مسئولیت های حقوقی تورهای طبیعت گردی و گردشگری

مسئولیت های حقوقی تورهای طبیعت گردی و گردشگری

مسئولیت های حقوقی تورهای طبیعت گردی و گردشگری


مسئولیت های حقوقی تورهای طبیعت گردی و گردشگری

بخشی از حوادث و اخبار همواره به رویدادهای رخ داده در یک تور گردشگری اختصاص داده می شود. در واقع حوادث و آسیب های متعدد پای ثابت سفر و گردشگری شده است. اگرچه تمامی انسان های عاقل و بالغ خطرات متعدد را در نظر گرفته و با اطلاع از آن نسبت به شرکت در این نوع سفر ها اقدام می نمایند. اما این این موضوع سبب عدم پذیرش مسئولیت توسط آژانس های مسافربری که مسئولیت این سفر را برعهده دارند نگردیده و در صورت وقوع حوادث، نسبت به آن مسئول می باشند.

به عنوان مثال طی اخبار منتشر شده، چندی پیش شاهد خبر مفقودی و مرگ دختری جوان در منطقه جنگلی واقع در استان گلستان بوده ایم. این اتفاق برای اولین بار رخ نداده و مسلما آخرین بار نیز نخواهد بود. سوالی که همواره در رابطه با اینگونه حوادث مطرح می گردد به این صورت است که چه تدابیر و اقدامات حقوقی در صورت وقوع این نوع از اتفاقات در تور های گردشگری برای ما پیش بینی شده است ؟

 

مسئولیت های حقوقی تورهای طبیعت گردی و گردشگری

استفاده از خدمات تور های گردشگری و طبیعت گردی مطابق قانون

برسی و چک کردن دو موضوع، پیش از پرداخت هر هزینه ای  برای استفاده از خدمات تور های گردشگری و طبیعت گردی نیاز است. اولین مورد این است که آیا این شرکت دفتر خدمات مسافربری ثبت شده و دارای مجوز می باشد یا خیر؟ در واقع دفتر مذکور با ثبت قانونی دفتر خدمات مسافربری به شکل شخصیتی حقوقی درامده و کسب و کار آن قانونی می گردد بدین ترتیب این شرکت ها دارای حق و حقوق و تکالیفی می باشد.

موضوع دوم در راستای مورد اول و نتیجه آن برسی می گردد. در واقع برگزار کننده تورهای گردشگری (دفتر خدمات مسافر بری) با ثبت و دریافت مجوز، وظایفی را در برابر مراجعین و مسافرین عهده دار می شوند. بیمه کردن مسافرانی که سفر خود را زیر نظر این دفاتر می گذرانند، یکی از وظایف مذکور می باشد. بنابراین برسی وضعیت بیمه از مواردی است که پس از برسی مجوز و قانونی بودن دفتر گردشگری باید انجام شود.

در صورت قانونی بودن دفتر خدمات مسافربری و تورهای گردشگری، در حکم کارگذاری بوده و در مقابل مردم مسئول می باشد. زیرا میباسیت به حقوق مسافرین احترام گذاشته و از هیچ کمکی برای انجام آن مضایقه ننماید. از جمله حقوق متعلق به مسافران تور های گردشگری می توان به اطلاع رسانی کامل از مسیر و مقصد، محل استقرار، وسیله نقلیه مورد استفاده، خدماتی که در سفر ارائه می گردد، خطرات احتمالی و بیمه بودن افراد در قبال این خطرات و … اشاره نمود که نیازمند شفاف سازی کامل آن برای توجیه مسافرین می باشد. بنابراین در صورتی که سفر شما با این تور ها بدون ارائه این اطلاعات و توضیحات باشد، آسیب های وارده به شما پیگرد قانونی داشته و قابل پیگیری در محاکم می باشد.

به طور کلی تور های طبیعت گردی و گردشگری موظف به فراهم نمودن تسهیلات و امکانات  در مقصد و مسیر سفر می باشند. در واقع استفاده از راهنمایی ها و امکانات مضاعف، یکی از دلایلی است که به موجب آن افراد، مبادرت به شرکت در تور ها نموده و آن را به سفر شخصی ترجیح می دهند.

همچنین دفاتر خدمات مسافربری موظفند که در هر سفر طبیعتی و غیر طبیعتی، راهنمایی آموزش دیده و آشنا به محیط جهت مدیریت مسافرین داشته باشند و نیز در صورت بروز اتفاقات غیر منتظره، توانایی مدیریت بحران را داشته باشند. آگاهی از ابتدایی ترین روش های ضروری پزشکی و نیز به همراه داشتن کمک های اولیه و امدادی، از دیگر ویژگی های راهنما می باشد.

-یکی از دیگر موارد ضروری گوشزد نمودن خطرات راه و مقصد توسط تورلیدر به صورت تمام وقت می باشد.

 

تور های گردشگری چه وظایف حقوقی دارند ؟

  • صاحبان دفاتر مسافرتی و برگزار کنندگان تور، موظف به بیمه نمودن مسافران در حیطه مکانی و بازه زمانی سفر در کنار فراهم نمودن محیط و شرایط برای آن ها می باشد.
  • بیمه مسافران باید به طور جامع و کامل باشد و تمامی خطرات احتمالی مالی و جانی را در بر گیرد.
  • زیرا اطمینان به سفری امن و راحت  دلیل اساسی افراد برای انتخاب این نوع مسافرت و پرداخت هزینه به آژانس ها می باشد.
  • تمام مسئولیت های مدنی سفر تحت پوشش این بیمه نامه بوده و در صورت بروز خسارت و زیان، مطالبه ضرر و زیان از محل بیمه و تور مورد نظر امکان پذیر می باشد.
  • اگر آژانس های مجوز دار، مسافران را بیمه ننموده و راهی سفر کنند، مرتکب تخلف شغلی شده و عمل آن ها قابل پیگرد قانونی می باشد. در صورت نداشتن مجوز و غیر قانونی بودن این آژانس ها، مجازات سنگین تری را به دنبال خواهد داشت.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 2]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم