محرومیت از ارث

محرومیت از ارث

محرومیت از ارث


محرومیت از ارث

هر فردی می تواند تا زمانی که زنده است، در اموال خود به هر نحوی دخل و تصرف نماید. با این وجود محدودیت هایی در زمینه ارث و مشخص کردن وضعیت اموال برای ورثه در قانون تعیین شده است. بنابراین گاهی این سوال پیش می آید که آیا محرومیت از ارث امکان پذیر است؟ نحوه محروم کردن فرزندان و وراث از ارث چگونه است؟ در ادامه این نوشتار به برسی پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

 

محرومیت از ارث

انواع وصیت

وصیت تملیکی

در این نوع از وصیت شخص عین یا منفعتی از مال خود را برای بعد از فوتش به دیگری به صورت رایگان تملیک می نماید. شخص می تواند تکلیف اموال خود را از این طریق مشخص کند مثلا صرف آن در امور خیریه. این وصیت در صورت قبول موصی له (شخصی که به نفع او وصیت شده) انجام می شود و تحقق آن منوط به فوت وصیت کننده می باشد.

 

وصیت عهدی

مطابق با این وصیت، شخص یک یا چند نفر را مامور به انجام امور یا تصرفاتی می نماید. به عنوان مثال شخصی را به عنوان وصی برای پرداخت بدهی های او تعیین نماید.

 

آیا امکان محرومیت از ارث وجود دارد ؟

مطابق با ماده 837 قانون مدنی، در صورتی که فردی، یک یا چند نفر را ذیل وصیت نامه ای، از ارث محروم نماید، وصیت او غیر نافذ خواهد بود.

متوفی تنها قادر به تصمیم گیری راجع به یک سوم اموال خود می باشد و وصیت او نسبت به مازاد این مقدار، در صورت تایید وراث نافذ خواهد بود. مطابق مطالب ذکر شده هیچ فردی نمیتواند ورثه خود را به طور کامل از ارث محروم نماید .البته هرگاه وارث محروم، محرومیت را بپذیرد و تسلیم اراده وصیت کننده شود، وصیت نافذ خواهد بود.

امکان عدم تحقق ارث و محرومیت از آن بر اساس شرع و قانون وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

چه کسانی به موجب قانون از ارث محروم می شوند ؟

محرومیت از ارث در برخی موارد به موجب قانون محقق می ‌شود . بنابراین ورثه در موارد زیر از ارث محروم خواهند شد:

  1. در صورت به قتل رسیدن وارث (قتل عمد) توسط وراث به استناد ماده 880 قانون مدنی
  2. در صورت کافر بودن ورثه (مسلمان از کافر ارث می برد اما ارثی به کافر تعلق نمی گیرد)
  3. در صورت لعان مرد نسبت به همسر خود برای نفی فرزند
  4. ولد زنا از والدین خود ارث نمی برد و بالعکس.

 

مطالبه ارث در زمان حیات والدین

فرزندان تا زمانیکه والدین زنده هستند، حقی بر اموال آن‌ها از نظر ارث ندارند. اما در صورت فوت یکی از والدین، فرزندان قادر به درخواست و دریافت ارث خود از اموال متوفی هستند.

 

میزان اعتبار وصیت

همه افراد ملزم به مشخص نمودن وضعیت اموال و دارایی برای دوران پس از مرگ خود می باشند. این موضوع شامل دیون، بدهی، دارایی و کلیه تکالیف مالی و دینی افراد می باشد که نحوه انتقال و رسیدگی به آن‌ها توسط بازماندگان را مشخص می‌ کند.

وصیت زمانی صحیح و نافذ است که وصیت کننده حین تنظیم وصیت نامه اهلیت داشته باشد. بنابر این مجنون شدن وصیت کننده پس از تنظیم وصیت نامه، خللی در اعتبار و صحت وصیت نامه وارد نخواهد شد. بدین ترتیب وصیت نامه اشخاصی که قصد خود کشی داشته اند معتبر نمی باشد چراکه این فرد از نظر قانون فاقد اهلیت و به نوعی دچار جنون بوده است.

 

آیا مادر قادر به محروم کردن فرزندان خود از ارث می باشد ؟

برای پاسخ به این سوال، ضروریست که بدانیم زنان نیز مانند مردان قادر به تصمیم گیری و وصیت نسبت به اموال خود هستند. بر همین اساس مادر نیز می تواند همچون پدر، در خصوص یک سوم اموال خود وصیت نماید. در صورتی که فرد وارثی نداشته باشد، می تواند شخصی را به طور دلخواه به عنوان ورثه معرفی نموده و تا یک سوم اموال خود را به او ببخشد.

 

چه روش هایی برای جلوگیری محرومیت از ارث وجود دارند ؟

با توجه به اینکه امکان محرومیت از ارث در قانون ایران وجود ندارد، در صورتی که شخصی بخواهد اموالش را به نحو دلخواه خود تقسیم کند، باید این کار را در زمان حیات و در قالب عقود مختلف انجام دهد. تا از این طریق تکلیف اموال خود را برای زمان حیات یا پس از مرگ  و همچنین نحوه انتقال آن را مشخص نماید.

به عنوان مثال فرد می تواند ملک خود را در قالب صلح عمری به دیگری انتقال دهد . بر همین اساس ملک مورد عقد صلح عمری، پس از مرگ او انتقال خواهد یافت. این انتقال تنها پس از مرگ شخص امکان پذیر می باشد و مال در زمان حیات او در ملکیت خود شخص باقی می ماند.

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم