مفهوم ثبت ترکیبی کشتی

مفهوم ثبت ترکیبی کشتی

مفهوم ثبت ترکیبی کشتی


مفهوم ثبت ترکیبی کشتی

در حقوق بین الملل دریاها هر کشتی باید در یک کشور به ثبت رسیده و تحت پرچم آن کشور فعالیت کند. ثبت کشتی در یک کشور به منزله اعطای تابعیت آن کشور به کشتی بوده و کشور مذکور، صاحب پرچم کشتی شناخته می شود. در حقوق بین الملل دریاها، کشتی تابع قوانین و مقررات کشور صاحب پرچم قلمداد شده و در بسیاری از موارد، کشور صاحب پرچم به لحاظ حقوقی بر کشتی حاکمیت دارد. همچنین پرچم کشتی مبین مسئولیت و تعهدات دولت صاحب پرچم در قبال جامعه بین المللی است و در صورت عدم رعایت قوانین بین المللی و نقض مقررات حاکم بر دریا و موارد دیگری از قبیل آلودگی و تصادفات توسط کشتی، دولت صاحب پرچم، مسئول بوده وباید پاسخگو باشد.

 

مفهوم ثبت ترکیبی کشتی

انواع سیستم های ثبت کشتی

  1. ثبت بسته یا ملی
  2. ثبت باز یا بین الملل (ثبت آزاد)
  3. ثبت ترکیبی

 

ثبت های ترکیبی

در پی تمایل روز افزون مالکان کشتی های تجاری به ثبت کشتی خود در ثبت های آزاد یا بین الملل، کشورهای دارای ثبت ملی بسته به منظور از دست ندادن جایگاه خود در بازار حمل و نقل دریایی بین المللی، اقدام به ایجاد تغییراتی در سیستم ثبت خود برای افزایش جذابیت برای گسترش ثبت کشتی ها در سیستم ثبت خود نمودند.

ثبت های ترکیبی، مجموعه ای جذاب از ویژگی های ثبت ملی و آزاد یا بین الملل را به صورت همزمان و برای ترغیب صاحبان کشتی ارائه می دهند. درست همانطور که ثبت های آزاد یا بین الملل عکس العملی بود در پاسخ به ناکارایی ثبت های ملی، ثبت های ترکیبی نیز پاسخی است به مضرات ثبت های آزاد یا بین الملل برای ایجاد جذابیت بیشتر و کاهش مخاطرات بیشتر.

از ویژگی های این نوع سیستم ثبت کشتی، می توان به دسترسی آسان تر هزینه ورودی پایین‌تر نسبت به بیشتر ثبت های ملی نام برد.

این ثبت ها تمایل دارند که یک ارتباط ملیتی بین مالک ذینفع یا مدیریت کشتی را با کشور پرچم حفظ کنند. به طور کلی می توان گفت که ثبت های ترکیبی تمایل به ارائه مشوق های مالی و مزایای مشابه ثبتهای آزاد در عین توجه به لزوم حفظ پیوند واقعی را دارند. ثبت های ترکیبی خود از نظر تمایل به ثبت ملی یا آزاد به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که مهم ترین آنها عبارت است از ثبت های ثانویه، فراساحلی، بین الملل و مشارکت آزاد.

 

ویژگی ثبت های ترکیبی

به طور کلی ویژگی های بارز ثبت ترکیبی را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

تابعیت

بسیاری از ثبت های ترکیبی فقط برای دارندگان کشتی های ملی به عنوان گزینه ای برای استفاده از پرچم و راهی برای رقابت با سیستم ثبت باز استفاده می شوند.

در دهه ۱۹۷۰، مستعمرات سابق انگلیس مانند برمودا، جزایر کیمن و جبل الطارق به عنوان ثانویه ثبت بریتانیا شدند. آنها می توانستند پرچم پرچم قرمز را با حقوق و تعهدات قانون حمل و نقل تجاری بریتانیا و با پرداخت هزینه های ناچیز، به اهتزاز درآورند. استفاده از این شیوه ثبت ترکیبی، مزایای بسیاری را برای صاحبان کشتی در بر داشت. مدیریت و کنترل کشتی که در اختیار ملل سنتی دریانوردی قرار می گرفت، به دلیل شهرت خوب پرچم، اغلب از لحاظ بازرسی و کنترل قرنطینه های بندری، کشتی  در جایگاه مطلوب تری قرار دارد.

سایر کشور های دریانوردی سنتی نیز در مستعمرات سابق یا مناطق با بسته به خود چنین ثبت های بین المللی را رواج دادند.

فرانسه در جزایر کرگوئلن، پرتغال در مادیرا، اسپانیا در جزایر قناری و هلند در آنتیل ثبت های بین المللی را تنظیم کرده اند. همچنین جزایر مارشال طبق توافق مشارکت آزاد با ایالات متحده فعالیت می‌کند. در جایی که ارتباط با پرچم ملی حفظ شود، صلاحیت دولت متبوع شخص در مورد کشتی های متعلق به اتباع آن نیز حفظ می شود. این دارای مزایای نظارتی، مالی و امنیتی برای کشور پرچم است و ممکن است در نهایت نیز این سیستم را از بین ببرد. در جایی که پیوند با پرچم ملی حفظ شود، صلاحیت دولت فرد در مورد کشتی های متعلق به اتباع آن حفظ می شود. این دارای مزایای نظارتی، مالی و امنیتی برای کشور پرچم است و در نهایت ممکن است نیاز به یارانه ها اشکال دیگر کمک‌های مالی به حمل و نقل را که از دیرباز به ویژگی های سیاست دریایی در کشورهای توسعه یافته تبدیل شده‌اند، از بین ببرد. با این حال، برخی از نظام های ثبت ترکیبی به صاحبان کشتی های خارجی اجازه می‌دهند با رعایت استانداردهای فنی خاص، به خدمات ثبت دسترسی پیدا کنند.

 

توافقنامه های مربوط به تابعیت و دستمزد خدمه

یکی دیگر از خصوصیات بارز در ثبت های ترکیبی این است که خدمه دریانوردان از کشورهای خارجی مطلقا مجاز است . ثبت بین المللی کشتی نروژ، ثبت بین‌المللی کشتی دانمارک و مادیرا پیرفته‌اند اینکه پذیرش یا عدم پذیرش ورود توافقنامه های پرداخت دستمزد به اتحادیه های آن کشور اختیاری باشد. به تعبیری این مناطق تبعیت مالکان کشتی ها از قواعد کارگری کشور  ثبت کننده، الزامی نیست . باعث میشود که قراردادهای دستمزد خدماتی که برای اتحادیه های آن کشور قابل قبول است یا خیر، اختیاری باشد.

چنانکه مشاهده می‌شود، کشورهای ارائه کننده خدمات ثبت ترکیبی، در تلاشند تا از یک طرف ارتباط بین کشتی و کشور ثبت کننده را به عنوان یک ارتباط واقعی نگه دارند و از طرف دیگر در این تلاشند تا خود را با قواعد حقوق تجارت که یکی از آنان رقابت پذیری است، تطبیق دهند. همین امر سبب تغییر رویکردهای سنتی نسبت به ثبت های ملی و افزایش تمایل مالکان کشتی به استفاده از خدمات ارائه شده توسط کشورهای ارائه دهنده خدمات ترکیبی شده است.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم