تخریب عمدی خودرو

takhrib khodro

Vandalism flat composition with outdoor urban street landscape and group of teenagers beating car painting walls vector illustration


تخریب در لغت به معنای ویران نمودن ، خراب کردن و آسیب زدن است.به طور کلی قانون مجازات اسلامی تخریب اموال عمومی و اشخاص را جرم انگاری نموده است . بدین ترتیب تخریب اموال دیگران از روی عمد دارای مجازات قانونی می باشد که در ادامه به برسی آن خواهیم پرداخت .

 

تخریب عمدی خودرو

تعریف جرم تخریب طبق قانون مجازات اسلامی به شرح ذیل می باشد :

هرگاه شخصی اشیاء منقول ( اتوموبیل و وسیله نقلیه ) و یا غیر منقول متعلق به دیگری را عمداً تخریب نموده و یا کل یا قسمتی از آن را تلف نماید یا از کار اندازد مرتکب جرم شده  به مجازات حبس محکوم خواهد گردید.

مطابق با تعریف ارائه شده عمدی بودن عمل تخریب یکی از عوامل تحقق این جرم می باشد .

دومین عاملی که تحقق این جرم را سبب می گردد ، تعلق مالکیت مال تخریب شده به شخص دیگری است . از اینرو در صورتی که فرد اقدام به تخریب مال خود نموده و یا به گمان اینکه مال متعلق به خود او است آن را تخریب نماید ، مجرم شناخته نخواهد شد .

در چنین فرضی فرد تنها نسبت به پرداخت خسارات وارده مسئول می باشد و مسئولیت کیفری از وی ساقط می شود . از اینرو خودرو و وسلیه نقلیه مشمول این مقرره قانونی می باشد .

takhrib

مجازات تخریب عمدی خودرو

قانون مجازات اسلامی مجازات مرتکبین به جرم مزبور را حبس از سه ماه تا یک سال و شش ماه پیش بینی نموده که با تقاضای شاکی نسبت به درخواست ضرر و زیان و خسارات وارده ، دادگاه حکم به جبران خسارت وارده نیز صادر می نماید .

لازم به ذکر است که طبق قانون کاهش حبس های تعزیری ، مجازات حبس در صورتی که خسارت وارده تا 10 میلیون تومان یاشد به جزای نقدی به دوبرابر میزان خسارات تغییر خواهد یافت .

 

برسی قابل گذشت بودن یا نبودن جرم تخریب عمدی خودرو

قابل گذشت بودن و یا نبودن این جرم مستلزم توجه به این نکته است که خودروی تخریب شده جزو اموال عمومی بوده و یا اینکه خودرو شخصی است .

در صورتی که خودروی موضوع جرم متعلق به شخصی باشد جرم قابل گذشت خواهد بود. در واقع تعقیب پرونده با گذشت شاکی متوقف خواهد شد .

اما در صورتی که خودرو موضوع جرم جزو اموال عمومی باشد ، جرم از نوع غیر قابل گذشت بوده و گذشت شاکی خصوصی صرفا تخفیف مجازات را سبب می گردد .

 

مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم تخریب عمدی خودرو

مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم فوق الذکر در ابتدا دادسرای محل وقوع جرم می باشد . پس از رسیدگی های اولیه کیفرخواست صادر و به دادگاه کیفری ارائه می ‌شود .

 

مصادیق تخریب عمدی خودرو

مواردی همچون پنچر کردن ، ضربه زدن ، خط انداختن و شکستن شیشه خودرو مشمول جرم تخریب خودرو می باشند .

 

 

 

 

 

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 1.7]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم