مسئولیت های ناشی از تصادم در دریا

مسئولیت های ناشی از تصادم در دریا

مسئولیت های ناشی از تصادم در دریا


مسئولیت های ناشی از تصادم در دریا

پس از ایجاد حادثه تصادم دریایی بین دو کشتی، دادگاه دریایی مربوطه ممکن است مواجه با یکی از حالتهای زیر شده و بر آن اساس تصمیماتی به شرح ذیل اتخاذ نماید:

  • یکی از دو کشتی مقصر اعلام شود.
  • هر دو کشتی در حدی مقصر اعلام شوند و نتیجتا بار مسئولیت بر دوش هر دو کشتی خواهد بود.
  • هر دو کشتی مسئول تشخیص داده شوند اما احراز میزان مسئولیت هر یک میسر نباشد.
  • هیچکدام از دو کشتی مقصر شناخته نشوند به عنوان مثال تصادم نتیجه حادثه‌ای اجتناب ناپذیر باشد.

بار اثبات حادثه اجتناب ناپذیر بر دوش کسی است که تصادم به لحاظ بی مبالاتی و بی احتیاطی او مورد درخواست کشتی مصدوم است. احراز این امر که حادثه اجتناب ناپذیر بوده یا نه بسیار مشکل است و در مواردی می توان موفق به اثبات بود که یک حادثه آنی اتفاق افتاده باشد نظیر از کار افتادن ناگهانی ترمز ها که این امر به عنوان دلیل محض تصادم باشد. به هر حال در خصوص میزان مسئولیت ناشی از تصادم میتوان به یک قضیه فرضی اشاره نمود. فرض کنید کشتی سهند و البرز تصادم می کنند و به هردو خساراتی وارد می آید و محموله هردو خسارت می بیند و در اینجا کشتی سهند به عنوان مسئول تصادم شناخته می شود.

 

مسئولیت های ناشی از تصادم در دریا

مشکلات ناشی از این تصادم چه باید به وسیله دادگاه صلاحیتدار حل و فصل شود به شرح زیر خواهد بود:

در این قضیه مالکین کشتی سهند مسئولیت خواهند داشت:

  • در مقابل مالکین کشتی البرز برای خسارت وارده به کشتی
  • در مقابل صاحبان محموله در کشتی سهند
  • در مقابل صاحبان محموله در کشتی البرز

 

از نظر حقوقی وضعیت به شرح زیر خواهد بود:

  1. مالکین کشتی سهند در مقابل مالکین کشتی البرز مسئولیت جبران خسارت وارده و به حالت اول دراوردن کشتی البرز را برعهده خواهند داشت.
  2. مالکین کشتی سهند هیچگونه مسئولیتی نسبت به کالای خسارت دیده در کشتی سهند به لحاظ وجود ماده استثنائاً مسئولیت به لحاظ بی احتیاطی که در قرارداد اجاره گنجانده‌شده نخواهند داشت.
  3. مالکین کشتی سهند مسئولیت جبران خسارت به صاحبان کالای خسارت دیده در کشتی البرز را برعهده خواهند داشت.
  4. در صورتی که کشتی البرز تحت قرارداد اجاره باشد مالکین آن می توانند ادعای ضرر و زیان اجاره از دست رفته کشتی را بنمایند به این معنا که اگر تصادم رخ نمی داد کشتی البرز می توانست علاوه بر اتمام صفر موجود و دریافت کرایه بار سفر دیگری را که از قبل تعیین شده به پایان برساند‌. البته این در صورتی است که آنها (مالکین کشتی البرز) مکلف به اجاره کشتی دیگری برای پاسخگویی به تعهدات قراردادی خود بوده باشند.
  5. مالکین کشتی البرز محق به داشتن کشتی هستند که دارای همان کارایی و قابلیت دریانوردی است که کشتی البرز قبل از تصادم داشته است. در صورتی که جایگزینی قطعات و تجهیزات کهنه ضروری باشد (که بدان وسیله ارزش کشتی البرز افزایش یابد) در اینجا کسورات نو برای کهنه که معمولا اعمال می شود مجاز نخواهد بود. زیرا در این جا موضوع صرفاً مسئله جبران خسارت به نحوی که در قراردادهای بیمه مقرر شده نیست بلکه اینجا ادعایی است برای خسارت یعنی دریافت وجوهی که مستقیماً و به طور طبیعی مالکین کشتی البرز برای اینکه کشتی را در وضعیت قبل از تصادم قرار دهند متحمل شده اند. لذا مستحق دریافت مخارج متحمله از مالکین کشتی سهند میباشند تا در وضعیت قرار گیرند که گویی تصادفی صورت نگرفته.
  6. صاحبان محموله خسارت ‌دیده در کشتی سهند بر طبق رویه معمول که بر اساس آن غالباً صاحب های محموله، محموله را بیمه می نمایند می توانند خسارت وارد به محموله خود را از موسسه بیمه ای که نزد آن محموله بیمه شده دریافت نمایند. در اینجا موسسه بیمه پس از پرداخت خسارت به صاحبان محموله نمی‌تواند بر طبق حقوق دریایی برای دریافت وجوه پرداختی به صاحبان محموله بیمه شده علیه مالکین کشتی سهند اقامه دعوا نمایند. زیرا صاحبان محموله خسارت‌دیده در کشتی سهند نیز دارای چنین حقی نبودند لذا موسسه بیمه نمی‌تواند به قائم مقامی از چنین اشخاصی طرح دعوای دریافت خسارت از مالکین کشتی سهند را بنماید‌.
  7. اما صاحبان محموله خسارت دیده ی در کشتی البرز می توانند خسارت خودشان را از موسسه بیمه دریافت داشته و موسسه بیمه در اینجا می تواند به قائم مقامی صاحبان محموله خسارت پرداخت شده به آنها را از مالکین کشتی سهند دریافت نماید. به عبارت دیگر در اینجا حق جانشینی حقوق قابل اعمال است.
  8. مالکین کشتی سهند در صورتی که بتوانند اثبات نمایند که شخص مرتکب بی مبالاتی و بی احتیاطی نشده‌اند، می توانند مسئولیت خود را محدود نمایند. البته این امر در صورتی میسر است که کل ادعاهای به عمل آمده علیه کشتی سهند از حداکثر میزان مسئولیت آنها که در عهد نامه های مربوطه مقرر شده تجاوز نکند.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم