توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال برای مهریه


توقیف اموال برای مهریه

در عقد نکاح چه از نوع موقت و چه دائم، جدا از اینکه مهریه عندالمطالبه  یا عندالاستطاعه است مهریه از ناحیه زن قابل مطالبه می باشد اما باید به این موضوع توجه داشت که در مهریه عندالاستطاعه توانایی مالی مرد برای پرداخت باید محرز و اثبات گردد.

در قانون این امکان به زوجه داده شده است که چه از طریق دادگاه و چه از طریق ثبت بتواند به وسیله  دادخواست مطالبه مهریه یا دادخواست تامین خواسته از طریق دفاتر الکترونیک قضایی، حکم توقیف اموال همسر خود را به میزان مهریه درخواستی گرفته  تا حدالامکان از جابه جایی اموال توسط زوج جلوگیری شود.

زن می تواند اصلاعاتی در رابطه با اموال منقول و غیر منقول و همچنین اموال قابل توقیف مرد از طریق استعلام از مراجعی همچون پلیس راهور، اداره ثبت املاک و اسناد کشور، بانک و سازمان بورس اطلاعاتی به دست آورد. البته در رابطه با موضوع توقیف اموال مرد باید به مستثنیات دین توجه داشت که شامل مسکن و وسیله مورد نیاز فرد است که مطابق قانون از مستثنیات دین بوده و قابل توقیف نمی باشد.

 

توقیف اموال برای مهریه

زمان توقیف اموال برای مهریه

توقیف اموال با توجه به اینکه از چه نوعی هستند متفاوت می باشند. به عنوان مثال در صورتی که قصد توقیف ملک و یا آپارتمان زوج را داشته باشید با مراجعه به اداره ثبت و ارائه اطلاعاتی مانند پلاک ثبتی و مواردی دیگر قادر به اخذ نامه ای جهت توقیف ملک می باشید. لازم به ذکر است  که اگر زوج مهریه زوجه را نپردازد زن میتواند به وسیله معرفی اموال و دارایی زوج، توقیف اموال وی را  از حساب های بانکی و حقوق ماهیانه و اموال او در صورت وجود تقاضا نماید . البته این احتمال وجود دارد که زوج اقدام به انتقال یا فروش اموال بنماید بنابر این زوجه می تواند از دادگاه تقاضای تامین خواسته نماید.

نکته:  در صورتی که زوج دادخواست اعسار مبنی بر عدم توانایی  او برای پرداخت مهریه دهد این اعسار موقتی می باشد چراکه  مهریه از جمله دیون حال و ممتاز محسوب شده و از حقوق زوجه می باشد  از این رو زوجه بر سایر طلبکاران دیگر مقدم است.

 

اخذ حکم توقیف اموال برای مهریه به چه صورت می باشد ؟

با توجه به اینکه  مهریه حق عرفی، شرعی و قانونی زن می باشد مرد ملزم به پرداخت آن است. هنگامی  ‌که زن مهریه خود را مطالبه کند در صورت نقد بودن وجه باید با مراجعه به دفتری که ازدواج درآن ثبت شده تقاضای صدور اجرائیه ‌نموده که مرد از این اجرائیه مطلع گردیده و به مدت ۲۰ روز از تاریخ ابلاغیه فرصت پرداخت مهریه مطالبه شده را دارد در غیر این صورت زن برای دریافت مهریه خود قادر به اخذ حکم توقیف اموال زوج می باشد.

 

توقیف حقوق برای مهریه

در صورتی که زن خواستار توقیف حقوق ماهیانه مرد باشد، در واقع این حقوق را از ارگان و موسسات دولتی همچنین خصوصی تقاضا داشته که بر اساس ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی زوجه حق توقیف اموال محکوم علیه ( زوج ) را تا میزان یک سوم و یا یک چهارم در شرایط متفاوت دارد. این موضوع ارتباطی با معسر بودن یا نبودن زوج ندارد.

با توجه به ماده ۹۶ قانون اجرای احکام مدنی ارگان هایی که شامل توقیف حقوق و مستمری مهریه می شوند عبارتند از حقوق  کارکنان و سازمان و موسسات دولتی یا موسسات وابسته به دولت، شرکت های دولتی و شهرداری ها،  شرکت ها و بانک‌ها و بنگاه های خصوصی و مواردی از این قبیل. در صورت داشتن فرزند ثلث و در صورت تأهل ربع آن توقیف میشود اما  سایر دریافتی ها از جمله کار و فعالیت های مازاد بر تکلیف مانند اضافه کاری، حق‌التدریس و حق تألیف قابل توقیف نمی باشند.

 

مرجع صالح به رسیدگی دادخواست مطالبه مهریه

-اولین مرجع جهت رسیدگی به در خواست مهریه زوجه دادگاه خانواده است .  زوجه با ارائه دادخواست  حقوقی به دادگاه خانواده قادر به مطالبه مهریه خود، هزینه حق الوکاله وکیل و ابطال تمبر به طورهمزمان با تقاضای توقیف اموال همسرش از دادگاه می باشد.

در دادخواست مطالبه مهریه، هزینه تمبر سه درصد میزان خواسته خواهد بود.

-دومین موردی که به عنوان مرجع صالح جهت مطالبه مهریه شناخته می شود، اجرای ثبت اسناد رسمی است. در واقع زن می تواند با مراجعه به اجرای ثبت اسناد رسمی مهریه خود را مطالبه نموده ونیم عشر دولتی از هزینه اجرا را پرداخت نماید که این هزینه بعد ها از زوج اخذ خواهد شد.

 

اگر زن توانایی لازم برای پرداخت هزینه دادرسی را نداشته باشد چه اقدامی را مطابق قانون می تواند انجام دهد ؟

زوجه در صورت عدم توانایی در پرداخت هزینه دادرسی می بایست دادخواستی تحت عنوان اعسار از پرداخت هزینه دادرسی به همراه دادخواست مهریه به دادگاه خانواده ارائه نماید تا دادگاه به این مسئله رسیدگی کرده و سپس به خواسته اصلی بپردازد .

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم