الزام به تحویل ملک قولنامه

elzam be tahvil melk gholnamei

قرارداد خرید و فروش یا بیع به جهت جابه جایی و انتقال مالکیت دارای اهمیت بسیاری است . درواقع هر چه ارزش موضوع بیع بالاتر باشد اهمیت آن نیز بیشتر است . خرید و فروش ملک نیز به دلیل ارزش بالای املاک از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است .

در معامله ملک ، فروشنده ملزم به تسلیم ملک موضوع قرارداد به خریدار در تاریخ تعیین شده  توسط طرفین می باشد . چنانچه فروشنده به هر دلیلی از تحویل ملک فروخته شده به خریدار امتناع کند ، مالک جدید یا خریدار می تواند دعوای الزام به تحویل ملک را علیه فروشنده مطرح نماید .

 

الزام به تحویل ملک قولنامه ای

همانطور که پیشتر گفته شد اگر طرفین تاریخی را جهت تحویل ملک مشخص نموده و فروشنده از تحویل ملک به خریدار در تاریخ مشخص شده امتناع کند ، قانون این حق را برای خریدار پیش بینی نموده تا بتواند الزام فروشنده را به تسلیم ملک بخواهد و نسبت به آن اقدام نماید .

حال این سوال پیش می آید که اگر ملک موضوع معامله با قولنامه مورد خرید و فروش واقع شده باشد ، آیا امکان طرح دعوای الزام به تحویل ملک همچنان وجود خواهد داشت یا خیر ؟

رویه دادگاه ها در این خصوص دارای اختلاف نظر می باشند :

1-برخی بر این باورند که مطابق قانون ثبت، مالک تنها شخصی است که ملک به صورت رسمی به نام وی ثبت شده باشد . بنابراین با توجه به اینکه انتقال سند ملک با قولنامه به صورت رسمی نمی باشد ، طرح دعوای الزام به تحویل ملک نیز ممکن نیست .

به عبارت دیگر امکان طرح چنین دعوایی با قولنامه که سندی عادی است وجود ندارد . چراکه قولنامه به منزله تعهد در خرید و فروش ملک در آینده است . و الزام به تحویل ملک نیز اثر قراردادی خرید و فروش است و با توجه به این موضوع تعهد به خرید و فروش در آینده را نمی توان به معنای تعهد به تحویل ملک دانست .

-مطابق با این رویه قضایی دعوایی که در ابتدا می بایست اقامه شود دعوای الزام به تنظیم سند رسمی است و سپس باید دعوی الزام به تحویل ملک مطرح گردد.

*در مقابل برخی قضات بر این باورند که قانون مدنی قولنامه میان طرفین را معتبر می داند از اینرو قولنامه دارای وجهه قانونی است و نمی توان آن را نادیده گرفت .

 

ضمانت اجرای عدم تحویل ملک

در صورت تحویل ندادن ملک در موعد توافقی میان طرفین ، خریدار میتواند الزام  فروشنده به تسلیم ملک را از طریق دادگاه پیگیری نماید .

در صورت عدم امکان الزام فروشنده به تحویل ملک ، حق فسخ معامله برای خریدار محفوظ بوده و قادر به بازپس گرفتن ثمن معامله می باشد .

 

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوای الزام به تحویل ملک

دادگاه حقوقی محل وقوع ملک ،مرجع قضایی صالح به رسیدگی این دعوی می باشد . و خریدار باید درخواست خود را به همراه مدارک ثبت نماید .

 

قولنامه

قولنامه قراردادی است که طرفین به موجب آن متعهد به انجام کاری می شوند . در واقع قولنامه را می توان سندی عادی دانست که به موجب آن خریدار نسبت به خرید ملک در آینده متعهد می گردد و در مقابل فروشنده نیز متعهد به فروش ملک به خریدار در آینده می گردد .

در نتیجه قولنامه با قرارداد بیع متفاوت می باشد . اگرچه قولنامه سندی الزام آور و دارای اعتبار میان طرفین قرارداد است اما نسبت به  قرارداد بیع به موجب سند رسمی اعتبار قانونی ندارد.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم