فروش جهیزیه توسط مرد و جرایم قابل انتصاب به وی

فروش جهیزیه توسط مرد و جرایم قابل انتصاب به وی

فروش جهیزیه توسط مرد و جرایم قابل انتصاب به وی


فروش جهیزیه توسط مرد و جرایم قابل انتصاب به وی

همانطورکه می دانیم درعرف جامعه امروزی ایران از رسم و رسومات زمان ازدواج که برعهده ی خانواده ی عروس می باشد تهیه جهیزیه است.

اما زمانی که زن و شوهر دچار مشکل و اختلاف می شوند، همین اسباب و اثاثیه می توانند دردسر ایجاد کنند.

توصیه می شود که هنگام خرید جهیزیه و انتقال آن به منزل مشترک سیاهه یا همان لیستی از اموال تهیه شده و به امضای زوجین برسد تا مشخص شود چه اموالی به عنوان جهیزیه توسط خانم خریداری شده است .

لازم به ذکر است که در زمان زندگی مشترک زن مالک و صاحب تمام اموال و اثاثیه ای است که با خودش برای زندگی مشترک آورده است و مرد حق مالکیت بر آنها ندارد بلکه فقط می تواند از آنها استفاده کند.

حال از آنجا که مرد فقط حق استفاده دارد و مالک وسایل نیست، نمی تواند آنها را به فروش برساند؛ و اگر در زمان طلاق دست به چنین اقدامی بزند می تواند از مصادیق جرم سرقت و خیانت در امانت و یا همچنین فروش مال غیر به حساب آید.

در صورتی که پس از طرح دعوا توسط وکیل متخصص دعاوی خانواده و یا وکیل دعاوی کیفری، جرم فروش جهیزیه توسط مرد، فروش مال غیر تشخیص داده شود، وی به مجازات جرم کلاهبرداری محکوم می گردد که مجازات های این جرم عبارتند از:

  1. حبس از یک تا هفت سال که قاضی میزان آن را تعیین می کند.
  2. پرداخت جزای نقدی معادل مالی که دریافت کرده است.
  3. بازگرداندن مال به صاحب آن.
  4. برای اعمال این مجازات ها زن باید با داشتن سیاهه ی جهیزیه و یا فاکتور خرید وسایل در دادگاه مالکیت خود را به قاضی اثبات و در این صورت می تواند از مرد شکایت کند.

حالت دیگری که وجود دارد این است که چون زوج اموالی که تصرف کرده است متعلق به خودش نبوده اند و بدون اجازه ی همسرش این عمل را مرتکب شده است ممکن است محکوم به ارتکاب جرم بشود و با عنوان سرقت و یا خیانت در امانت تحت تعقیب قرار می گیرد.

در اینجا اگر خانم قصد پیگیری کیفری و محکومیت شوهرش را داشته باشد باید بتواند ثابت کند که اولاً در عمل شوهرش سوءنیت وجود داشته است. به عنوان مثال: قصد اسباب کشی نداشته است و قصد وی خارج کردن اموال از تصرف زن بوده است .

ثانیاً اینکه سیاهه ی جهیزیه که مرد آن را در ابتدا امضاء کرده است و فاکتور خرید هر یک از اقلام به سرقت رفته را نیز به همراه داشته باشد.

همانطور که عنوان شد در خصوص جهیزیه وقوع چند جرم قابل تصور است که یکی سرقت بود که در بالا به آن اشاره شد و دیگری اول خیانت در امانت و دوم تخریب است.

جرم خیانت در امانت:

زمانی که اختلافات میان زن و شوهر شدت پیدا می کند و محل زندگی مشترک خود را از یکدیگر جدا می کنند، ممکن است زن به شوهر خود اخطار بدهد و او را از استفاده از جهیزیه که متعلق به خودش هم هست منع کند و خواستار استرداد جهیزیه خود باشد که البته این اخطار را به دو صورت کتبی (اظهارنامه یا تقدیم دادخواست) و شفاهی که لازم است آن را به دادگاه اثبات کند صورت بگیرد.

در این شرایط زوجه باید بتواند اثبات کند که حتی بعد از آن که به زوج اخطار داده است او حافظ و نگهدار اموال همسرش نبوده و موجب گم شدن یا تلف شدن اموال و ورود ضرر به زوجه شده است در صورتی که این اموال نزد وی امانت بوده است و همچنین مانند جرم سرقت باید بتواند اثبات کند که این جرم را شوهرش با سوءنیت مرتکب شده است.

جرم تخریب جهیزیه توسط شوهر:

اگر زوج وسایل منزل را بشکند (خراب کردن)، به طور کلی آنها را از بین ببرد (تلف کردن)، وسایل را از کار بی اندازد، با این سه رفتار مرتکب جرم تخریب شده است و می توان از او شکایت کیفری نمود.

شوهر در صورت متهم شدن به جرم تخریب به دو شکل مجازات می شود:

  1. اگر خسارتی که وارد کرده است از 10 میلیون تومان کمتر باشد باید نقدا دو برابر خسارت را پرداخت بنماید.
  2. اگر خسارتی که وارد کرده است بیش از 10 میلیون تومان باشد به حبس از 6 ماه تا 3 سال محکوم خواهد شد.

از جمله مشکلاتی که ممکن است در زمان بردن جهیزیه توسط زن اتفاق بی افتد این است که مرد مدعی شود که زن تعدادی از اموال وی را نیز همراه جهیزیه با خود برده است.

راهی که برای جلوگیری از بروز چنین مسائل و مشکلاتی وجود دارد این است که در هنگام جمع کردن جهیزیه حتما شهودی در محل حضور داشته باشند و سرایدار ساختمان و دوربین مدار بسته ای هم در محل باشد و مهم تر از همه اینکه صورتجلسه ای از وسایل موجود تنظیم شود و تمام اقلام در آن قید شوند و به امضاء زوج نیز برسد.

و کلام آخر این که در صورتی که زن مالک واقعی اموالی باشد که مدعی استرداد آنهاست و همچنین زمانی که دعوی را طرح می نماید آن اموال حتما وجود داشته و از بین نرفته یا فروخته نشده باشند، در هنگام بروز اختلافات شدید و تصمیم زوجین به جدایی، زن می تواند برای خارج کردن جهیزیه خود از محل زندگی مشترک دادخواست استرداد جهیزیه علیه شوهر خود را تنظیم بنماید.

در صورتی که شما نیز با مشکل فروش جهیزیه توسط مرد و یا استرداد جهیزیه رو به رو هستید، می توانید با وکیل متخصص دعاوی خانواده، وکیل کیفری و یا مشاورین ما در تماس باشید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم