برسی ممنوع الخروجی و دلایل آن

برسی ممنوع الخروجی و دلایل آن

برسی ممنوع الخروجی و دلایل آن


برسی ممنوع الخروجی و دلایل آن – مفهوم ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی وضعیتی است که افراد در آن حسب برخی شرایط، قادر به خروج از منطقه ای خاص نمی باشند. این منطقه معمولا محدوده جغرافیایی یک کشور می باشد. در واقع ممنوع الخروجی معمولا شامل افرادی می شود که بنابر دلایلی نباید از مرز های یک کشور خاص خارج شوند. اغلب این افراد تا قبل اقدام به خروج از کشور، از ممنوع الخروجی خود اطلاعی ندارند.

 

برسی ممنوع الخروجی و دلایل آن

ممنوع الخروجی شامل چه افرادی می شود ؟

  • بدهکاران بانکی: خروج این افراد از کشور طی لایحه قانونی خروج بدهکاران بانکی مصوب 1359ممنوع می باشد . محکومیت این افراد با حکم دادگستری بوده و خروج آنها از کشور با توجه به شرایط و قوانین، امکان پذیر نمی باشد.
  • سوء شهرت: افرادی که بنابر دلایل مختلف دارای سوء شهرت هستند، در صورتی که در کشور باشند ممنوع الخروج بوده و چنانچه خارج از کشور باشند به کشور بازگردانده شده و دیگر قادر به خروج از کشور نمی باشند.
  • اجازه خروج: افرادی که برای خروج از کشور نیاز به اذن اشخاصی دیگر از جمله پدر، همسر و … دارند، بدون رضایت آن ها قادر به خروج از کشور نمی باشند.
  • خلاف مصلحت: افرادی که خروجشان از کشور بنابر دلایلی بر خلاف مصلحت آن کشور می باشد، قادر به خروج از کشور نمی باشند . ممنوع الخروجی این افراد معمولا طبق قانون بوده و به تشخیص مقامات قضایی آن کشور اعمال می شود. حکم  ممنوع الخروجی این افراد به شکل کتبی بوده و از سوی مقامات قضایی صادر می گردد.

 

علت ممنوع الخروجی

مطابق موارد ذکر شده در رابطه با  افراد ممنوع الخروج، می توان نتیجه گرفت که ممنوع الخروجی به افرادی تعلق می گیرد که خروجشان از کشور سبب بروز مشکلاتی برای آن کشور می گردد. البته اغلب ممنوع الخروجی ها با گذشت مدت زمانی مشخص رفع می شود. در واقع رفع ممنوع الخروجی از طریق رفع عاملی که منجر به ممنوع الخروجی شده است امکان پذیر می باشد.

 

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

مدت زمان ممنوع الخروجی افراد محدود بوده و حکمی که توسط دادگاه جهت ممنوع الخروجی افراد صادر می شود شش ماه اعتبار داشته و دادگاه امکان تمدید این حکم را دارا می باشد.

لازم به ذکر است که امکان اعتراض به حکم ممنوع الخروجی با گذشت 20 روز از تاریخ صدور حکم ممنوع الخروجی وجود دارد و افراد می توانند در این مدت اعتراض خود را اعلام نموده تا حکم مجددا مورد برسی قرار گیرد. در صورت بلامانع بودن خروج از کشور در بررسی های مجدد مراجع ذی صلاح، باید هر چه سریعتر مراحل و اقدامات بعدی در جهت رفع ممنوع الخروجی انجام شود.

 

سازمان ها و نهاد هایی که ممنوع الخروجی از سوی آنان انجام می شود

نهاد هایی که ممنوع الخروجی از سوی  آن ها انجام می شود انواع متفاوتی داشته و به عنوان عاملی بازدارنده، در موضوع خروج افراد از مرز های یک کشور فعالیت می کنند که تعداد آن در هر جامعه متفاوت است. در ادامه به شرح ارگان هایی که در ممنوع الخروجی افراد نقش دارند می پردازیم.

 

دادسرا

دادسرا مهمترین ارگانی است که در حوزه ممنوع الخروج کردن افراد فعالیت دارد. پس از رسیدگی به اتهام افراد توسط دادسرا، در صورت احراز بالا بودن درجه جرم مرتکب شده توسط فرد، ممکن است شخص از کشور خارج شده  واز دید مقامات مخفی بماند، به همین دلیل دادسرا به سرعت نسبت به ممنوع الخروج کردن این فرد از طریق دادستانی کل کشور اقدام می‌ نماید. که در این صورت شخص ممنوع الخروج می گردد.

 

دادگاه حقوقی

مراجع دیگری که قادر به ممنوع الخروج کردن افراد می باشند دادگاه های حقوقی هستند. دادگاه های حقوقی تنها در مرحله اجرای احکام می توانند اقدام به ممنوع الخروجی افراد نمایند. در واقع ممکن است شخصی به دلیل بدهی و یا عدم اجرای تعهدات قانونی، به درخواست شخص طلبکار از سوی دادگاه حقوقی و اجرای احکام  ممنوع الخروج شده تا از کشور خارج نشود و به تعهدش عمل کند.

 

اداره ثبت

اداره ثبت ممنوع الخروجی را با درخواست شخص متعهد له برای بدهکاران با سند رسمی انجام می دهد. اداره ثبت قادر به ممنوع الخروج کردن بدهکارانی که بدهی آن ها به واسطه سند نیست، نمی باشد.

 

بانک مرکزی

مرجعی که می تواند نسبت به ممنوع الخروجی بدهکاران بانکی اقدام نماید، بانک مرکزی است. این بانک با برسی میزان بدهی افراد، تعیین می کند که تا چه میزان بدهی سبب ممنوع الخروجی افراد می گردد.

 

اداره مالیات

برخی افراد ممکن است به دلیل بدهی مالیاتی اقدام به خروج از کشور نموده و سبب بروز مشکلاتی در جامعه شوند. در نتیجه اداره مالیات می تواند حکم عدم خروج این اشخاص را با برسی میزان بدهی آن ها صادر نماید.

 

رفع ممنوع الخروجی

ممنوع الخروجی بنا بر هر دلیلی و از طرف هر نهاد و سازمانی که ایجاد شده است باید از طریق همان ارگان رفع ممنوعیت گردد. به طور مثال  بدهکاران یا باید بدهی خود را به طور کامل پرداخت نموده و اجازه نهاد مربوطه را دریافت نمایند و یا رضایت طلبکار را جلب کنند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم