأت مدیره که در صورتجلسه مجمع عمومی شرکت تصریح شده باشد و اطلاع از این مدت طبق صورتجلسه مجمع عمومی است که شرکت یک نسخه از آن را در اختیار بانک قرار می دهد.
  • وکالت شخص حقیقی به شرکت: درباره وکالت اشخاص به شرکت ها ضروری است که در اساسنامه شرکت وکیل حق قبول وکالت و انجام امور مالی دیگران از طرف هیأت مدیره پیش بینی شده باشد‌.
  • وکالت از شرکت به شرکت دیگر: درباره وکالت از طرف شرکت به شرکت دیگر لازم است به اساسنامه شرکت موکل و وکیل به دقت توجه شود که تفویض اختیارات هیأت مدیره شرکتی به هیأت مدیره شرکت دیگر در اساسنامه قید و تصریح شده باشد. بدیهی است که حدود و سررسید اختیارات هیأت مدیره هر دو شرکت در تعزیه تنظیم و سررسید وکالت نامه واگذاری زنان بانک که بایستی کاملاً روشن شود.

 

طرق مختلف انقضای وکالت

وکالت بر اساس یکی از موارد ذیل منقضی می گردد:

  1. به موجب تقاضای کتبی موکل که در در این صورت چنان چه وکالتنامه رسمی باشد، موکل، ابطال وکالتنامه را از دفتر اسناد رسمی تقاضا می نماید.
  2. فوت وکیل یا موکل
  3. جنون یا حجر وکیل یا موکل
  4. استعفای وکیل
  5. انقضای مدت وکالت
  6. مرتفع شدن موضوع وکالت در بانکها بسته شدن حساب به وسیله وکیل یا موکل از موجبات انقضا وکالت در خصوص موضوع است‌.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم