تامین خواسته چیست؟ اعتراض به آن چگونه است ؟

تامین خواسته چیست؟ اعتراض به آن چگونه است ؟

تامین خواسته چیست؟ اعتراض به آن چگونه است ؟


تامین خواسته چیست؟ اعتراض به آن چگونه است ؟

هر فردی برای احقاق حق خود قادر به اقامه دعوی می باشد. اقامه دعوا در دادگستری نیز مستلزم ارائه دادخواست به دادگاه صالح است. قسمتی از فرم دادخواست به بخش خواسته تعلق دارد. خواسته آن چیزی است که مدعی آن را از دادگاه تقاضا می نماید که در مواردی بیم از دست رفتن آن وجود دارد، از اینرو دستیابی به خواسته مستلزم انجام اقداماتی می باشد که تامین خواسته یکی از این اقدامات است.

 

تامین خواسته چیست؟ اعتراض به آن چگونه است ؟

مفهوم تامین خواسته

معنای لغوی تامین عبارت است از ایمن کردن، حفظ کردن.

بدین ترتیب می توان تامین خواسته را اینگونه تعریف نمود: ایمن نمودن چیزی که مدعی از دادگاه تقاضا می نماید.

تامین خواسته در ماده 121 قانون آیین دادرسی مدنی شامل توقیف اموال منقول و غیر منقول می باشد.

افراد همواره با طولانی شدن روند دادرسی روبه رو بوده اند بدین ترتیب که فاصله زمانی بین تحویل دادخواست و اقامه دعوی تا صدور حکم توسط دادگاه ممکن است طولانی باشد بنابراین این فرصت برای خوانده به وجود می آید تا بتواند اموال و وجوه خود را منتقل نموده و مانع از اجرای موثر حکم به نفع خواهان گردد. و یا ممکن است این فاصله زمانی سبب ایجاد نقص و یا عیب در موضوع دعوا شود. به همین دلیل قانونگذار نهادی قانونی را تحت عنوان تامین خواسته پیش بینی نموده است تا از این طریق از وقوع امور مزبور جلوگیری نماید.

بدین ترتیب خواهان دعوا می تواند امنیت خواسته ی دعوا را از طریق گرفتن قرار تامین از دادگاه تامین نموده و از انتقال خواسته توسط خوانده و نقصان و عیب آن جلوگیری نماید.

 

موارد صدور تامین خواسته

دادگاه توجه به اینکه آیا لازم است از خواهان نیز متقابلا تأمین گرفته شود یا خیر، به نفع او قرار تأمین خواسته را صادر می‌کند:

صدور قرار تامین خواسته بدون اخذ تامین از خواهان
  • دعوای اصلی مستند به سند رسمی باشد.
  • خواسته دعوی در معرض تفریط و تضییع باشد. احراز این نکته توسط شهود، قراین، امارات و یا معاینه های محلی انجام می شود.
  • دعوا مربوط به اسناد تجاری باشد که عدم پرداخت آن ها تایید شده است (اسناد تجاری واخواست شده) مانند سفته، چک و یا برات.

 

صدور قرار تامین خواسته همراه با اخذ تامین از خواهان

در سایر موارد طبق حکم دادگاه، ابتدا باید خسارات احتمالی که ممکن است خوانده از محل صدور حکم متحمل گردد، توسط خواهان به صندوق دادگستری پرداخت شود تا قرار تامین خواسته اجرا گردد. تامینی که خواهان باید بپردازد متقابل وجه نقد می باشد. این تامین به این دلیل پیش بینی شده است تا در صورت صدور حکم به نفع خوانده، خسارات وارده به او (خساراتی که به موجب قرار تامین خواسته به او وارد شده) از محل تامین خواهان پرداخت شود.

 

نکته ی حائز اهمیت این است که خوانده نیز میتواند علیه خواهان دادخواست تامین نماید. برسی این درخواست در دو مورد انجام می شود:

  • خوانده نسبت به خسارات ناشی از دادرسی تقاضای تامین بنماید.
  • خوانده نسبت به خسارات ناشی از حق الوکالتی که در دعوی مربوطه مجبور به اخذ وکیل شده است تقاضای تامین نماید.

 

شرایط صدور تامین خواسته

صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه مستلزم ارائه درخواست توسط خواهان می باشد. و دادگاه بدون درخواست خواهان قادر به صدور قرار تامین خواسته نمی باشد. خواهان می تواند خواسته خود را پیش از تقدیم دادخواست، ضمن دادخواست و یا در جریان دادرسی، مطرح نماید.

 

شرایط صدور قرار تامین خواسته که باید برای دادگاه محرز شود عبارت است از :

  • خواسته باید منجز و قطعی باشد: خواسته نباید موجل باشد و باید در زمان حال وجود داشته و مطالبه آن منوط به گذر زمان نباشد (زمان مطالبه آن فرارسیده باشد). در صورتی که خواسته دارای سند رسمی بوده و خواهان قادر به اثبات این باشد که خواسته در معرض تفریط و تضییع قرار گرفته است و ممکن است که تا زمان فرا رسیدن مطالبه آن از بین رفته باشد، در این باره می توان استثنا قائل شد و زودتر از موعد، در خواست صدور قرار تامین نمود.
  • معلوم بودن میزان خواسته: در صورتی که خواسته مال باشد، باید مقدار آن معلوم بوده تا دادگاه بتواند قرار تامین خواسته صادر کند.
  • خواسته باید عین معین و مشخص باشد

 

مرجع صالح

دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به موضوع تامین خواسته را دارد همان دادگاهی است که به اصل دعوا می پردازد. خوانده ظرف مدتی 10روزه قادر به اعتراض نسبت به این قرار می باشد . شایان ذکر است که این قرار قابلیت تجدید نظر خواهی در دادگاه تجدید نظر را ندارد.

 

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص تامین خواسته در دعاوی و مسائل پیرامون آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم