دستور و حکم تخلیه

دستور و حکم تخلیه

دستور و حکم تخلیه


دستور و حکم تخلیه

اخذ دستور تخلیه به اماکن استیجاری مسکونی اختصاص دارد و نه املاک اداری و تجاری که دارای سرقفلی باشند. در واقع زمانی که مستاجری از تخلیه ملک خودداری نماید، موجر می تواند اقدامات لازم را برای گرفتن دستور تخلیه انجام دهد.

به عنوان مثال شما ملک مسکونی خود را به موجب یک قرارداد دو ساله  در سال 92، به شخص دیگری اجاره داده اید، بدین ترتیب در سال 94 موعد اجاره پایان میابد و شما درخواست تخلیه ملک را از ایشان دارید. در صورتی که که فرد از تخلیه ملک امتناع نماید، شما قادر به تصرف مجدد ملک خود از طریق دستور موقت می باشید.

 

دستور و حکم تخلیه

البته برای بهره گیری ار دستور تخلیه، وجود شرایطی الزامی است. این شرایط عبارتند از:

  1. در قرارداد اجاره، مدت آن ذکر شده باشد.
  2. قرارداد اجاره به اماکن تجاری مربوط نباشد. (مربوط به امکان غیر تجاری و یا تجاری فاقد سرقفلی باشد)
  3. قرارداد اجاره به امضای دو شاهد رسیده باشد.
  4. مدت اجاره به پایان زسیده باشد.
  5. قرارداد در دو نسخه تنظیم شده و به امضای طرفین رسیده باشد.

 

طرفین دعوا در دستور تخلیه

در این دعوا خواهان، موجر و یا مالک منافع می باشد و خوانده دعوا نیز مستاجر می باشد. همانطور که پیشتر ذکر گردید، در عقد اجاره الزامی بر مالکیت عین نبوده و مالکیت منافع نیز مورد قبول است. یعنی ممکن است شما نیز مالک ملک نباشید و طبق قرادادی که با صاحب ملک تنظیم نموده اید این اختیار برای شما در نظر گرفته شده باشد که بتوانید ملک را مجددا به شخص دیگری اجاره دهید.

 

مرجع صالح جهت رسیدگی به دستور تخلیه

مرجعی که صلاحیت رسیدگی به دستور تخلیه در قراردادهای اجاره اعم از رسمی یا عادی را دارد، شورای حل اختلاف محل وقوع ملک می باشد. در مورد قراردادهای اجاره رسمی، امکان تخلیه ملک از طریق اداره اجرای ثبت نیز وجود دارد.

البته باید در نظر داشت که در صورت تجاری بودن مکان مورد اجاره و اختصاص قرارداد آن به سال 56 و یا قبل از آن، شورای حل اختلاف دیگر صالح نبوده و افراد باید به دادگاه صالح مراجعه نمایند .

صدور دستور تخلیه نیازی به تشکیل جلسه رسیدگی نداشته و به صورت فوری و خارج از نوبت می باشد . همچنین قابلیت اعتراض و تجدید نظر ندارد.

همچنین در صورت مدعی بودن مستاجر بر تمدید قرارداد اجاره، می بایست شکایت خود را به دادگاه عمومی محل وقوع ملک اعلام کند . شکایت او در صورتی مانع از انجام تخلیه خواهد شد که دادگاه رسیدگی کننده این شکایت را وارد بداند . که در این صورت، دادگاه با اخذ تامین مناسب، قرار توقیف عملیات اجرایی را صادر خواهد نمود.

 

 

مصوبه ستاد کرونا برای مستاجران

مصوبه ستاد کرونا در بند یک برای مستاجران و در هفتاد و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در حمایت از خانوار ها به شرح زیل است:

گزارش مصوبه ستاد کرونا در مورد حمایت از مستاجران

در آخرین جلسه ستاد کرونا مصوبه ای در رابطه با حمایت از مستاجران گزارش شد که اساس آن به این شرح است؛ با در نظر گرفتن شرایط فعلی و استمرار بیماری کرونا در کشور و شیوع آن لازم است تا دولت از اقشار آسیب پذیر و به اخص مستاجران حمایت نماید.

دولت با اجرای این مصوبه از خانوار های مستاجر در خصوص قرارداد اجاره ای حمایت خواهد کرد . مطابق گزارش این مصوبه، حداکثر افزایش اجاره عین در قرارداد های اجاره در تهران بزرگ تا سقف ۲۵ ٪ و در شهرها تا سقف ۲۰٪ مجاز و در مناطق شهری نیز تا ۱۵٪  مجاز و حق افزایش اجاره یا رهن را خواهند داشت.

همچنین باید تسهیلاتی از طرف دولت به مستاجران داده شود تا کمک هزینه ای برای پرداخت اجاره و رهن  آنان باشد. همچنین در این ستاد، مقدار مبلغ تسهیلات پرداختی به مستاجران مشخص شده است.

مبلغ این تسهیلات تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان است . این تسهیلات برای کلان شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، برای سایر کلانشهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهر ها تا سقف ۲۵ میلیون تومان است.

 

مصوبه ستاد کرونا در خصوص تمدید قرارداد اجاره 

در جلسه ستاد کرونا و حمایت از خانوار های مستاجر تمهیداتی را مربوط به تمدید قرارداد های اجاره اندیشیده اند. طبق گزارش آخرین جلسه ستاد کرونا اعلام شد که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تمامی قرارداد های املاک استیجاری مسکونی که تا پایان سال ۱۴۰۰  قرارداد آنها به پایان خواهد رسید و در صورت عدم توافق طرفین قرارداد و خواسته مستاجر قرارداد به صورت خودکار به مدت یک سال تمام تمدید خواهد شد. همچنین این ستاد با پیش بینی برخی از مسائل برخی از املاک استیجاری را استثنا قرار داده است که این املاک به قرار زیر است:

ملکی مسکونی که مالک آن مجوز تخریب را از شهرداری دریافت کرده باشد.

ساخت ساختمانی جدید به جای ساختمان مسکونی قدیمی و دریافت مجوز و یا نامه از شهرداری

چنانچه ساختمان مسکونی احتیاج به تعمیرات کلی داشته باشد و چاره ای جز تخلیه آن نباشد.

در موارد فوق بایستی پروانه ساختمانی یا دستور تخریب از سازمان مربوطه دریافت شود. همچنین مستاجری  که پس از تمدید اجاره توسط موجر اقدام به پرداخت اقدام به پرداخت مابه تفاوت مال الاجاره را پرداخت نکرده باشد مجبور به تخلیه ملک استیجاری خواهد بود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم