سرقفلی و تکلیف آن بعد از فوت

سرقفلی و تکلیف آن بعد از فوت

سرقفلی و تکلیف آن بعد از فوت


سرقفلی و تکلیف آن بعد از فوت – مفهوم سرقفلی

سر قفلی حق مستاجری می باشد که فرد با پرداخت مبلغی به مالک ملکی تجاری، هنگام انعقاد عقد اجاره، به دست آورده و مالک سرقفلی ملک خواهد شد، بدین ترتیب امکان استفاده از آن ملک تجاری را خواهد داشت. لازم به ذکر است که حق سرقفلی به املاک تجاری اختصاص داشته و املاک دارای کاربری مسکونی و اموال منقول مشمول حق سرقفلی نمی گردند.

این حق جهت حمایت از مستاجر ملک تجاری توسط قانونگذار پیش بینی شده و بیشتر به نفع مستاجر می باشد.

در واقع دو نوع حق تحت عنوان های حق مالکیت و حق سرقفلی برای املاک تجاری در نظر گرفته می شود که هر کدام دارای ارزش مادی و قابلیت نقل و انتقال می باشند. موضوعی که در رابطه با سرقفلی وجود دارد این است که خرید سرقفلی به منزله خرید مالکیت نمی باشد و ملک می بایست با پایان قرارداد و همچنین پرداخت سرقفلی به مستاجر، تخلیه شود.

میزان سرقفلی با توجه به توافق طرفین و مندرجات قانونی تعیین می شود. در صورتی که مالک خواستار پرداخت مبلغ سرقفلی و تخلیه ملک باشد، ارزش روز سرقفلی ملاک خواهد بود.

 

سرقفلی و تکلیف آن بعد از فوت

انواع سرقفلی

  • انتقال سرقفلی از طریق سند عادی: در صورتی که مالک ملک تجاری و مستاجر، قرارداد اجاره را به شکل عادی و یا شفاهی بین خود منعقد نمایند، انتقال سرقفلی به صورت عادی بوده و از طریق اوراق چاپی بنگاه ها و یا تنطیم دست نوشته میان طرفین انجام می شود. این شیوه میان بازاریان بسیار مرسوم می باشد.
  • انتقال سرقفلی از طریق سند رسمی: در صورتی که موجر و مستاجر، قرارداد اجاره را به شکل رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم نمایند، تمامی حقوق مندرج در قرارداد تنظیمی از جمله حق سرقفلی، قابلیت انتقال رسمی به مستاجر را خواهند داشت.
  • سرقفلی واقعی: گاهی مالکان آپارتمان های تجاری و یا پاساژ ها تنها حق سرقفلی را واگذار می نمایند که این موضوع به امکانات ملک مربوط شده و ارتباطی با کسب و کار افراد ندارد. این مبلغ در ابتدای تنظیم قرارداد اجاره از مستاجر دریافت می شود.
  • سرقفلی مجازی: سرقفلی مجازی ناشی از تلاش مستاجر بوده و سبب شهرت و اعتبار تجاری ملک می گردد. حق کسب و پیشه و تجارت عنوان دیگری است که به سرقفلی مجازی اطلاق می گردد.

 

خرید و فروش سرقفلی

همانطور که ذکر شد، دو حق مالکیت و سرقفلی برای املاک تجاری وجود دارد که دارای ارزش اقتصادی و قابلیت نقل و انتقال می باشند. در واقع مالک ملک تجاری، هم نسبت به عین ملک و هم منفعت آن، عنوان مالکیت داشته و مالک تمامی حقوق مربوط به ملک می باشد. حق سرقفلی نیز از حقوق مالک بوده و مالک  قادر به واگذاری آن، بدون فروش مالکیت عین ملک می باشد.

شخصی که سرقفلی ملکی را خریداری می نماید، مالک منافع آن ملک بوده و مالک جز در موارد قانونی نمیتواند مانع استفاده مستاجر از ملک شود.

 

سرقفلی بعد از فوت به چه صورت است ؟

حق سرقفلی مانند دیگر حقوق از جمله حق ارتفاق، پس از فوت مالک آن حق، به وراث او منتقل می گردد . بنابراین هیچ کس نمی تواند مانع استفاده وراث از سرقفلی ملک شود. در واقع انتقال حق سرقفلی به ورثه امری قانونی بوده و وراث متوفی پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، بر اساس توافق صورت گرفته و یا نسبت به سهم قانونی خود مالک سرقفلی می گردند.

در صورتی که شخصی بخواهد در زمان حیات خود، حق سرقفلی را به فرزند خود واگذار کند، باید اجازه واگذاری به دیگری در قرارداد اجاره ذکر شده  و یا اجازه مالک را نسبت به این امر کسب نموده باشند.

همچنین وراث قادر به انتقال حق سرقفلی خود به دیگر وراث هستند و در صورتی که مطابق قرارداد سرقفلی، مستاجر حق انتقال به غیر را نداشته باشد، با توجه به اینکه این انتقال از نوع انتقال به غیر محسوب نمی گردد، هر کدام از ورثه قابلیت انتقال سهم خود به دیگر وراث را دارند و در استفاده از سر قفلی دارای حقوق مساوی هستند.

در صورتی که یکی از ورثه بدون اطلاع مالک و نیز بدون اطلاع دیگر وراث، اقدام به انتقال این حق نماید، مالک می تواند بطلان سرقفلی را ذیل دادخواست، از دادگاه بخواهد.

 

تخلیه ملک دارای حق سرقفلی

در صورت اجاره ملک به فردی دیگر، مالک حتی در صورت عدم دریافت مبلغ سرقفلی، قادر به تخلیه ملک قبل از اتمام مدت اجاره و یا فسخ قرارداد نمی باشد. در واقع تخلیه سرقفلی بر اساس پایان مدت اجاره و یا فسخ قرارداد اجاره می باشد.

در صورت تخلف مستاجر و یا سرقفلی دار، سرقفلی ملک او مطابق قانون روابط موجر و مستاجر، کاملا ساقط می شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم