آشنایی با محیط حقوقی در ورزش

آشنایی با محیط حقوقی در ورزش

آشنایی با محیط حقوقی در ورزش


آشنایی با محیط حقوقی در ورزش

محیط حقوقی در ورزش به کلیه علل و عواملی گفته میشود که در تنظیم و برقراری روابط قانونی و حقوقی جوامع ورزشی تاثیر دارند. عواملی مانند ضوابط و مقررات ورزشی، دستورالعمل ها، بخشنامه ها و آیین نامه های ورزشی، نهادها و مراجع ذیصلاح داخلی که موظف به رسیدگی و نظارت بر تخلفات و فعالیت ها هستند؛ مراجع و سازمان های بین المللی فعال در حیطه ورزش و تمامی افراد و منابع انسانی شاغل در عرصه های حقوقی در ورزش از جمله این عوامل موثر به شمار می روند.

 

آشنایی با محیط حقوقی در ورزش

ضوابط و مقررات ورزشی

این بخش از اساسی ترین قسمت های حقوقی در ورزش بوده و رعایت و عدم رعایت قوانین آن از عمده ترین دغدغه های حقوقی محسوب می گردند . آشنایی و آگاهی از کلیه ضوابط و مقررات ورزشی برای کسانی که در محیط‌های ورزشی شاغل هستند؛ امری حیاتی و الزامی به شمار می آید و به همین منظور تدابیر حقوقی مدون و قاطعی تدوین و طراحی شده است. برخی از این قوانین پیشگیرانه بوده و به منظور جلوگیری از بروز تخلفات و جرایم ورزشی پیش بینی شده و با تدبیر مقامات حقوقی صلاحیت دار برای ممنوعیت از اجرای بعضی از اعمال و رفتار خلاف به کار گرفته می‌شوند. مانند قوانین مربوط به دوپینگ، تبعیض و تبانی.

اما عده دیگری از قوانین در ورزش نقش حمایتی داشته و به وسیله مقامات حقوقی صاحب صلاحیت برای ایجاد جو و شرایط مطلوب در توسعه و گسترش فعالیت های مفید ورزشی و پشتیبانی از مسئولان، مربیان، ورزشکاران و تمامی دست اندرکاران در ورزش وضع شده‌اند؛ مانند قوانین حمایت از قهرمانان، پیشکسوتان و بیمه های ورزشی.

 

نهادها و مراجع ذیصلاح قضایی داخلی

تمامی سازمان ها، کمیته ها و نهادهای صاحب صلاحیت ای که مسئولیت رسیدگی به دعاوی و اختلافات و منازعات محیط های ورزشی را برعهده دارند در این حوزه قرار می گیرند. مراجعی مانند دادگاه های غذایی، کمیته‌های انضباطی،‌ محاکم قانونی و حقوقی در ورزش که مسئولیت نظارت و حکمیت در امور ورزش ملی را انجام میدهند؛ از بخش های مورد نظر در این قسمت هستند که در ادامه در خصوص آنها بحث خواهد شد.

 

مراجع بین‌المللی و حقوقی در ورزش

به نهادهای مستقل می گفته می شود که در راستای حمایت و پشتیبانی حقوقی از ورزش در عرصه های خارجی و بین المللی تشکیل شده و مسئولیت نظارت و اعمال مقررات و ضوابط ورزشی را در مناقشات و اختلافات بین کشورها، باشگاه ها و ورزشکاران ملل گوناگون جهان بر عهده دارند و احکام صادره از سوی آنها مورد حمایت محافل و مراجع رسمی و بین المللی ورزشی در دنیا قرار می گیرد. این مراجع در اموری مانند اتخاذ تصمیمات حقوقی، تجدید نظر برای آراء صادره از سوی کشورها، میانجیگری و حل فصل اختلافات بین المللی دخالت و ایفای نقش میکنند.

 

منابع انسانی شاغل در محیط حقوقی ورزش

حضور و فعالیت افرادی مانند قضات، وکلا، کارشناسان حقوقی و داوران در عرصه های ورزشی، هم حکایت از ضرورت و اهمیت منابع انسانی شاغل در این بخش دارد . این افراد در امور انضباطی، قضایی، حقوقی و مسائل مربوطه اشتغال دارند که برای تصمیم گیری و اعمال نظر و صدور احکام مربوطه صلاحیت دارند و با توجه به قوانین و مقررات تخصصی حاکم بر رشته‌های مختلف ورزشی عمل می کنند . این افراد با توجه به وظیفه پر اهمیتی که دارند، باید همواره با افزایش دانش و آگاهی های خود، نسبت به تدوین و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل های حقوقی مترقی و متناسب با شرایط جدید اقدام کنند تا شرایطی مطلوب از نظر برگزاری مسابقات و رویدادهای ورزشی فراهم گردد.

 

کمیته‌های انضباطی در ورزش

میادین و مکان های ورزشی به ویژه هنگام برگزاری رویدادها و مسابقات حساس، همواره شاهد بروز حوادث و اتفاقات مختلفی است که در چارچوب برگزاری رویداد ها به وقوع می پیوندد. داورانی که به عمد یا به طور سهوی، قضاوت بدون و نادرست انجام داده و موجبات تضییع حقوق ورزشکاران، مربیان و تیم های گوناگون را فراهم می آورند؛ مربیانی که برای دفاع از حقوق ورزشکاران خود مرتکب تخلفاتی در کنار زمین و محل مسابقه می شوند؛ ورزشکارانی که در حین مسابقه یا پیش و پس از آن اعمال و رفتار خارج از قانون و شئونات اخلاقی و ورزشی انجام می دهند؛ تماشاگران و هوادارانی که در راستای تشویق و ترغیب تیم ها و ورزشکاران مورد علاقه خود دچار بی نظمی و بی قانونی می شوند و درنهایت مدیران و سرپرستان ای که وظایف و مسئولیت های قانونی خود را به نحو شایسته ای انجام نداده و شرایط ایجاد تنش و بحران در عرصه های ورزشی را ایجاد می کنند.

در بیشتر این گونه موارد، مسائل و موضوعات قابل رسیدگی توسط مراجع قضایی صورت نمی گیرد بلکه در حیطه فدراسیون ها و هیات های ورزشی قابل پیگیری، رسیدگی و تصمیم گرفتن هستند. به همین منظور طبق قوانین جاری هر کشوری کمیته هایی تحت عنوان انضباطی در کلیه فدراسیون ها و به تبع آن تمامی هیأت های ورزشی تشکیل می گردد و مسئولیت رسیدگی و صدور حکم در موارد تخلف ورزشی را به عهده می گیرد.

 

اهداف و مسئولیت کمیته های انضباطی در ورزش

  1. پشتیبانی و حراست از شئونات اخلاقی در ورزش
  2. نظارت بر مراعات ضوابط و آیین نامه های قانونی در ورزش
  3. رسیدگی به حل و فصل منازعات و اختلافات گروه ورزش
  4. حفظ حریم و حقوق قانونی مربیان، ورزشکاران و تیم های ورزشی
  5. پیشگیری از برخورد های ناشایست و بد آموزی ها در مکان های ورزشی
  6. تعیین ناظر این انضباطی اجرای دقیق مقررات و اصول انضباطی در ورزش
  7. رسیدگی و صدور احکام تنبیهی در موارد دوپینگ تیم‌ها و ورزشکاران

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حقوق ورزشی و موضوعات پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم