ریسک قانونی یا ریسک حقوقی و نحوه مدیریت آن

ریسک قانونی یا ریسک حقوقی و نحوه مدیریت آن

ریسک قانونی یا ریسک حقوقی و نحوه مدیریت آن


ریسک قانونی یا ریسک حقوقی و نحوه مدیریت آن

امروزه آشنایی با ریسک های مختلف بازار، امری بسیار ضروری است. چراکه دوری شما از ضرر های نابهنگام و ناخواسته را سبب گردیده و از تجارت شما محافظت می نماید. یکی از ریسک هایی که اغلب به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات کافی نسبت به مسائل قانونی پیش می آید ریسک های قانونی می باشند. بدیهی است که آگاهی از ریسک های قانونی و نحوه مدیریت آن ها، می تواند راهگشای مسائل بسیاری در دنیای بازار و معاملات باشد.

 

ریسک قانونی یا ریسک حقوقی و نحوه مدیریت آن

مفهوم ریسک حقوقی و ریسک قانونی

ریسک قانونی در مواقعی که یک معامله از نظر قانون، قابلیت انجام و اجرا را نداشته باشد، مطرح می شود. به  طور کلی ریسک حقوقی یا ریسک قانونی زمانی ایجاد می شود که معامله به درستی انجام نشده و طرفین معامله مطابق با قانون موجود و حاکم در معامله، قادر به پاسخگویی در قبال تعهدات خود نباشند. در این مواقع معامله قابلیت پیگیری و برسی در دادگاه را ندارد.

یکی از رایج ترین دلایلی که سبب ایجاد ریسک حقوقی می گردد، عدم ثبت معامله به شکل اصولی و صحیح، بدون پشتوانه قانونی می باشد. لذا افراد باید نسبت به انجام معاملات خود در بازار سرمایه، از اطلاعات کافی برخوردار باشند. در غیر این صورت ممکن است اشخاص با ضرر های هنگفتی مواجه شده و قانون نیز قادر به یاری آن ها نباشد.

 

انواع ریسک های قانونی

به طور کلی، چهار نوع ریسک قانونی یا ریسک حقوقی وجود دارد که ممکن است ناشی از دادخواهی ها، قرارداد ها و عواملی از جمله عوامل تنظیمی، نظارتی و ساختاری باشد.

 

قرارداد ها

ریسک قراردادی شامل مواردی است که به موجب آن، رسیدن به انتظاراتی که از قرارداد داشته ایم امکان پذیر نمی باشد. این ریسک دارای جنبه های متفاوتی بوده و در هر قراردادی به صورت کم و بیش وجود دارد.

 

روش رفع ریسک قراردادی

  1. یکی از راه های رافع ریسک قرارداد، وضوح و عدم ابهام قرارداد تنظیمی و موضوع مورد معامله است.
  2. تعیین زمان اجرای قرارداد
  3. داشتن اطلاعات کافی نسبت به قرارداد و جزئیات آن

 

ریسک دادخواهی

ریسک دادخواهی ارتباط مستقیمی با سطح آموزشی تیم های حقوقی فعال در این زمینه و کارکنان و کارمندان یک شرکت داشته و تشکیل آن بر اساس نحوه تجارت و فعالیت می باشد .

 

قوانین نظارتی

در صورتی که افراد از آیین نامه های مختلف و قوانین جدید، اطلاعات کافی نداشته باشند، خطر مجازات و جریمه به دلیل عدم رعایت قانون، افزایش می یابد.

 

ساختار بازار

امروزه بازار ها همواره دستخوش تغییرات گسترده ای می گردند که نوسان قیمت را به دنبال دارد. بدیهی است که عدم آگاهی و تسلط به این قوانین و تغییرات آن موجب افزایش ریسک ساختاری می گردد.

 

چه عواملی بر ریسک قانونی تاثیر دارد ؟

  1. نوع و ساختار قوانین، روند قانونگذاری و تغییرات آن
  2. روابط حقوقی میان اشخاص حقیقی و حقوقی

 

تاثیر ریسک قانونی بر بازار سهام

تمامی سرمایه گذاران و معامله گران فعال در بازار بورس همواره تمایل دارند که سود خود را بدون هیچ گونه مانع یا دردسری در مسیر، افزایش داده و به حداکثر برسانند . در واقع وجود ریسک قانونی و یا افزایش آن، آثار منفی بسیاری را برای یک سهم به دنبال داشته و اغلب سرمایه گذاران با مشاهده ریسک های قانونی، نسبت به فروش سهم خود اقدام می نمایند. بدیهیست  سهم هایی  که دچار مشکل قانونی باشند، خریداران زیادی ندارد . بنابراین قیمت سهام افت کرده و تاثیر ریسک قانونی، مشهود می گردد.

بدین ترتیب اگر شخصی سهمی را دارد که میزان ریسک حقوقی آن در حال افزایش است، باید دست به کار شده و هر چه سریعتر نسبت به فروش سهم اقدام نماید. زیرا مطابق مطالب ذکر شده، گذر زمان از ارزش آن می کاهد . همچنین اگر شخصی قصد خرید سهمی را دارد که میزان ریسک حقوقی آن روزبه روز در حال افزایش است، بهتر است در خرید خود کمی فکر کند تا ضرری را متحمل نشود.

به طور کلی داشتن اطلاعات کافی و آگاهی از مفهوم ریسک حقوقی موردی کمک کننده در مدیریت مالی بوده و از شما در برابر ضرر های هنگفت محافظت می کند.

 

نتیجه گیری

هر فعالیتی همواره دارای احتمالاتی است که ممکن است به ضرر یا سود افراد منجر شود. کسب سود بیشتر دلیلی بر اشتیاق افراد برای فعالیت در عرصه های مختلف می باشد. قرارداد ها نیز خالی از ریسک نبوده و بهتر است هر گونه اقدام در این زمینه با دانش قبلی و اطلاعات بیشتر همراه باشد.

توصیه می شود برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از قرارداد ها و کاهش ریسک قانونی آن با وکلای متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم