قرارداد جوینت ونچر

قرارداد جوینت ونچر

قرارداد جوینت ونچر


یکی از پرکاربرد ترین قرارداد ها در سطح بین المللی قرارداد جوینت ونچر یا قرارداد سرمایه گذاری مشترک می باشد. مطابق این قرارداد طرفین به انجام فعالیتی خاص به طور مشترک تعهد نموده و در سود و زیان آن نیز به صورت اشتراکی سهیم هستند. انواع این قرارداد بسته به نوع مشارکت طرفین متفاوت است.

طی سال های اخیر همواره شاهد مشارکت شرکت های داخلی و خارجی برای فعالیت های اقتصادی بوده ایم. تنظیم و برسی قرارداد جوینت ونچر مطابق اصول و قواعد حقوقی اولین شرط برای ایجاد رابطه حقوقی امن می باشد.

 

قرارداد جوینت ونچر

مفهوم دقیق قرارداد جوینت ونچر

ونچر از نظر لغوی به معنای موسسه می باشد در صورتی که بیشتر در مفهوم ریسک مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مشارکت در سود و زیان فعالیت اقتصادی مربوطه نیز بیانگر واژه جوینت می باشد. بدین ترتیب جوینت ونچر در معنا و مفهوم همکاری بین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی جهت انجام پروژه مستقل تجاری می باشد.

این قرارداد شکلی از تنظیم انواع قرارداد های بین المللی بوده که امکان انعقاد درانواع مختلف نیزبرای آن پیش بینی شده است. انواع قرارداد جوینت ونچر بسته به نوع مشارکت صورت گرفته می باشد که می تواند همکاری بر مبنای ایجاد واحد اقتصادی بزرگتر همراه با آورده های طرفین باشد.

وجود مشارکت جهت دستیابی به سود بیشتر، یکی از عناصر مهم این قرارداد می باشد به همین جهت از این قرارداد تحت عنوان سرمایه گذاری مشترک و یا مشارکت انتفاعی نیز یاد می شود.

 

ویژگی های قرارداد جوینت ونچر

  1. امکان انعقاد این قرارداد میان افراد حقیقی و حقوقی خارج از ایران نیز وجود دارد.
  2. این قرارداد اعتبار و یا مدت مشخصی نداشته و طرفین تا زمان وجود اهداف مشترک و عدم اختلاف با یکدیگر، قادر به ادامه ی شراکت خود تحت قرارداد جوینت ونچر می باشند.
  3. مشارکت فعالانه یکی از ویژگی های مهم قرارداد جوینت ونچر می باشد. بنابراین عدم مشارکت و فعالیت در تامین سرمایه و تقسیم سود آن، در جوینت ونچر قابل بحث نیست. در واقع این ویژگی، قرارداد جونت ونچر را از شرکت های سهامی متمایز می کند. چرا که سرمایه داران در شرکت های سهامی ، پس از تامین بخشی از سرمایه، مشارکتی در فعالیت های اقتصادی ندارند.

 

انواع قرارداد جوینت ونچر

به طور کلی قرارداد جوینت ونچر دو نوع هستند که به شرح زیر می باشد:

  1. جوینت ونچر قراردادی: در این نوع از جوینت ونچر، فعالیتی مشترک و یا قرارداد همکاری بدون تاسیس بنگاه اقتصادی جدید، ایجاد می شود. هر یک از طرفین مسئولیت انجام قسمتی از فعالیت های مشترک را عهده دار است. در واقع مدیریت مشترک بر عهده یک کمیته بوده که بر تمامی فعالیت های طرفین قرارداد نظارت دارد.
  2. جوینت ونچر شرکتی: در این نوع جوینت ونچر طرفین شرکتی تجاری را برای همکاری تاسیس نموده و آورده های خود را در آن متمرکز می نمایند.

 

دیگر قرارداد های جوینت ونچر عبارتند از:

  • جوینت ونچر تامینی: در این نوع از قرارداد، طرفین هزینه های تامین مالی را با مشارکت یکدیگر پرداخت می نمایند.
  • جوینت ونچر متمرکز: این نوع از جوینت ونچر برای تشکیل واحد اقتصادی بزرگتر می باشد.
  • جوینت ونچر مکمل: این نوع قرارداد بر مبنای تلفیق فناوری ها، مهارت ها، و دانش فنی افراد با یکدیگر منعقد می گردد.
  • قرارداد جوینت ونچر فروش: این نوع از قرارداد ها جهت توزیع و فروش محصولاتی که طرفین آن را تولید نموده اند، به بازار های دیگر کشور ها منعقد می گردد.
  • قرارداد جوینت ونچر یکپارچه: در این نوع از قرارداد جوینت ونچر تمامی جنبه های یک تجارت از جمله سرمایه گذاری، تولید، توزیع و فروش مرد معامله قرار خواهد گرفت.

 

کاربرد قرارداد جوینت ونچر

انعقاد قرارداد جوینت ونچر با اهدافی از جمله تقویت قدرت رقابت، کاهش ریسک در بازار صورت می گیرد. اصل مهم جوینت ونچر شراکت می باشد و در صورتی که  یکی از طرفین از فعالیت سرباز زند، جونت ونچر محقق نشده است.

 

مزایای قرارداد جوینت ونچر

  1. امکان دستیابی به بازار ها و منابعی که پیش از انعقاد قرارداد جوینت ونچر موجود نبودند.
  2. سرعت بخشیدن به معرفی محصول و ارائه آن به بازار
  3. کاهش دادن ریسک به وسیله مشارکت
  4. سرمایه اولیه محدود و کم

 

نحوه پایان یافتن قرارداد جوینت ونچر

شایان ذکر است که این قرارداد ها به طرق گوناگونی پایان می یابد از جمله:

  1. در صورت انقضای دوره زمانی از پیش تعیین شده
  2. در صورت فوت یکی از طرفین
  3. در صورت اختلافات شدید طرفین و حکم دادگاه مبنی بر غیر ممکن دانستن ادامه جوینت ونچر.
  4. در صورت انجام موضوع قرارداد

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص قراردادهای جوینت ونچر و تنظیم انواع قراردادهای داخلی و بین المللی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم