اصطلاحات بازرگانی و گمرکی و اهمیت آن

اصطلاحات بازرگانی و گمرکی و اهمیت آن

اصطلاحات بازرگانی و گمرکی و اهمیت آن


اصطلاحات بازرگانی و گمرکی و اهمیت آن

اصطلاحات زیادی در امور بازرگانی و گمرکی وجود دارند که آشنایی با این اطلاعات برای بازرگانان و افرادی که در این زمینه فعالیت دارند، امری ضروری است. چراکه این اصطلاحات، کاربرد بسیاری در مکالمات روزمره افراد و اداره جات داشته و عدم آگاهی از آن ها ممکن است باعث شود که موضوع بحث را به خوبی درک نکنید. در این نوشتار به برسی برخی از اصطلاحات مهم بازرگانی و گمرکی خواهیم پرداخت.

 

اصطلاحات بازرگانی و گمرکی و اهمیت آن

ارزش کالای صادراتی در گمرک

به طور کلی صدور کالاها با ارزش خارج از قیمت خارج از قرارداد، بدون در نظر گرفتن قیمتی که در قرارداد به آن ها اختصاص داده شده، امکان پذیر می باشد که از پیش توسط مرجع رسمی دولت مشخص می شود . با توجه به  موضوع ارسال قیمت خارجی یک فهرست به گمرک یا بانک مورد نظر، می توان گفت که صادر کننده کالا قادر است تا در هر زمان به تمامی قیمت ها دسترسی داشته باشد.

این روش قیمت گذاری، به کالاهای صادراتی اختصاص داشته و اکثر صادرکنندگان موظف به رعایت آن هستند و آن به این صورت است که اگر در ابتدا صادرکنندگان مجاز به صادرات کالا بودند، باید قیمت اولیه را به گمرک ارائه نموده که پس از آن گمرک، قیمت نهایی را ارائه می دهد. در این حالت اگر مالیاتی دریافت شود و یا قرار به ایجاد یک تعهد ارزی باشد، قیمت قابل تغییر نخواهد بود.

 

ارزش کالای وارداتی در گمرک

ارزش کالای وارد شده در گمرک از سوی بانک مرکزی اعلام می گردد.

 

اسناد حمل

سند قرارداد حمل، سند اصلی مالکیت کالا، رسید دریافت کالا عناوینی است که به اسناد حمل یا بارنامه ها اطلاق می گردد. این سند می تواند برای دریافت بیمه به شما کمک کند. اطلاعاتی که در بارنامه درج می گردد به شرح ذیل است:

  1. شرح کالا
  2. نام کشتی حامل
  3. علائم و یا شماره های تجاری
  4. نام حمل کننده کالا
  5. نام بندر های بارگیری و تخلیه
  6. نام و نشانی شخصی که اجناس به او می رسد
  7. تاریخ صدور

 

اسناد مثبته گمرکی

این اسناد مربوط به ورود کالای مجاز به کشور و انجام مراحل اولیه آن در گمرک می باشند  که با صدور سند و نیز پرداخت کلیه بدهی ها، از گمرک ترخیص شده و هزینه های متحمل شده از گمرک نیز پرداخت می گردد.

 

اظهارنامه کالا

برگه ای توسط گمرک تعیین می شود تا اظهار نامه کالا بر روی آن مشخص گردیده و نام اشخاصی که باید در اظهار نامه ذکر گردد نیز معرفی شود.

تنظیم اظهار نامه ورود و خروج به این صورت است که یک شخص مسئول و نماینده می بایست هنگام ورود و خروج کالا، در آنجا حضور داشته تا قادر به ارائه اطلاعات مورد نظر به مقامات گمرکی و ثبت مشخصات مورد نیاز کالاها، کالاهای توشه ای، مسیر حمل و نقل، ملزومات کارکنان و مسافران باشد.

 

اظهارنامه گمرکی

هر اقدام و یا اظهار مربوط به اطلاعات خاصی که گمرک به آن نیاز داشته و یا توسط آن ارائه شده و مورد قبول واقع شده باشد را اظهارنامه گمرکی می گویند.

  • اعلامیه ارز: صدور اعلامیه ارزی مربوط به زمانی است که طرفین، قصد شفاف سازی مالی را دارند. به طور کلی این اعلامیه، ارز ریالی، تاریخ گشایش اعتبار آن و مبلغ ارزی را که برای خرید کالا انتقال یافته است را نمایش می دهد.
  • بار انداز: بارانداز عنوانی است که به یک محل اختصاص داشته که در اصطلاحات گمرکی و بازرگانی جای دارد. بارانداز محلی است که برای محافظت از کالا ها در برابر برف، باران و تابش نور مستقیم خورشید ساخته می شود.
  • بارنویسی: بارنویسی مربوط به زمانی است که مامورین، در زمان ترخیص یا تخلیه کالا ها آمارگیری را آغاز می نمایند.
  • پروفورما: پروفورما (پیش فاکتور) برگه خریدی است که توسط فروشنده تحت عنوان پیشنهاد فروش و یا تعیین ارزش و شرایط فروش، از مبدا صادر می گردد. تایید شدن این برگه پیش از سفارش کالا در مرکز تهیه و توزیع مربوطه امری ضروری می باشد.
  • سی آر اف: سندی گمرکی است که قیمت کالا در مبدا در آن قید شده و توسط موسسات بازرگانی کالا صادر می شود.
  • فرم SD: تولید کننده کالا در فرم SD  کتبا اقرار می نماید که تولید کالا با توجه به استاندارد های خواسته شده می باشد.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص صادرات و واردات کالا و امور مربوط به ترخیص آن، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم