بارنامه مستر و کاربرد آن در حمل و نقل های بین المللی

بارنامه مستر و کاربرد آن در حمل و نقل های بین المللی

بارنامه مستر و کاربرد آن در حمل و نقل های بین المللی


بارنامه مستر و کاربرد آن در حمل و نقل های بین المللی

بارنامه یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین اسناد و مدارکی است که در انواع حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر اساس قوانین دولتی، امکان انجام حمل و نقل بدون وجود بارنامه وجود نخواهد داشت. کمک به روشن شدن بخش های مختلف حمل و نقل از ویژگی های مفاد مختلف درون این اسناد و مدارک  می باشد. در این مطلب برآنیم تا علاوه بر ارائه مفهومی از بارنامه و توضیح بارنامه هوایی، به برسی بارنامه مستر و بارنامه هاوس نیز بپردازیم.

 

بارنامه مستر و کاربرد آن در حمل و نقل های بین المللی

بارنامه چیست ؟

بارنامه یکی از اسنادی است که برای جابه‌جایی محموله بار مورد استفاده قرار گرفته که بر دریافت خدمات حمل و نقل اشاره دارد و نقش بسیار مهمی را برای دولت ایفا می کند. وجود این سند از نظر قانونی الزامی می باشد چراکه تمام جزئیات مورد نیاز انتقال کالا و بار در آن وجود دارد از جمله کد های مخصوص به کالا.

هر شخصی با در دست داشتن بارنامه می تواند ادعای مالکیت بر کالا و بار داشته باشد. در صورتی که کالایی فاقد بارنامه باشد، هیچ مالکی نداشته و هر شخصی می تواند ادعای مالکیت بر آن بار را داشته باشد. به همین دلیل است که بارنامه تبدیل به یکی از مهم ترین اسناد برای شرکت های حمل و نقل و دولت گردیده است.

در واقع در این سند اطلاعاتی در رابطه با حمل و نقل بار توسط راننده و شرکت حمل و نقل، درج شده است. مطابق با اطلاعات درج شده در بارنامه، نوع کالا، مبدا و مقصد آن نیز مشخص می شود.

این سند توسط شرکت های حمل و نقل تنظیم شده و سپس در اختیار حامل قرار می گیرد. و در نهایت زمانی که کالا به مقصد برسد، این سند نیز به گیرنده تحویل داده می شود.

مشخص شدن صلاحیت گیرنده به عنوان مالک بار، مستلزم این است که بارنامه در اختیار گمرک قرار گیرد. در صورت عدم ارائه چنین مدرکی، خارج نمودن بار از گمرک امکان پذیر نبوده و تمام بار توسط دولت ضبط خواهد گردید.

 

مفهوم بارنامه هوایی

بارنامه هوایی، یکی از انواع بارنامه در حمل و نقل هوایی می باشد. این بارنامه از سوی شرکت حمل و نقل، برای بارگیری و تخلیه بار صادر می شود که دارای مشخصات زیر می باشد:

  • مشخصات کامل گیرنده
  • کدفرودگاه مبدا و مقصد
  • کد سه رقمی شرکت هواپیمایی
  • کد هشت رقمی شماره بارنامه
  • مشخصات کامل و دقیق فرستنده
  • نام شرکت حمل و نقل کالا
  • مشخصات بار
  • تعداد بار، نوع بسته بندی، حجم و وزن آن
  • شیوه ارسال، حمل و تحویل کالا
  • تاریخ و شماره پرواز همراه با مهر شرکت هواپیمایی
  • زمان رسیدن پرواز و تحویل بار
  • بارنامه های هوایی سند مالکیت بار محسوب نمی گردند و معمولا برای بیمه بار کاربرد دارند.

دوازده نسخه از این اسناد با توجه به اهمیت آن  صادر می گردد که سه نسخه از آن دارای ارزش قانونی و تجاری بوده و 9 نسخه دیگر به بخش های مختلف شرکت های حمل کننده داده می شود.

البته لازم به ذکر است که سه نسخه اصلی در اختیار گیرنده کالا، فرستنده و شرکت حمل و نقل هوایی قرار می گیرد. البته طی سال های اخیر برخی از شرکت ها اجازه استفاده از بارنامه کاغذی را نداشته و اجازه دسترسی به بارنامه های الکترونیکی را به مشتریان خود می دهند . بارنامه مستر و بارنامه هاوس دو نوع بارنامه هوایی هستند که در ادامه به تعریف آن خواهیم پرداخت.

 

بارنامه مستر

بارنامه اصلی و سند مادر دو عنوانی است که به بارنامه مستر اطلاق می گردد. شرکت های هوایی بارنامه مستر را در ازای دریافت محموله از شرکت های حمل و نقل فورواردی ( و یا کانسولیدیت ) و نیز تحویل آن در مقصدی معین، صادر می نمایند.

معمولا گیرنده ای که در بارنامه مستر مشخص می شود، شرکت طرف قرارداد با فورواردر در مبدا حمل می باشد. در واقع بارنامه مستر قراردادی است که بین شرکت حمل و نقل کرییری و شرکت حمل و نقل فورواردی وجود دارد.

 

بارنامه هاوس

یکی از اسناد مطرح در حمل و نقل، بارنامه هاوس می باشد که به آن بارنامه فرعی نیز می گویند. درواقع چنین سندی را شرکت های فورواردر در ازای دریافت بار از فرستنده اصلی آن و نیز حمل آن به مقصد تعیین شده، صادر می نمایند. در نتیجه گیرنده واقعی کالا همان گیرنده ای می باشد که در بارنامه هاوس مشخص شده است.

 

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های هوایی و دریایی و امور مربوط به آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم