تغییرات قوانین چک در وجه حامل

تغییرات قوانین چک در وجه حامل

تغییرات قوانین چک در وجه حامل


تغییرات قوانین چک در وجه حامل

چک سندی مالی برای خرید در زمان حال و نیز پرداخت در آینده است و به عنوان یکی از مهم ترین اسناد تجاری شناخته می شود. همانطور که می دانید کاربرد چک زمانی نمایان می گردد که شخصی قصد خرید مالی را داشته در حالی که قصد دارد مبلغ مورد معامله را در فرصت دیگری پرداخت نماید. در این مواقع شخص با استفاده از اسناد تجاری از جمله چک، قادر به انجام عمل مزبور می باشد . مقررات چک در وجه حامل یکی از مهم ترین قوانین، در رابطه با این موضوع است.

تعریف چک توسط قانونگذار به این علت بود که چک، جایگزینی برای پول نقد و پرداخت های نقدی شده و مرد قادر به استفاده از آن باشند.

چک در ماده 310 قانون تجارت به نوشته ای تعبیر شده که به موجب آن، صادر کننده کل یا بخشی از وجوهی را که نزد بانک (محال علیه) دارد، به دیگری واگذار می نماید.

یکی از نکات حائز اهمیت در رابطه با چک این است که چک زمانی معتبر محسوب می شود که امضای صادر کننده در آن درج شده باشد. لذا درج مهر و یا اثر انگشت به جای امضا، فاقد اعتبار است. در واقع به همین علت است که در بانک ها امضای مندرج در چک با نمونه امضای صاحب حساب تطابق داده می شوند.

 

تغییرات قوانین چک در وجه حامل

ارکان چک

وجود سه رکن مهم برای صدور هر چکی لازم می باشد که به شرحل ذیل می باشد:

  1. صادر کننده چک: صادر کننده چک اولین رکن از ارکان سه گانه چک می باشد. در واقع صادر کننده شخصی است که حساب متعلق به او بوده و ورق چک را تکمیل و امضا می نماید.
  2. دارنده چک: دارنده چک نیز دومین رکن از ارکان صدور چک است که چک برای او صادر شده است. چک ممکن است در وجه حامل و یا در وجه شخصی معین، صادر شده باشد. همچنین شخصی که چک به واسطه وراثت یا پشت نویسی به او منتقل شده باشد نیز دارنده چک محسوب می شود. مطابق قانون، اقدام به شکایت کیفری تنها توسط دارنده چک امکان پذیر است.
  3. محال علیه: محال علیه سومین رکن از ارکان چک است . محل در اسناد تجاری به معنای پول می باشد. بنابراین چکی که پول در حساب آن نباشد، چک بی محل می باشد. بدین ترتیب محلی که پول و یا اعتبار چک در انجا وجود دارد و از آن نگه داری می شود را محال علیه (بانک) می گویند.

 

چک در وجه حامل و نکات آن

چکی که صاحب آن، حامل آن چک می باشد و در واقع چکی را که کلمه حامل در حواله کرد آن ذکر می شود را چک در وجه حامل می گویند که وجه آن در بانک به حامل تحویل داده می شود.

این نوع چک مطابق قانون جدید صدور چک، ممنوع اعلام شده و بر همین اساس چک ها می بایست در وجه شخصی معین، صادر شود.

از دلایل ممنوعیت این نوع چک ها می توان به مشکلاتی اشاره نمود که در صورت سرقت و یا گم شدن چک، ممکن است به وجود بیاورد.

 

مهم ترین ویژگی قانون چک جدید

به موجب قانون جدید چک، هر چک می بایست در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت گردد. هدف این سامانه یکپارچه سازی فرایند صدور دسته چک می باشد. جلوگیری از صدور چک های بی محل نیز از اهداف اصلی قانون جدید چک می باشد. از اهداف جانبی این قانون می توان به کاهش چک های برگشتی و بستر سازی برای چک های الکترونیک، نام برد.

بر اساس این قانون، ثبت چک در سامانه صیاد مستلزم وارد کردن جزئیات چک صادر شده و اطلاعات فرد دریافت کننده در این سامانه و ثبت آن می باشد. کد ملی، تاریخ سررسید و مبلغ چک، مواردی از این اطلاعات می باشند.

 

قانون صدور چک جدید اصلاحات چک در وجه حامل

همانطور که ذکر شد، هویت کامل دریافت کننده و نیز صادر کننده چک به صورت آنلاین ثبت شده و تنها فردی دارنده چک محسوب می شود که نام او به عنوان دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت شده باشد. همچنین در قانون جدید پشت نویسی سنتی چک، جای خود را به ثبت انتقال چک در سامانه صیادی داده.

در صورتی که یکی از برگه های چک  تحت عنوان چک بلامحل، در سامانه ثبت شده باشد، امکان ثبت برگ چک جدید در سامانه برای صاحب دسته چک وجود نخواهد داشت.

نبود سهولت و سرعت سابق در معاملات، از جمله معایب اجرای قانون جدید می باشد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص چک و مسائل پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم