انواع قراردادهای مرتبط با تجارت الکترونیک

انواع قراردادهای مرتبط با تجارت الکترونیک

انواع قراردادهای مرتبط با تجارت الکترونیک


انواع قراردادهای مرتبط با تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی دسترسی به شبکه های اینترنتی را ایجاد می کند، بنابراین حضور فنی عرضه کننده و خریدار بر روی این شبکه ها اجتناب ناپذیر است.

عرضه کننده باید بدین منظور قرارداد استقرار با یک سرور منعقد کند مگر اینکه خود او این کارکرد را به عهده بگیرد، خریدار هم باید قرارداد دسترسی منعقد کند.

 

انواع قراردادهای مرتبط با تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیکی، منشا قرارداد های کاملا خاص تجارت است که مهمترین آنها عبارتند است:

  • قرارداد تدوین سایت وب
  • قرارداد دروازه
  • قرارداد بازیابی
  • قرارداد انتقال نام دامنه
  • قرارداد ارائه گواهی

 

قرارداد تدوین وب سایت

وبسایت به نوعی پنجره مجازی تجارت سایبری است. جستجوی یک رابط گرافیکی خاص برای ارائه تصویر بنگاه، ارزش گذاری یک علامت تجارتی، همچنین استقرار نرم افزاری که کارکردهای اساسی کاتالوگ را برآورده سازد، مسیر خرید، دریافت سفارش، پردازش پرداخت و پیگیری سفارش ها، از جمله عملیات مقدماتی برای انجام تجارت مجازی است. قرارداد تدوین وب سایت حاوی جنبه های فنی است که آن را به قرارداد توسعه نرم افزار نزدیک میکند و یک قرارداد پیمانکاری است. باید خاطر نشان سازیم که استقرار یک سرور متناسب ضرورت ندارد زیرا سایت تاجر می تواند خریداری شود . ولی برای هرگونه تجارت گسترده نیاز به سرور وجود دارد و در نتیجه انعقاد قرارداد استقرار سیستم هم ضروری است.

 

قرارداد دروازه

اشخاصی که بر روی اینترنت تجارت می کنند به قدری متعدد هستند که کاربران اینترنت علاقه‌مند به جستجوی تخصصی در گروهی از کالاها (مسافرت، اتومبیل، مواد غذایی و غیره) بیش از پیش به سایتهای تمرکز کننده که به نمایشگاه های تجاری یا ورودی ها شهرت دارند تمایل نشان می دهند.

این سایت های تمرکز کننده مشتریان را به سوی سایت هایی (سایت های هدف) که در سایت اصلی عضو هستند جلب می کند. از این رو، قرارداد دروازه قرارداد عضویت است و به سایتی که از امکانات کافی برای تبلیغ مستقل برخوردار نیستند این امکان را می دهد که بر روی شبکه دیده شوند. عضویت در یک ورودی که زیاد مورد مراجعه است افزایش تعداد بازدیدکنندگان و در نتیجه افزایش خریداران بالقوه را برای سایت هدف تضمین می کند.

 

قرارداد بازاریابی

اغلب کاربران اینترنت برای رسیدن به دلخواه خود از موتورهای جستجو (گوگل، یاهو، آلتویستا و غیره) بهره می گیرند. این موتور های گوناگون به طور مداوم در مورد سایت ها به ویژه سایت هایی که با آنها در پیوند هستند اطلاعات می دهند و بر پایه پرسش هایی که از این موتور ها می شود، فهرست سایت هایی که به نیازهای آنان پاسخ می دهد بر روی صفحه ظاهر می کنند. برای سایت های تجاری این نکته اهمیت اساسی دارد که این سایت ها در جایگاهی مناسب (یعنی در برگ های آغازین و در بالاترین بخش آن ها) قرار داشته باشند (به همین دلیل به این قرارداد گاه قرارداد جایابی هم گفته می شود).

راه حل اول در این باره، انعقاد یک قرارداد بازیابی مستقیم است که در نتیجه آن، ابزار جستجو، زمانی که پرسش‌های چندی از او می شود، یک رابطه تجاری را بر روی اینترنت آشکار می کند که این روش بسیار گران است.

بدیهی است تجار می‌توانند خود درباره تحلیل انجام شده توسط موتورهای جستجو مطالعه دقیق با هدف بهبود اندازه دیده شدنشان انجام دهند. ولی چنین فعالیتی به صرف وقت بسیار زیادی نیاز دارد و به علاوه اشخاص حرفه ای که در پشت سایتهای هدف قرار دارند الزاما کارشناس در این زمینه نیستند.

از این‌رو مراجعه به یک شخص حرفه ای در زمینه بازاریابی سایت برای به دست آوردن نتایج بهتر، به ویژه با افزایش ویژگی هایی که موتورهای جستجو را به هدف نزدیک تر می کند ضرورت دارد.

بنابراین موضوع قرارداد بازیابی تعیین شرایطی است که بر اساس آن بازیاب، بازیابی سایت مشتری توسط ابزارهای جستجو، سایت های ورودی، یاسال نامه های الکترونیکی را تضمین می کند‌. در وهله اول برای اینکه سایت در فهرست سایت های هدف قرار گیرد و در وهله دوم با این هدف که دیده شدن مناسب این سایت را تامین کند.

 

توافق های مرتبط با نام های دامنه

نام دامنه به تعبیری نوعی علامت مشخصه تاجر سایبری است. بنابراین، چنین قراردادی دارای ارزش اقتصادی است که باید مورد مذاکره قرار گیرد. در نتیجه اغلب با قراردادهای نازل بر خرید یا انتقال یک نامه دامنه معروف در بخش تجارت مورد نظر رو به رو هستیم.

 

قرارداد صدور گواهی

قرارداد گواهی، تاجر و واسطه دارای مجوز را برای صدور گواهی با یکدیگر مرتبط می سازد. با این قرارداد مخاطبان تجار اطمینان حاصل می کنند که کلید عمومی مخاطبان آنها به درستی ثبت شده است این امر میزان اعتماد آنها را افزایش میدهد.

منظور از صدور گواهی، ارائه امضای الکترونیکی پیشرفته است. متون قانونی، به ویژه قانون مورخ ۳۰ مارس ۲۰۰۱، شرایط متعدد و آمره برای اخذ مجوز به عنوان مرکز صدور گواهی مقرر کرده است. قراردادهایی که به این عنوان پیشنهاد می‌شود عمدتاً قراردادهای الحاقی هستند. با این همه، این قراردادها مانع آزادی قراردادها در باب دلایل نخواهد بود.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص قراردادهای مرتبط با تجارت الکترونیک، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم