نهاد اینترپل، صلاحیت و وظایف آن

نهاد اینترپل، صلاحیت و وظایف آن

نهاد اینترپل، صلاحیت و وظایف آن


نهاد اینترپل، صلاحیت و وظایف آن – اینترپل

اینترپل نهادی است که یکی از مهم ترین وظایف سیاسی و امنیتی در جهان را عهده دار است که صلاحیت انجام برخی از امور بین المللی را با توجه به ضوابط و شرایطی خاص دارا می باشد.

اینترپل که تحت عنوان پلیس بین الملل نیز شناخته می شود، با هدف برقرار کردن امنیت عمومی کشور های عضو سازمان و مبارزه با مجرمان بین المللی تشکیل شده است. اینترپل در سال 1923 در اتریش به وجود آمده و نام کوتاه سازمان بین المللی پلیس جنایی می باشد.

در واقع نهاد اینترپل با کشور های عضو سازمان بین الملل ارتباط داشته و نقش موثری را در تامین امنیت این مجامع ایفا می کند. این سازمان ارتباط مستقیمی با پدیده های جنایی داشته و یکی از اعمال مهم آن پیگیری رفتار های مجرمانه می باشد. اینترپل نهادی است که از پیشرفته ترین امکانات امنیتی برخوردار بوده ودارای سابقه ای چندین ساله در زمینه مبارزه با مجرمان بین المللی می باشد.

افرادی که به هر دلیلی از کشور خود فرار کرده و مرتکب رفتاری مجرمانه می شوند، زمینه استرداد آن ها با درخواست کشور صالح، توسط پلیس بین الملل فراهم می گردد. طی سال های گذشته ارتباط نزدیکی بین کنسولگری ایران و پلیس بین الملل وجود داشته و بسیاری از اتباع ایرانی که سابقه مجرمیت داشته اند توسط این سازمان به داخل کشور بازگردانده شده اند.

سازمان یا نهاد اینترپل وضایف خود را در چهارچوب صلاحیت هایی که دارد، به خوبی انجام داده و موفقیت های بسیاری را در زمینه مبارزه با رفتار های مجرمانه بین المللی کسب نموده است.

 

نهاد اینترپل، صلاحیت و وظایف آن

تاریخچه سازمان اینترپل

طرح تشکیل نهاد اینترپل طی اجلاسی در سال 1914 میلادی در کشور فرانسه، میان قاضیان، سران پلیس و حقوقدانان برجسته دنیا تصویب گردید. اجرای این طرح پس از گذشت زمان کوتاهی، طی شروع جنگ جهانی اول متوقف گردید و در نهایت این سازمان بین المللی در سال 1923 میلادی در وین تاسیس شد.

در پی تاسیس این نهاد بین المللی، جنگ جهانی دوم آغاز و فعالیت های سازمان متوقف گردید. وقوع جنگ سبب افزایش شمار جنایات و به هم خوردن نظم و امنیت عمومی کشور ها گردید. بنابر این اساسنامه و مقررات سازمان اینترپل در سال 1956 طی اجلاسی در بروکسل به تصویب رسید. البته مقر اصلی این سازمان در وین می باشد.

 

وظایف و صلاحیت های نهاد اینترپل

سازمان بین المللی پلیس جنایی با هدف ایجاد امنیت و نظم عمومی میان جوامع بین المللی تاسیس گردید و یکسری وظایف را در چهارچوبی تعیین شده بر عهده دارد.

درواقع سازمان اینترپل با توجه به قواعد و مقررات حقوق بین الملل صلاحیت رسیدگی به امور بین المللی را دارد . تمرکز اصلی این نهاد در ارتباط با مواردی از جمله امنیت عمومی، جنایات سازمان یافته، تروریسم، پولشویی، جنایت جنگی، قاچاق اسلحه، جرائم سایبری و مواد مخدر می باشد.

 

در رابطه با صلاحیت ها و وظایف این سازمان به موارد زیر می توان اشاره نمود:

یکی از اصلی ترین وظایف نهاد اینترپل تعقیب بین المللی مجرمین می باشد . زمانی که مجرمین در نقاط مختلف جهان متواری می باشند، این نهاد وظیفه تحت تعقیب قرار دادن این افراد را عهده دار است و در صورت درخواست کشور صالح، علاوه بر انجام تحقیقات لازم اقدام به استرداد آن ها می نماید. البته پلیس اینترپل تنها به  کشور هایی که عضو سازمان بین المللی هستند خدمات رسانی نموده و سایر کشور ها قادر به ارتباط با نهاد اینترپل نمی باشند.

از دیگر وظایف این سازمان بین المللی انجام کلیه امور پلیسی در سطح جهان می باشد. پلیس اینترپل این امکان را دارد تا بتواند در صورت لزوم، مجرمین را در تمام نقاط دنیا تحت تعقیب قرار داده و امور پلیسی خود را در سطح بین الملل انجام دهد. وجود این نهاد می تواند امنیت بین المللی را در حد قابل قبولی تامین نماید.

یکی دیگر از صلاحیت های سازمان اینترپل مبارزه با مواد مخدر به شمار می رود. پلیس اینترپل قادر به تحت تعقیب قراردادن اشخاصی می باشد که با مواد مخدر در ارتباط هستند.

  • ایجاد هماهنگی و ارتباط با مراجع قضایی کشور ها
  • یافتن گمشدگان بین المللی
  • شناسایی و رد یابی افراد مورد تقاضا
  • فراهم نمودن ارتباطی امن و جهانی برای نیروهای پلیس در سراسر دنیا
  • فراهم نمودن و ارائه اطلاعات و عملیات مورد نیاز نیروهای امنیتی کشور های عضو سازمان
  • ارائه آموزش های مورد نیاز در حوزه امنیتی و پلیسی

 

تشکیلات سازمان اینترپل

سازمان اینترپل دارای تشکیلات وسیعی بوده و نهاد های مختلفی زیر نظر آن فعالیت می کنند.

  1. مجمع عمومی: مجمع عمومی هرسال جهت بررسی و رسیدگی های لازم و همچنین اتخاذ تصمیمات ضروری در یکی از کشور های عضو سازمان  تشکیل می شود.
  2. کمیته اجرایی: این کمیته از رئیس، معاون و عضو ناظر تشکیل شده  و اصلی ترین وظیفه آن پیش بینی بودجه و مخارج سازمان اینترپل است.
  3. دبیرخانه مرکزی: دبیرخانه مرکزی یکی ازعضوهای ثابت سازمان اینترپل می باشد و وظیفه آن اجرای برنامه هایی است که در مجمع عمومی و کمیته اجرایی تصویب می شوند. از دیگر وظایف آن اعلام مهم ترین جرم های بین المللی می باشد.
  4. دفتر ملی مرکزی: هر یک از کشور های عضو سازمان، تحت عنوان  دفتر ملی مرکزی تاسیس شده می باشد تا ارتباط کافی با نهاد های مختلف همواره برقرار شود. وظیفه این نهاد شناسایی مجرمین فراری،تعیین هویت، ردیابی و استرداد آن ها می باشد.
  5. هسته مشاوران: هر سه سال یک بار اساتید و دانشمندان برتر دنیا  در رشته های مختلف توسط کمیته اجرایی، تحت عنوان هسته مشاوران انتخاب می شوند.
  6. کمیسیون برسی پرونده های نهاد اینترپل: این کمیسیون همانطور که از نامش پیداست وظیفه برسی پرونده های موجود در سازمان را بر عهده دارد. همچنین باید راهکار و مشاوره های لازم را در ارتباط با عملیات های امنیتی ارائه دهد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم