گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است ؟

گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است ؟

گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است ؟


گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است ؟

در عقد نکاح چه از نوع موقت و چه دائم، جدا از اینکه مهریه عندالمطالبه یا عندالاستطاعه است مهریه از ناحیه زن قابل مطالبه می باشد اما باید به این موضوع توجه داشت که در مهریه عندالاستطاعه توانایی مالی مرد برای پرداخت باید محرز و اثبات گردد.

در قانون این امکان به زوجه داده شده است که چه از طریق دادگاه و چه از طریق ثبت بتواند به وسیله دادخواست مطالبه مهریه یا دادخواست تامین خواسته از طریق دفاتر الکترونیک قضایی، حکم توقیف اموال همسر خود را به میزان مهریه درخواستی گرفته تا حدالامکان از جابه جایی اموال توسط زوج جلوگیری شود.

امکان گرفتن مهریه بدون طلاق، در قانون ایران پیش بینی شده است. مهریه دینی بر گردن زوج می باشد و در صورت مطالبه مهریه توسط زوجه، ملزم به پرداخت آن می باشد.

در جوامع ما مهریه های تعیین شده برای خانم بر حسب عرف و سنت خانواده ها بوده و معمولا بدون توجه به سطح مالی مرد می باشد. بنابراین بسیاری از افراد هنگام بروز مشکلات، با استفاده از مهریه به عنوان اهرم فشار، اموال مرد را توقیف می نمایند.

 

گرفتن مهریه بدون طلاق چگونه است ؟

انواع مهریه

عندالمطالبه و عندالاستطاعه عناوینی است که به انواع مهریه اطلاق گردیده که هنگام عقد بر آن توافق می گردد. مهریه عندالمطالبه از زمان جاری شدن صیغه عقد، قابل مطالبه می باشد. در صورتی که مرد اموالی را داشته باشد، بخشی از این اموال به عنوان مهریه خانم توقیف می گردد. در صورتی که مرد اموالی نداشته باشد، مهریه زن با توجه به شغل، میزان درآمد و گردش های بانکی مرد قسط بندی می شود.

در واقع مهریه عندالاستطاعه قابلیت مطالبه در هر زمان را نداشته و تنها در زمان استطاعت مرد نسبت به پرداخت مهریه، قابل دریافت می باشد.

لازم به ذکر است که دریافت مهریه، تنها به زمان طلاق اختصاص نداشته و زن پس از عقد نکاح، قادر به دریافت آن می باشد . بنابراین مهریه بدون طلاق وجود داشته که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

مراحل گرفتن مهریه بدون طلاق

مطالبه مهریه از پرونده های مالی بوده و از پرونده طلاق جدا می باشد. بنابراین دریافت مهریه ارتباطی با وقوع طلاق ندارد. بنابراین مراحل دریافت مهریه بدون طلاق و در زمان طلاق با هم یکسان می باشد. مراحل دریافت مهریه تا مدتی قبل به شرح ذیل بوده است.

  • قدم اول برای مطالبه مهریه، مراجعه خانم و یا وکیل ایشان به دادگاه و تهیه دادخواستی مبنی بر مطالبه مهریه بوده است.
  • تقدیم لیست اموال و حساب های بانکی آقا به دادگاه، مرحله ی دیگری برای دریافت مهریه بوده تا پس از کارشناسی، بخش یا تمام اموال آقا توقیف شود. همچنین هزینه های چشم گیری توسط دادگاه برای هزینه های دادرسی مشخص شده بود.

اما امروزه مطالبه مهریه با مراجعه نمودن خانم یا وکیل او به دفتری که ازدواج در آن به ثبت رسیده و نیز انجام اقدامات اولیه ممکن می باشد.

بدین ترتیب هویت خانم  توسط  متصدی دفتر اسناد احراز گردیده و پس از آن درخواست اجرا گذاشتن مهریه به اداره اجرای ثبت اسناد ارسال می گردد. در صورت عدم اقدام آقا برای دادن مهریه، اموال او توقیف شده و یا مهریه قسط بندی می شود.

 

مدارک مورد نیاز جهت دریافت مهریه بدون طلاق

مدارکی که برای دریافت مهریه بدون طلاق لازم می باشد عبارت است از شناسنامه، کارت ملی  و سند ازدواج.

در صورتی که مراحل پیگیری پرونده به عهده وکیل فرد باشد، ارائه وکالت نامه مبنی بر انجام امور مهریه نیز لازم می باشد.

 

مراحل طی پرونده و گرفتن مهریه بدون طلاق چه مقدار زمان نیاز دارد ؟

امکان پاسخ قطعی دادن به این سوال وجود ندارد زیرا این موضوع بسته به متغیر های مختلف از جمله میزان مهریه خانم و اموال آقا می باشد:

  • انتقال مالکیت اموال آقا به سایر اشخاص، از دیگر مواردی است که طولانی شدن پروسه پرونده را سبب می گردد. در این صورت باید برسی شود که این انتقال مالکیت به بعد از درخواست خانم اختصاص داشته یا قبل از آن.
  • از دیگر مواردی که طولانی شدن پروسه پرونده را سبب می گردد، زمانی است که زوج درخواست اعسار در پرداخت مهریه را داشته باشد.
  • از دیگر مسائل تاثیر گذار در زمان پرونده، داشتن یا نداشتن وکیل می باشد. بدیهی است که حضور اشخاصی با تجربه و تخصص در این زمینه باعث سریع تر شدن روند پرونده می شود.

 

مرجع صالح به رسیدگی دادخواست مطالبه مهریه

  • اولین مرجع جهت رسیدگی به در خواست مهریه زوجه دادگاه خانواده است. زوجه با ارائه دادخواست  حقوقی به دادگاه خانواده قادر به مطالبه مهریه خود، هزینه حق الوکاله وکیل و ابطال تمبر به طورهمزمان با تقاضای توقیف اموال همسرش از دادگاه می باشد. در دادخواست مطالبه مهریه، هزینه تمبر سه درصد میزان خواسته خواهد بود.
  • دومین موردی که به عنوان مرجع صالح جهت مطالبه مهریه شناخته می شود، اجرای ثبت اسناد رسمی است. در واقع زن می تواند با مراجعه به اجرای ثبت اسناد رسمی مهریه خود را مطالبه نموده ونیم عشر دولتی از هزینه اجرا را پرداخت نماید که این هزینه بعد ها از زوج اخذ خواهد شد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم