ورشکستگی شرکت سهامی خاص

varshekastegi

نظر به اوضاع اقتصادی کشور و عوامل دیگر، فعالان تجاری و افرادی که به منظور انجام فعالیت های تجاری اقدام به تاسیس شرکت می نمایند با فراز و نشیب های بسیاری روبه رو هستند . به عنوان مثال گاهی ممکن است شرایطی موجب کاهش سرمایه و دارایی شرکت نسبت به بدهی های آن شود، این وضعیت موجب تحقق یافتن ورشکستگی در شرکت ها می گردد.

درواقع میتوان ورشکستگی را پایانی تلخ برای شرکت های تجاری و تاجران دانست.مشکلات اقتصادی و ضعف مدیریت از مهمترین عوامل ورشکستگی یک بنگاه تجاری و یا تاجر می باشد . عدم پرداخت بدهی ها نیز موجب دو چندان شدن مشکل می گردد. افراد برای به حداقل رسانیدن مشکلات در این زمینه نیاز به کسب آگاهی از شرایط ، قوانین و حمایت هایی هستند که قانون برای فرد یا شرکت ورشکسته در نظر گرفته است .

 

ورشکستگی

در مواقعی که تاجر و یا شرکتی تجاری قادر به پرداخت وجوهی که متعهد به تادیه آن شده است نباشد و یا توانایی انجام تعهدات مالی و اجرایی نمودن بند های قرارداد خود با سایر شرکت ها و یا اشخاص حقیقی را نداشته باشد، ورشکستگی تحقق می یابد .

در این شرایط شرکت ها باید اعلام ورشکستگی نمایند که در صورت اثبات آن دادگاه حکم ورشکستگی را صادر خواهد نمود.

                            برای مطالعه مقالات بیشتر راجع به ورشکستی روی نوشته کلیک بفرمایید.

 

ورشکستگی در شرکت های سهامی خاص

در شرکت های سهامی خاص ، تامین سرمایه توسط موسسین و اعضای آن شرکت انجام می شود . در واقع این افراد سهامداران شرکت هستند.

در صورت کاهش سرمایه شرکت سهامداران باید کاستی ایجاد شده را ظرف مدت یکسال جبران نمایند و یا ماهیت شرکت را به شرکت با مسئولیت محدود و یا شرکت تضامنی تغییر دهند . در غیر این صورت باید اعلام ورشکستگی نموده و دادخواستی را تحت عنوان اعلام ورشکستگی به دادگاه مربوطه ارائه نمایند .

پیرو صدور حکم ورشکستگی یک نفر تحت عنوان مدیر تصفیه به امور ورشکستگی توسط دادگاه تعیین می گردد که نظارت بر امور مرتبط با ورشکستگی شرکت و نیز سرعت جریان آن را عهده دار است .

varshekastegi2

تقاضای صدورحکم ورشکستگی شرکت های سهامی خاص برای چه افرادی امکان پذیر می باشد ؟

  1. مدیران شرکت : مدیرانی که خواهان اعلام ورشکستگی هستند باید تمامی دفاتر و صورت حساب ها را به دادگاه ارائه دهند .
  2. یک و  یا چند نفر از طلبکاران
  3. دادستان :دادستان نیز می تواند خواستار اعلام ورشکستگی شرکتی شود چراکه در صورت عدم اعلام ورشکستگی یک شرکت تجاری امکان ورود ضرر و زیان به اشخاص ثالث و شرکت های دیگر به واسطه عدم انجام تعهدات شرکت ورشکسته وجود دارد .

 

انواع ورشکستگی در شرکت های سهامی خاص

1-عادی :

در صورتی که نوسانات اقتصادی و یا شرایطی اینچنینی موجب کاهش سرمایه یک شرکت شود ورشکستگی عادی می باشد . در این شرایط امکان توافق شرکت با طلبکاران وجود خواهد داشت و می توان اموال به جا مانده را به شکل مساوی میان طلبکاران تقسیم نمود .

2-ورشکستگی به تقلب :

گاهی مدیران و یا سهامداران یک شرکت اموال و سرمایه آن را به طور عمدی مخفی نموده تا با اعلام ورشکستگی معافیت خود را از عمل به تعهدات سبب گردند . این نوع ورشکستگی را ورشکستگی به تقلب می گویند که در صورت احراز متخلفین به 1 تا 5 سال حبس محکوم خواهند گردید .

3-ورشکستگی به تقصیر :

ورشکستگی به تقصیر زمانی محقق می گردد که تصمیم اعضای شرکت بر انجام معاملاتی است که نیازمند سرمایه ای بسیار می باشد و یا هر یک از مدیران مرتکب خطایی می شوند که ورشکستگی شرکت را در پی دارد . مجازات پیش بینی شده برای فرد خاطی در ورشکستی به تقصیر، حبس از 6 ماه تا 2 سال می باشد .

 

دلایل ورشکستگی و انحلال شرکت سهامی خاص

ورشکستگی و انحلال شرکت های سهامی خاص دلایل مختلفی دارد اما عمده ترین این دلایل بدین شرح می باشد :

1-ناتوانی شرکت از پرداخت و تادیه بدهی ها

2-تاسیس شرکت برای مدتی معین و فرارسیدن مدت انقضای آن

3-صدور حکم قطعی ورشکستگی توسط دادگاه

 

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم