مطالبه طلب بدون مدرک

motalebe talab

گاهی ممکن است افراد بنابردلایل مختلفی از جمله نسبت فامیلی یا دوستی و آشنایی ، سرمایه ای را بدون دریافت رسید یا سفته در اختیار شخصی دیگر قرار دهند و موجبات مشکلات حقوقی را از این طریق فراهم نمایند . همواره به افراد توصیه می شود تا بدون دریافت رسید یا سند و مدرکی معتبر ، پول خود را به دیگران ندهند . اما در صورتی که افراد مرتکب چنین خطایی شوند ، راه هایی وجود دارد تا از طریق آن ، طلب را بدون مدرک مطالبه نمود .

 

روش های اثبات طلب بدون مدرک

 

در صورتی که هیچ رسید یا سفته ای بابت طلبی که از دیگری دارید دریافت نکرده اید ، این امکان برای  شما وجود دارد تا بتوانید از طریق ادله اثبات دعوی ، ادعای خود را مبنی بر طلبکار بودن اثبات نمایید . این روش ها به شرح ذیل می باشند :

 

اقرار

اولین و مهم ترین شیوه اثبات دعوی اقرار می باشد . اقرار به این معناست که شخص بدهکار ، گرفتن مبلغ مشخصی از شما را در کمال عقل و سلامت بیان نماید . البته طلب همیشه شامل وجه نقد و و اعتبار نیست و ممکن است یک جنس یا کالایی باارزش باشد . اما در عرف جامعه ، طلب داشتن بیشتر در خصوص اعتبارات بانکی و وجه نقد به کار برده می شود .

 

اقرار ضمنی

اقرار ضمنی عنوانی است که به نوعی از اقرار اطلاق می گردد . در صورتی که طلبکار اظهار نامه ای را به آدرس بدهکار بفرستد و رفتار بدهکار نیز مبنی بر انکار این طلب نباشد ، اقرار از نوع ضمنی می باشد . اقرار ضمنی را میتوان یکی از شرایطی دانست که سبب ایجاد علم قاضی مبنی بر وجود طلب و واقعی بودن آن می گردد .

 

شهادت شهود

 

اشخاصی که شهادت می دهند نباید در این قضیه ذینفع باشند . به همین دلیل است که در این موارد بهره مندی از شهادت شهود اغلب امکان پذیر نمی باشد . چراکه معمولا اشخاصی که در محل حضور داشته اند به نحوی ذینفع می باشند اعم از نفع مادی یا معنوی . همچنین شهادت دهندگان باید ویژگی های شهود در  فقه اسلامی را داشته باشند .

 

سوگند

ادای سوگند به زمانی مربوط می شود که اظهارات طرفین کاری را از پیش نبرد . در این شرایط قاضی می تواند از طرفین درخواست کند تا بر صحت ادعای خود سوگند یاد کنند .

 

علم قاضی

یکی از بهترین روش های اثبات دعوا به علم قاضی اختصاص دارد . درواقع قاضی می تواند برای پی بردن به حقیقت ، از هر روشی استفاده کند . به همین دلیل ادله اثبات دعوی را نامحدود اعلام می نماید . در واقع داشتن صدا یا فیلم ضبط شده از بدهکار مبنی بر تایید بدهی مورد نظر و یا به حد نصاب نرسیدن شهادت شهود  ، و یا اقرار ضمنی و مواردی از این قبیل ، در علم قاضی موثر هستند .

 

مرجع صالح جهت مطالبه طلب بدون مدرک

با توجه به حقوقی بودن جنبه طرح دعوا با موضوع مطالبه طلب ، رسیدگی به این گونه دعاوی در صلاحیت محاکم حقوقی خواهد بود . مطابق قانون آیین دادرسی مدنی ، رسیدگی به انواع دعاوی حقوقی در صلاحیت این مرجع می باشد مگر در صورت پیش بینی شدن مواردی خاص در این زمینه . در این صورت پرونده به سایر مراجع ارسال شده و مورد رسیدگی قرار میگیرد . در حالت کلی ، دادگاه صالح به رسیدگی دعاوی مرتبط با مطالبه طلب ، دادگاه عمومی حقوقی می باشد . البته در صورتی که پای خیانت در امانت یا کلاهبرداری در میان باشد ، باید به مراجع کیفری مراجعه نمود .

درواقع شما می بایست ارزش ریالی طلب خود را محاسبه نمایید . چراکه مرجع صالح جهت رسیدگی به درخواست های مالی از طریق محاسبه ارزش ریالی طلب مشخص می شود . بنابراین در صورتی که طلب شما کمتر از دویست میلیون ریال باشد ، می بایست به شورای حل اختلاف محل اقامت خوانده مراجعه نمایید . در غیر این صورت رسیدگی بر عهده  دادگاه حقوقی خواهد بود .

 

نحوه تنظیم دادخواست جهت مطالبه طلب بدون مدرک

برای تنظیم دادخواست ، می بایست نام و نام خانوادگی خود را به همراه مشخصات خوانده ذکر نمایید . همچنین می توانید در بخش ادله اثبات دعوی یکی از روش های مزبور را قید نمایید . همچنین این امکان در نظر گرفته شده تا ضمن پرداختن به اصل خواسته ، درخواست پرداخت خسارت تاخیر تادیه را از تاریخ ابلاغ اظهارنامه تا زمان اجرای حکم و پرداخت هزینه‌ های دادرسی داشته باشید .

 

 

 

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم