نشان تجاری واهمیت ثبت آن

نشان تجاری واهمیت ثبت آن

نشان تجاری واهمیت ثبت آن


نشان تجاری واهمیت ثبت آن

برای بیان اهمیت ثبت برند تجاری ضروریست ابتدا برند تجاری را بشناسیم. برند یا علامت تجاری نشانی است که از طریق آن میتوان محصولات یک بنگاه تجاری یا شخصیت حقوقی تجاری را از دیگری تمایز داد . لازم به ذکر است که این علامت یا نشانی باید قابل مشاهده باشد. امروزه در مناسبات تجاری به هم تنیده ی شرکت ها و برند های گوناگون حفاظت از علامت تجاری و حق برخورداری انحصاری از آن بسیار اهمیت دارد.

امروزه در مبادلات تجاری از مبدا تولید ,توزیع و حتی مصرف کالا یا خدمات، جایگاه علامت تجاری و میزان بهره مندی از مزایای آن برای هر کدام از بازیگران تجاری بسیار ویژه است. یعنی در قراردادهایی که هرکدام از این اشخاص (حقیقی یا حقوقی) برای به کارگیری نشان یا علامت تجاری تنظیم میکنند، روش بهره مندی از علامت تجاری مورد نظرشان به تعهدات مندرج در قرارداد بستگی دارد. به همین دلیل ثبت علامت تجاری برای شرکت های بازرگانی و تولید کننده برای حفظ سرمایه و حقوق آنها امری ضروریست.

 

نشان تجاری واهمیت ثبت آن

اهمیت ثبت برند تجاری

با ثبت علامت تجاری حق استفاده ی انحصاری از آن به یک شخص حقیقی یا حقوقی تجاری تعلق خواهد گرفت به این ترتیب قانون از صاحبان آن علامت تجاری حمایت حقوقی کرده و روش های تقلب در این زمینه محدود میگردد. ثبت علامت تجاری سبب ارتقا کیفیت محصولات وخدمات آن شرکت گردیده و اهمیت برندینگ را دوچندان می کند. برند انحصاری ضمن اینکه هویت حرفه ای و شخصیت قانونی ویژه ای به محصولات و خدمات بنگاه های تجاری می دهد , سرمایه ی منحصر به فردیست که محرمانگی , امنیت و حفاظت از آن بسیار حائز اهمیت است.

پس از ثبت علامت تجاری، هر کدام از شرکا، مشتریان و واسطه گران عرصه ی تولید، توزیع و مصرف کالا ها و خدمات، مجاز خواهند بود در حوزه ای که قانون یا قرارداد فی مابین اجازه می دهد از آن علامت استفاده کنند. به این ترتیب جعل، سرقت، کپی و یا سوِ استفاده از علامت تجاری  اثر حقوقی داشته و قابلیت طرح دعوا در محاکم دادگستری را دارد.

 

طبقه بندی علامت تجاری

یکی از اقدامات بسیار ضروری و مهم جهت ثبت علائم تجاری، انتخاب صحیح طبقات مورد نظر می باشد. طبقه بندی برند باید بر اساس مجوز فعالی مربوطه انجام شود.

این طبقه بندی ها به دو صورت کالا ها و محصولات و خدمات وجود دارد.

 

برای ثبت برند کجا باید رفت ؟

نظر بر اینکه اکثر اقدامات و مراحل لازم برای ثبت برند بصورت اینترنتی و آنلاین انجام می شود، نیازی به مراجعه به مرجع خاصی در بدو امر نمی باشد.

در واقع تمام مراحل ثبت برند به صورت اینترنتی بوده و تنها زمانی که مراحل انجام شده مورد تایید کارشناسان و رئیس اداره علائم تجاری واقع شود، نیاز به مراجعه شما و یا و وکیل به اداره مالکیت معنوی در دو نوبت می باشد. نوبت اول مراجعه به منظور تشکیل پرونده فیزیکی و مراجعه دوم جهت دریافت سند برند می باشد.

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری بسته به حقیقی یا حقوقی بودن مالک برند و همچنین لاتین یا فارسی بودن برند تجاری، تا حدودی باهم تفاوت دارند. در ادامه به بیان مدارک مورد نیاز برای ثبت برند تجاری هر گروه خواهیم پرداخت.

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند شخصی حقیقی
  1. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه متقاضیان
  2. کپی برابر اصل کارت عضویت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند مورد نظر) و یا کارت بازرگانی
  3. کپی برابر اصل جواز فعالیت از جمله جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت و …
  4. اطلاعاتی از جمله ایمیل، آدرس، کد پستی، شماره تلفن همراه و ثابت متقاضی

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت برند اشخاص حقوقی
  1. نسخه کپی شده از روزنامه رسمی ثبت شرکت
  2. نسخه کپی شده از روزنامه رسمی ثبت تغییرات شرکت
  3. کپی برابر اصل جواز فعالیت از جمله جواز تاسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت و …
  4. کپی کارت عضویت بازرگانی (در صورت لاتین بودن برند مورد نظر) و یا کارت بازرگانی
  5. اطلاعاتی از جمله ایمیل، آدرس، کد پستی، شماره تلفن همراه و ثابت متقاضی
  6. شماره تلفن همراه متقاضیان می بایست به نام خود اشخاص باشد (شخص حقیقی یا شخص حقوقی)

در صورتی که مالک یک برند به طور همزمان دو یا چند شخص حقیقی و حقوقی باشد، باید درصد مالکیت هرکدام از اشخاص مذکور تعیین شود.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم