قراردادهای بین المللی تجارت و کاربرد آن

قراردادهای بین المللی تجارت و کاربرد آن

قراردادهای بین المللی تجارت و کاربرد آن


قراردادهای بین المللی تجارت و کاربرد آن

با توجه به گسترش و همچنین  توسعه روابط بین المللی تجاری و اقتصادی، شاهد انعقاد قراردادهای بازرگانی بین المللی میان اشخاص حقیقی و حقوقی هستیم که این قرارداد ها ممکن است با اشخاصی خارج از کشور منعقدد شود که در آن صورت عنوان قراردادهای بین المللی به آن ها اطلاق می گردد. موضوع مهم در رابطه با این قرارداد ها داشتن قابلیت پیگیری در دادگاه های داخلی و خارجی به واسطه ی بهره مندی از مسائل حقوقی می باشد.

 

قراردادهای بین المللی تجارت و کاربرد آن

مفهوم قرارداد بین المللی

به قراردادی که در آن حداقل یک عنصر خارجی وجود داشته باشد قرارداد بین المللی گفته می شود. مانند تابعیت طرفین.

با توجه به سرو کار داشتن بسیاری از افراد با قرارداد های بین المللی، دانستن نحوه به کارگیری اصول و قواعد حقوقی در تنظیم متون انواع قرارداد های بین المللی جهت جلوگیری از ضررو زیان احتمالی بسیار حائز اهمیت می باشد.

وصف بین المللی زمانی به متون قراردادها تعلق خواهد گرفت که طرفین قرارداد در دو کشور مختلف اقامت داشته باشند و یا اینکه محل اجرای قرارداد، خارج از محل اقامت طرفین باشد.

 

ساختار و ارکان قراردادهای بین المللی

  • طرفین قرارداد: یک قرار داد حقوقی دارای دو طرف می باشد که ممکن طرفین شخصی حقیقی یا حقوقی باشند.
  • موضوع قرارداد: موضوع قرارداد در واقع انجام کار یا تعهدی است که قرار داد به آن منظور تنظیم شده است. این موضوع باید بر اساس مقررات و قوانین جاری حقوق بین الملل یا کشور بوده و منفعتی عقلایی داشته باشد.
  • تعهدات: تعهدات و مسئولیت های طرفین می بایست در تنظیم قرارداد بین المللی قید گردد.
  • مدت قراداد: در تنظیم قرارداد های بین المللی باید مدتی جهت انجام تعهدات و مفاد قرارداد تعیین شود.
  • تضمین قرارداد: تعیین ضمانت در قرارداد ها می تواند مسائلی از جمله جبران خسارت در صورت عدم انجام و یا نقص در انجام تعهد را تا حدودی حل نماید. ذکر مواردی  از قبیل نحوه ی اجرا تعهد ، موارد فسخ یا انفساخ قرارداد، گارانتی و تضمین، بهای کالا یا خدمات، حوادث قهری یا فورس ماژور، شیوه حل و فصل اختلافات و قانون حاکم بر قرارداد ها از دیگر موضوعاتی است که باید در قرارداد ها ذکر شود.

تهیه و تنظیم متن قرارداد های بین المللی باید مطابق با اصول و ضوابط بین المللی و حقوقی بوده  و به عنوان قراردادی تدوین شود.

 

کاربرد قرارداد بین المللی

معاملاتی که تحت عنوان قراردادهای تجاری بین المللی انجام شده اند به عنوان پایه ای از حقوق تجارت بین الملل شکل گرفته اند که اهداف و تعهدات هر یک از طرفین در قالب یک قرارداد بین المللی شرح داده می شود. هنگامی که طرفین قرارداد از کشورهای مختلف وارد قرارداد تجاری شوند، قوانین بین المللی قرارداد ها بر آن ها صدق می کند مگر انکه توافق طرفین بر قرار گرفتن تحت قانون یکی از کشورها باشد.

 

قوانین حاکم بر قرارداد های بین المللی

در قراردادهای بین المللی طرفین به صورت توافقی  اقدام به تعیین قانون و دادگاه صالح جهت رسیدگی به اختلافات می نمایند.

مطابق مواد 968 و 969 قانون مدنی تعهداتی که ناشی از عقود می باشند تابع قانون محل وقوع عقد هستند مگر اینکه طرفین عقد اتباع خارجی بوده و یا به طور صریح یا ضمنی آن را تابع قانون دیگری قرار داده باشند. اسناد نیز به لحاظ طرز تنظیم تابع قانون کشور خود می باشند. بنابر این چنانچه یکی از طرفین قرارداد بین المللی ایرانی باشد و این قرارداد نیز در ایران منعقد شود، قانون و دادگاه ایران صالح به رسیدگی است. در صورتی که این قرارداد در کشوری دیگر منعقد شده باشد و نیز طریقه و نحوه حل اختلاف در قرارداد تعیین نشده باشد، مطابق عرف و رویه حاکم عمل خواهد شد. اگر انعقاد قرارداد به صورت اینترنتی باشد، محل سکونت طرف ناقض تعهد، دادگاه صالح به رسیدگی خواهد بود.

 

انواع قرارداد های بین المللی

قراردادهای بازرگانی و تجاری بین المللی از تنوع بالایی برخوردار بوده و با توجه به پیشرفت ارتباطات بین المللی و نیز گذر زمان همواره با اضافه شدن قرارداد های جدید به فهرست اینگونه قراردادها روبه رو بوده ایم که یکی از پرکاربرد ترین آن ها قرارداد فرانشیز می باشد.

قرارداد فرانشیز (فرانچایز) یا حق امتیاز عنوانی است که بر اساس آن به یک شرکت اختیاری تحت عنوان فروش فراورده های شرکت دیگر داده می‌شود که در برابر آن مبلغی رادریافت می نماید. در عمل، فرانشیز یک استراتژی کسب و کار به منظور جذب و نگهداری مشتری است، نه بیشتر و نه کمتر. یک سیستم بازاریابی که هدف آن ایجاد یک تصویر مربوط به محصولات یا خدمات یک شرکت در ذهن مشتری می‌ باشد، در حقیقت روشی است برای تعریف محصولات یا خدمات به طوری که نیازهای مشتری را فراهم نماید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم