ثبت بین المللی کشتی ها

ثبت بین المللی کشتی ها

ثبت بین المللی کشتی ها


ثبت بین المللی کشتی ها

یک کشتی تا قبل از ثبت آن با یک تکه شیء فرقی ندارد. آنچه که یک واقعه حقوقی محسوب شده و به این شیء بی هویت، هویت می دهد ثبت کشتی است. در کنوانسیون های ۱۹۵۸ و ۱۹۸۲ برای ثبت کشتی مقرراتی در نظر گرفته شده است و معمول بر این است که برای کشتی متقاضی در کشوری که کشتی در آنجا به ثبت می رسد باید یک علاقه ای وجود داشته باشد به عبارت دیگر ثبت کشتی باید براساس علاقه ای باشد که کشتی با کشوری دارد که بنام آن ثبت می شود. هر دولتی که به یک کشتی اجازه می دهد پرچم آن را به اهتزاز درآورد باید ثبت کشتی ها که حاوی نام و مشخصات کشتی های دارای چنین مجوزی باشد را نگهداری کند و اسنادی برای کشتی صادر کند که چنین مجوزی را تائید کند.

 

ثبت بین المللی کشتی ها

معمولا در کشورها یک سازمانی متولی ثبت است که یا وزارتخانه است یا یک سازمانی است که فردی از یک وزارتخانه به حساب میآید. در کشور کرواتی وزارت حمل و نقل دریایی وجود دارد. در کانادا وزارتخانه دارد. در ایران سازمان بنادر و دریانوردی راداریم که طبق ماده ی ۸ قانون دریایی اداره ی مرکزی ثبت کشتی ها را در تهران تاسیس نموده و دارندگان کشتی می توانند برای ثبت کشتی موردنظر خود به آنجا مراجعه نمایند.

 

ثبت باز یا بین الملل کشتی

به گفته برخی، پرچم کشوری است که قانون آن، در ازای پول، اجازه ی ثبت و سپس اعطای تابعیت و حق برافراشتن پرچم آن را به کشتی می دهد، بدون اینکه مسائلی چون تابعیت مالک کشتی، خدمه و یا کشور سازنده را در نظر بگیرد این نوع ثبت بیشتر برای فرار از اموری که به مصلحت و به نفع مالک کشتی نیست، اعمال می شود . بعضی از کشورها هستند که بدون وجود ارتباط و علقه واقعی بین کشتی و دولت، تابعیت خود را به کشتی ها اعطا می کنند و اجازه می دهند که از پرچم آنان استفاده شود، در واقع تابعیت خود را شرایط فوق‌العاده ساده‌ای به کشتی های خارجی اعطا می‌کنند.

 

پرچم مصلحتی در ثبت بین الملل

عبارت پرچم مصلحتی مدت طولانی است که به طور گسترده در کشتیرانی بین المللی استفاده شده است. علت پیدایش این پدیده بر می‌گردد به مضرات نظام سرمایه داری شایع و مهار گسیخته، عدم رعایت حقوق طبقه کارگر، عدم رعایت استانداردهای ایمنی و حفاظت محیط و همچنین کسب سود بیشتر.

پرچم های مصلحتی امروزه تبدیل به پدیده‌ای شده که گردش مالی بسیار زیاد و نیروی کار فراوانی را به خود اختصاص داده. اگرچه که فرخی نویسندگان تعاریفی از پدیده پرچم های مصلحتی ارائه می کند ولی در نظام حقوق بین الملل دریاها هیچ گونه تعریف استاندارد از این عبارت وجود ندارد و با عباراتی چون ثبت آزاد نیز شناخته می شود.

این کشورهای پرچم به دلایل مصلحت اندیشی بازرگانی به جای میل به حمایت از کشتی های داخلی و ملی برای رسیدن به کسب سود بیشتر، به کشتی های خارجی به آسانی اجازه ثبت می‌دهند.

 

پرچم مصلحتی از نظر بازک

به نظر بازک از لحاظ عملی، پرچم مصلحتی ممکن است به عنوان پرچم هر کشوری تعریف شود که اجازه ثبت کشتی‌های متعلق به فرد خارجی و یا در کنترل فرد خارجی، تحت شرایطی که برای متقاضیان ثبت کشتی ها مناسب و راحت است را می‌دهد.

ذیلاً و در طی گفتاری به ویژگی های ثبت بین الملل از دیدگاه مالکین کشتی خواهیم پرداخت.

 

ویژگی های ثبت آزاد از دیدگاه مالکین کشتی

در کل، تشخیص دادن پرچم های مصلحتی، راحت تر از تعریف شان است. از دیدگاه کشتی دار، ویژگی های یک ثبت آزاد موارد زیر است:

  1. اجتناب از مالیات در کشوری که ثبت در آن به وقوع پیوسته
  2. هزینه های کمتر خدمه، چون اولاً ثبت مصلحتی به طور کلی یعنی، انتخاب نامحدود خدمه در بازار بین المللی و ثانیاً ثبت تابع معیارهای حقوق سنگین اتباع داخلی کشور پرچم نیست
  3. کنترل نظارتی کمتر، اگرچه این عامل، به علت تمایل کشورهای پرچم مصلحتی به عضویت در کنوانسیون های ایمنی و نظارت در حال کاهش است
  4. ناشناسی؛ سرمایه شرکتی که دارنده کشتی است، ممکن است صرفاً همان کشتی باشد و شرکت هیچگونه دارایی دیگری نداشته باشد و این مسئله ممکن است در کشور متبوع سهامداران آن کشتی پوشیده بماند همچنین ممکن است ذینفع اصلی کشتی، اشخاصی غیر از مدیران و کارکنان کشتی باشند که به ظاهر در اداره شرکت یا عملکرد کشتی نقشی ندارند اما در واقع تمامی تصمیمات به وسیله آنان گرفته می شود.

از طرفی یک گزارش توسط دولت انگلستان در سال ۱۹۷۰، شش ویژگی مشترک برای پرچم های مصلحتی برشمرد این ویژگی ها عبارت بودند از:

  1. کشور ثبت کننده اجازه مالکیت و یا کنترل کشتی های بازرگانی اش را توسط غیر تبعه دهد
  2. امکان ثبت کردن آسان است . یک کشتی ممکن است معمولاً در دفتر یک کنسول در خارج از کشور ثبت شود. انتقال از یک ثبت به ثبت دیگر در صورت تمایل مالک کشتی آزاد است.
  3. مالیات وضع شده بر درآمد کشتی ها به نسبت کم هست . هزینه ثبت و هزینه سالانه، بر اساس ظرفیت بارگیری کشتی، معمولاً فقط هزینه های به وجود آمده میباشند.
  4. دولت ثبت کننده قدرت کوچکی است بدون اینکه بخواهد تحت شرایط قابل پیش بینی در آینده، شرایط و مقررات ملی خاصی را بر روی کشتی هایی که ثبت می‌شوند وضع نماید. ولی دریافتی های بسیار کم روی ظرفیت بارگیری زیاد ممکن است روی درآمد ملی و تراز پرداخت ها تاثیر اساسی ایجاد کند.
  5. خدمه و کارکنان کشتی ها کاملاً مجازند که غیر تبعه باشند.
  6. کشور ثبت نه قدرت و نه نظام اجرایی موثر برای وضع مقررات دولتی یا بین المللی دارد و نه  کشوری است که بخواهد یا قدرتش را داشته باشد که خودش شرکت ها را کنترل کند.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم