احتکار و مجازات آن

احتکار و مجازات آن

احتکار و مجازات آن


احتکار و مجازات آن

امروزه با افزایش مشکلات جامعه و بحران های اقتصادی، کمک به هموطنان می تواند راهی برای کاهش سختی های ناشی از این مشکلات باشد. اما همواره اشخاصی هستند که باعث ایجاد اختلال در عرضه ی کالاها گردیده و از این طریق از شرایط پیش آمده سوء استفاده کرده و نظم جامعه را مختل می کنند. گاهی ممکن است اعمال این افراد حتی سلامت و جان اشخاص را نیز به خطر بیاندازد.

 

احتکار و مجازات آن

احتکار چیست ؟

معنای لغوی احتکار، انبار کردن چیزی به قصد گران فروختن آن است . در واقع اگر فردی کالای مورد نیاز عموم مردم را به شکل عمده انبار کرده باشد و آن را عرضه ننماید، احتکار صورت گرفته است. در واقع این افراد کالا را بیش از احتیاج خود ذخیره کرده و قصد گران فروختن آن را دارند. این افراد محتکر بوده و این رفتار را اغلب در زمان نیاز شدید عموم جامعه انجام می دهند. در قوانین ایران، احتکار هم تحت عنوان یک تخلف بوده و هم جرم انگاری شده است.

تخلف، ارتکاب فرد به رفتاری ناشایست است که گاهی مجازاتی صریح در قوانین داشته و گاهی نیز به این مجازات تصریح نمی شود.

 

تحقق جرم احتکار نیاز به چه عواملی دارد ؟

احتکار زمانی مجرمانه بوده و جرم محسوب می شود که شرایط ذیل را داشته باشد:

محتکر به دنبال منفعت خود و کسب سود باشد

محتکران همواره قصد سود جویی و ثروت اندوزی داشته و به دنبال زمانی مناسب جهت فروش کالا های احتکار شده با قیمتی بسیار بالا می باشند و عمل آن ها دارای اغراض اقتصادی و سیاسی است.

اغراض و اهداف سیاسی

محتکر فردی با هدف ایجاد هرج و مرج در جامعه و همچنین رسیدن به امیال فردی می باشد . معمولا احتکار با دخالت آشکار بنگاه های اقتصادی و دولت های رانتی انجام می شود .

عدم آگاهی برخی از کسبه از قوانین و مقررات

یکی از مشکلاتی که در برخی صنف ها وجود دارد عدم آگاهی افراد از قوانین و مقررات تجاری می باشد که باعث ارتکاب آن ها به اعمالی خلاف مقررات در حوزه عرضه و فروش کالا شده و احتکار، حبس کالا و نایاب شدن آن را سبب می گردند.

 

ارکان جرم احتکار

رکن قانونی

منظور از رکن قانونی این است که باید مجازاتی برای رفتار مرتکب در قانون، توسط قانونگذار تعیین شده باشد. رکن قانونی جرم احتکار، ماده 1 قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور می باشد که به رفتار و مجازات آن پرداخته است.

رکن مادی

رفتار، مهم ترین موردی است که در رکن مادی یک جرم مورد برسی قرار می گیرد. در واقع دانستن این موضوع که قانونگذار چه رفتاری را احتکار می داند و چه مجازاتی را برای آن درنظر گرفته است، امری بسیار مهم است  رفتاری که سبب وقوع جرم احتکار می گردد، انبار کردن و نگهداری کالا به قصد ایجاد انحصار و یا کمبود در عرضه می باشد . همچنین احتکار سبب ایجاد آشفتگی در نظام اقتصادی می گردد.

رکن معنوی

جرم احتکار تنها در علم و عمد مرتکب خلاصه نمی شود و علاوه بر علم و عمد که سوء نیت عام جرم احتکار محسوب می شوند، نیازمند سوء نیت خاص نیز می باشد . انحصار و یا کمبود در عرضه ی کالاها، سوء نیت خاص جرم احتکار بوده که باید محرز شود.

 

شرایط تحقق جرم احتکار

  1. کالای ذخیره شده باید بیش از نیاز فرد و مقدار متعارف و عادی آن باشد.
  2. کالای ذخیره شده باید جزو مایحتاج عموم مردم و لوازم مورد نیاز آن ها باشد.
  3. ذخیره کالا باید به صورت عمده باشد که احراز این وصف توسط قاضی دادگاه انجام می شود.
  4. جرم احتکار با انگیزه انحصار و کمبود در عرضه کالا واقع می شود.
  5. به طور کلی هدف احتکار گران فروشی در آینده است.

 

تفاوت احتکار و انبار داری

هدف احتکار ایجاد بازاری سیاه و ایجاد موقعیتی برای تزریق کم کالا به بازار است که سبب دشواری وضعیت زندگی مردم می گردد. در حالی که ذخیره کالا در انبار داری با این هدف انجام نمی شود. به عنوان مثال بسیاری از میوه ها در پایان فصل بهار و تابستان به وفور در دسترس عموم می باشد. اگر باغداران همه میوه ها را به بازار عرضه نمایند سبب ازبین رفتن و تلف آن ها می شوند. بنابراین معقول ترین و بهترین راهکار، انبار کردن میوه ها در سرد خانه با شرایطی استاندارد است تا از این طریق مردم در سایر فصول نیز به آن ها دسترسی داشته باشند.

 

مجازات احتکار کالا

مجازات جرم احتکار در مرتبه اول

مجازات در نظر گرفته شده برای مرتبه اول احتکار، الزام به فروش کلیه کالای احتکار شده توسط محتکر و همچنین جریمه نقدی معادل با پنج درصد قیمت روز کالای احتکاری می باشد.

مجازات جرم احتکار در مرتبه دوم

مجازات در نظر گرفته شده برای مرتبه دوم احتکار، فروش کالای احتکار شده و جریمه نقدی معادل دو برابر  قیمت روز کالا می باشد. همچنین محتکر باید پارچه و تابلویی را تحت عنوان تخلف صنفی برای مدتی یک ماهه، نصب نماید.

مجازات جرم احتکار در مرتبه سوم

مجازات در نظر گرفته شده برای مرتبه سوم احتکار، فروش کالای احتکار شده و نیز پرداخت جریمه نقدی معادل پنج برابر قیمت کالای احتکاری می باشد. همچنین محتکر باید پارچه و تابلویی را در سر در محل کسب نصب کرده و محل کسب را به مدت یک ماه تعطیل نماید.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم