خرید و فروش حواله خودرو

havale

امروزه خودرو نوعی کالای سرمایه ای محسوب گردیده و همواره شاهد سرمایه گذاری بسیاری از افراد از طریق خرید خودرو می باشیم .

اما با توجه به اینکه تفاوت فاحشی میان قیمت خودروی صفری که به طور مستقیم  از کارخانه خریداری می شود با خودرویی که در بازار آزاد و بازار بورس تهیه می شود وجود دارد ، از اینرو متقاضیان خرید خودرو همواره به دنبال این هستند که حواله خودرو را از کسانی که در سامانه یکپارچه خودرو برنده شده اند تهیه نمایند .

هدف از این نوشتار برسی حقوقی خرید حواله و بیان شرایط آن می باشد .

 

حواله خودرو

حواله خودرو نوعی قرارداد است که بر اساس آن شرکت خودرو سازی در ازای گرفتن مبلغی از خریدار متعهد به تحویل خودرو به او در تاریخی معین می گردد. در واقع حواله خودرو مالکیت خریدار بر خودرو را بیان می دارد .

به بیانی دیگر شرکت کنندگان در قرعه کشی خرید خودرو در سامانه های فروش خودرو های داخلی ، در صورت برنده شدن در قرعه کشی ، قادر به خرید خودرو با قیمتی پایین تر از بازار آزاد می باشند .

زمانی که افراد برنده قرعه کشی در سامانه مزبور می شوند، می بایست مبلغی را به عنوان قسط اول به تولید کننده بپردازند و قراردادی تحت عنوان حواله خودرو بین شرکت خودرو سازی و خریدار منعقد می گردد . در این صورت شرکت تولید کننده متعهد به تحویل خودرو به خریدار در تاریخی معین می گردد ( به شرط پرداخت اقساط خودرو توسط خریدار)

اطلاعاتی که در این حواله قید میگردند عبارتند از :

1-مشخصات خریدار

2-مشخصات و اطلاعات خودرو

3-مشخصات و اطلاعات تولیدکننده خودرو

4-ثمن معامله و دریافت های مالی

5-مشخصات بیمه

6-مهر و امضای نمایندگی تحویل دهنده خودرو

 

برخی افراد از طریق انتقال حواله خودرو اقدام به فروش آن می نمایند . بدین ترتیب فردی که در قرعه کشی  برنده شده است با درصد سود کمی مالکیت خودرو را به فرد دیگری انتقال می دهد . همچنین فردی که حواله خودرو را خریداری نموده ، خودرو را با قیمتی کمتر از بازار آزاد تهیه می نماید .

havale khodro

شرایط خرید و فروش حواله خودرو

شرکت کنندگان در قرعه کشی های خودرو ممکن است به هردلیلی از خرید خودرو منصرف شوند و خواستار انتقال آن از طریق حواله باشند . عدم توانایی در پرداخت اقساط خودرو می تواند یکی از این دلایل باشد .

طرفین باید برای خرید و فروش سند حواله شرایط ذیل را مورد توجه قراردهند .

1-خودروی موضوع حواله قابلیت انتقال در قالب عقد صلح رسمی را داراست. که به تازگی برای  جلوگیری از کلاهبرداری امکان فروش وکالتی ، عقد صلح رسمی و واگذاری سند حواله از قرارداد حواله حذف شده اند .

2-همچنین حق فسخ برای شرکت خودرو سازی و نمایندگی آن وجود دارد . یعنی اگر برنده خودرو به هر نحوی سند حواله خودرو را منتقل کند ، این امکان برای نمایندگی خودرو وجود دارد که بتواند معامله را فسخ نماید .

3-از دیگر شرایط قانونی انتقال سند حواله ، اهلیت طرفین خرید و فروش حواله می باشد. یعنی طرفین می بایست عاقل ، بالغ و رشید باشند .

4-انعقاد این قرارداد باید در دفاتر ثبت اسناد رسمی و یا نمایندگی های تولیدکننده خودرو انجام شود .

 

انواع قرارداد حواله خودرو

1-صلحنامه رسمی :

به صورت مصالحه طرفین خرید و فروش حواله خودرو بر انتقال ان در دفاتر اسناد رسمی .

2-وکالت نامه :

در واقع فروشنده حواله میتواند از طریق اعطای وکالت به خریدار این امکان را برای وی فراهم نماید تا بتواند خودرو را به نام خود تحویل بگیرد و یا هر اقدام دیگری را به نمایندگی از او ( مالک) بجا بیاورد .

kharid va forooshhavale

برسی امکان انتقال خودرو پس از تحویل آن

با توجه به ممنوع اعلام شدن واگذاری حواله خودرو توسط خودروسازانی همچون سایپا و ایران خودرو، این امکان وجود دارد که فرد برنده در قرعه کشی پس از تحویل خودرو قصد فروش آن را داشته باشد .

اما اگر سند خودرو در رهن تولید کننده باشد ، به دلیل حفظ حقوق مرتهن تا یکسال امکان فروش آن وجود نخواهد داشت .

در واقع فرد برنده در قرعه کشی تا یکسال نیز نمی تواند خودرو را به دیگری انتقال دهد در غیر این صورت هرگونه تخلف صورت گرفته توسط خودرو ، شخصی که خودرو به نام اوست را با مشکل روبه رو می سازد .

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم