انواع قراردادکاروشرایط آنها

انواع قراردادکاروشرایط آنها

انواع قراردادکاروشرایط آنها


انواع قراردادکاروشرایط آنها

یکی از مهم ترین مسائل در دنیای کسب و کار، قراردادها هستند که هر کدام با توجه به نوع فعالیتشان، دارای ویژیگی های خاصی می باشند و افراد حاضر در بازار ملزم به داشتن اطلاعات در این ضمینه هستند.

 

انواع قراردادکاروشرایط آنها

مفهوم قرارداد کار

قرارداد کار بر اساس ماده 7 قانون کار به قراردادهایی کتبی یا شفاهی اطلاق می شود که در آن کاری برای مدتی موقت یا غیر موقت توسط کارگر برای کارفرما در قبال دریافت حق السعی انجام می گردد.

مطابق ماده 2 قانون کار کسی که به درخواست کارفرما، کاری را در ازای دریافت حق السعی اعم از حقوق، مزد، سهم سود و یا سایر مزایا انجام می دهد، به عنوان کارگر شناخته می شود.

کارفرما نیز مطابق قانون شخصی است حقیقی یا حقوقی، که کارگر به درخواست او در مقابل دریافت حق السعی برای او کار می کند.

قراداد کار پس از توافق کارمند و کارفرما بر سر یک عنوان شغلی، میان آن ها منعقد گشته و به امضای طرفین می رسد و مسائل مهم مربوط به فعالیت و حوزه کاری را مشخص می کند. این قرارداد یک نوع سند رسمی بوده که رضایت خاطری را میان کارگر و کافرما ایجاد می کند.

مسئله ی قرارداد همواره از اهمیت ویژه ای در دنیای کسب و کار برخوردار بوده است و بهتر است که هر کارگر و کارفرما اطلاعات صحیح و کافی از آن را در اختیار داشته باشد.

 

شرایط قرارداد کار

همانگونه که ذکر شد قرارداد کار سند است که مسائل مربوط به شغل، بین کارگر و کارفرما ذبل ان توافق میگردد.

-قرارداد کار نیز همانند سایر قراردادها دارای دو طرف تحت عنوان کارفرما و کارگر یا هر عنوانیست که انجام کار را  بر عهده دارد.

-تمام مواردی که دغدغه ای برای کارگر و کارفرما محسوب می شوند می بایست در قرارداد کار عنوان شود ازجمله وضعیت بیمه، میزان دستمزد،شرح وظایف و ساعات کاری.

 

انواع قراردادهای کار

انواع مختلفی از قراردادهای کار بسته به تمایل کارگر و کارفرما وجود دارد . قراردادهای کاری معمولا بر اساس زمان کاری توافق و دسته بندی میشود.

 

قرارداد های کار دائم

در این نوع از قرارداد ها تنها تاریخ شروع نقش ایفا کرده و ثبت می شود . در واقع زمانی برای پایان کار دراین نوع از قراردادها در نظر گرفته نمی شود . این نوع قرادادها برای مدتی نامحدود و غیر موقت میان طرفین تنظیم و امضا می شود.

قرارداد دائم فواید بسیاری را برای کارگران به دنبال دارد و همچنین امنیت شغلی آن ها را به خطر نمی اندازد.

مطابق تبصره 2 ماده 7 قانون کار، کارهایی که جنبه مستمر دارد، در صورت ذکر نشدن مدت در قرارداد، از نوع دائمی محسوب می گردد.

*اخراج کارگران از نکات حائز اهمیت در این نوع از قرارداد ها می باشد چراکه مطابق قانون اخراج کارگران بدون دلیل موجه امکان پذیر نیست. در صورتی که کارفرمایی خواستار اخراج کارگری ذیل قرارداد کاری دائمی باشد، باید از فرایند و تشریفات خاص ذکر شده در قانون استفاده کرده و یک دلیل موجه نیز داشته باشد. همین موضوع مقبولیت کمتر این نوع از قرارداد ها را میان کارفرمایان سبب گردیده و ترجیح آن ها را به سوی انعقاد قراردادهای موقت سوق داده است.

 

قرارداد های کار موقت

از دیگر قراردادها که مورد توجه بیشتری قرار می گیرد قرارداد کار موقت بوده که به دلیل سهولت انعقاد آن ها، شاهد تمایل تعداد کثیری از کارفرمایان نسبت به تنظیم قرارداد موقت و غیر دائمی هستیم.

در این قرارداد طرفین به انجام کاری در مدت محدود توافق می نمایند . از مهم ترین مشخصه قرارداد کار موقت می توان به تعریف زمان شروع و پایان کار در آن اشاره نمود که طبق آن کار بین کارفرما و کارگر در تاریخ معینی از قرارداد، خاتمه پیدا میکند.

این قرارداد از نوع معین می باشد و قانونگذار به منظور حفظ حقوق کارگران، شرایطی معین را برای آن در نظر گرفته است. بنابر این کارفرما و کارگر قادر به توافق بر سر حقوق و مزایایی که خلاف یا کمتر از آنچه که در قانون پیش بینی شده است، می باشند.

کارفرما در طول مدت این قرارداد، قادر به اخراج و یا فسخ قرارداد مگر با کسب موافقت شورای اسلامی نمی باشد.

 

قرارداد کار ساعتی

این نوع از قرارداد برای مشاغلی که در آن کارگران نیاز به حضور تمام وقت در محل کار ندارند کاربرد دارد. مطابق تبصره 1 ماده 35 قانون کار، در صورت ارتباط انجام کار با ساعت آن، دستمزد به شکل ساعتی و در صورتی که بر اساس مدت یا نحوه انجام کار و یا محصول تولید شده باشد به شکل کارمزد بوده، همچنین اگر دریافت دستمزد بر اساس میزان انجام کار و یا محصول تولید شده در زمانی معین باشد، کارمزد به صورت ساعتی قابل دریافت است.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم