ترک تابعیت ایران

ترک تابعیت ایران

ترک تابعیت ایران


ترک تابعیت ایران

امروزه شاهد تمایل بیشتر افراد نسبت به ترک  تابعیت ایران و اخذ تابعیت خارجی بنابر دلایل متعدد می باشیم. در قانون ایران امکان ترک تابعیت برای افراد پیش بینی شده است. برخی افراد نیز قصد اخذ تابعیتی جدید با حفظ تابعیت ایرانی خود را دارند که از آن تحت عنوان تابعیت مضاعف یاد می شود.

 

ترک تابعیت ایران

مفهوم تابعیت

برای برسی موضوع ترک تابعیت ایران، ضروریست که ابتدا مفهوم تابعیت را به طور خلاصه بیان نماییم. تابعیت در لغت به معنی دنباله رو، پیرو و فرمانبردار بودن می باشد. موضوع زادگاه، تابعیت اشخاص و روابطشان با دولت از زمان حیات آن ها، همواره موضوع بحث و برسی در حقوق و حقوق بین الملل بوده است. در حقوق بین الملل از وابستگی سیاسی و اجتماعی شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به یک جامعه، تحت عنوان تابعیت سخن گفته می شود. تابعیت روابطی  از جمله روابط حقوقی را به دلیل حقوق و امتیازات در نظر گرفته شده برای اتباع هر کشور در برمیگیرد. همچنین میتوان از آن به عنوان یک رابطه ی سیاسی نیز نام برد. علاوه بر آن تابعیت صرفا مختص محل زندگی شخص نمی باشد به همین دلیل یک رابطه ی معنوی بین شخص و مملکت  وجود دارد.

 

انواع تابعیت

تابعیت تحت عنوان سیستم خاک و سیستم خون اعمال می گردد.

سیستم خاک معمولا در رابطه با کشور هایی صدق می کند که مهاجر پذیر بوده و صرف نظر از تابعیت والدینِ کودکی که در آن خاک به دنیا می آید، تابعیت کشور محل تولد را دارا می شوند.

سیستم خون به عنوان تابعیت نسبی شناخته می شود که در آن طفل متولد شده به واسطه ی نسب، تابعیت پدر و مادرش را دارا می شود.

 

تابعیت در ایران

اخذ تابعیت ایران به وسیله ی اجرای سیستم خون و خاک امکان پذیر می باشد . در صورت پذیرش، شخص دارای تابعیت ایرانی می شود.

از متن ماده ی 976 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران اینگونه برآورد می شود که اشخاص متولد شده از پدر ایرانی و یا والدین خارجی که یکی از آن ها متولد ایران بوده، تابعیت ایران را دارا می شوند.

  • کلیه ی افرادی که در ایران متولد میشوند حتی در صورت مشخص نبودن پدر و مادر آن ها، طبق سیستم خاک تابعیت ایرانی آن ها پذیرفته خواهد شد.
  • زنان خارجی که با مردان ایرانی ازدواج می کنند مطابق با بند ششم از ماده 976 قانون مدنی ایرانی محسوب می شوند، بنابراین حتی در صورت خروج مرد از تابعیت ایرانی، زن همچنان تابعیت ایرانی خود را حفظ خواهد کرد. در پی این موضوعات با مسئله ی ازدواج زنان ایرانی با مرد خارجی روبه رو می شویم. هرگاه زن ایرانی با مرد خارجی ازدواج کند، زن تابعیت ایرانی را همچنان دارد. در صورتی که تابعیت شوهر، مطابق با قوانین مملکت او به زن تحمیل شود، زن همواره میتواند بعد از وفات و یا جدایی، به تابعیت اصلی خود بازگردد.
  • در موضوع تابعیت اشخاصی وجود دارند که به دلایل متفاوتی تابعیت هیچ کشوری را ندارند . از این اشخاص به عنوان بی تابعیتی یا آپاترید نام برده می شود.

 

نحوه ترک تابعیت ایران

ترک تابعیت وضعیتی است که طبق آن شخص با قبول تابعیت کشوری دیگر سبب قطع رابطه خود و کشور متبوعش می گردد. نظر به اصل آزادی افراد در قانون ایران، ترک تابعیت جایز می باشد.

بنابر دلایلی از جمله وجود احتمال سوء استفاده نمودن افراد، قانونگذار ترک تابعیت را مستلزم رعایت یکسری شرایط دانسته است. این شرایط به شرح ذیل می باشد:

  • داشتن حداقل 25 سال سن : سن مقرر شده در قوانین سابق 18 سال بوده اما توجه قانونگذار به شرایط جامعه و مواردی دیگر، سبب تغییر سن مزبور به 25 سال گردید. (بند یک ماده 988 قانون مدنی)
  • موافقت دولت برای خروج از تابعیت: مطابق قانون، ترک تابعیت مستلزم کسب اجازه از هیئت وزرا می باشد . بنابراین متقاضیان ترک تابعیت ایران می بایست اجازه دولت را اخذ نموده باشند. در صورت عدم اجازه دولت مبنی بر ترک تابعیت، درخواست آن ها رد خواهد شد.
  • انتقال اموال غیر منقول: قانون برای متقاضیان ترک تابعیت، فروش اموال غیر منقول را شرط نموده. و این افراد می بایست ظرف مدت یکسال از ترک تابعیت، تمامی اموال غیر منقول خود در ایران را به اتباع ایرانی منتقل نمایند.
  • انجام خدمت نظام وظیفه
  • خروج از ایران ظرف سه ماه

 

آثار ترک تابعیت ایران

  1. افرادی که تابعیت ایرانی خود را ترک نمایند بیگانه محسوب شده و از حقوق و مزایای وضع شده برای اتباع ایرانی محروم خواهند شد.
  2. ترک تابعیت والدین تاثیری بر تابعیت فرزندان آن ها ندارد.
  3. ترک تابعیت یکی از زوجین نیز تاثیری بر تابعیت طرف دیگر ندارد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم