قرارداد عدم افشای اطلاعات (NDA)

قرارداد عدم افشای اطلاعات (NDA)

قرارداد عدم افشای اطلاعات (NDA)


قرارداد عدم افشای اطلاعات (NDA)

اسرار تجاری برای صاحبان اسرار خصوصا بازرگانان اهمیت فراوانی دارد. قرارداد عدم افشای اسرار تجاری که در وهله اول کارکرد جلوگیری از افشای اسرار تجاری را داشته و در وهله دوم انعقاد آن اثبات تعهد به رازداری را از سوی زیان دیده آسانتر نموده و با پیشبینی ضمانت اجراهای قراردادی چون وجه التزام جبران خسارت را به نحو بهتری تضمین میکند جایگاه و اهمیت خاصی پیدا کرده است به گونه ای که میتوان از آن به عنوان مهمترین ابزار حمایتی پیشینی و قراردادی یاد کرد . با این حال اینکه قرارداد مذکور تا چه اندازه میتواند ابزارحمایتی مناسبی از دارنده اسرار تجاری به حساب آید مورد سوال و دغدغه بازرگانان است.

 

قرارداد عدم افشای اطلاعات (NDA)

اهمیت اطلاعات محرمانه و اسرار تجاری امروزه بر کسی پوشیده نیست تا جایی که میتوان این اطلاعات را ثروت دانست. قرارداد منع افشای اطلاعات یا پیمان نامه عدم افشا (Non-Disclosure Agreement)  به اختصار NDA نوعی از قرارداد است که بین دو شخص حقیقی یا حقوقی جهت توافق در حفظ محرمانگی اطلاعات، داده‌ها و دانش مرتبط با حوزه کاری که هنگام انجام کار یکی از طرفین  و یا هردو مایل، ملزم و یا ناچار به اشتراک گذاری آن ها در جهت پیشبرد اهداف کاریشان می باشند منعقد می گردد. این قرارداد احتمال فاش شدن و از بین رفتن اطلاعات کاری را به حداقل می رساند و در صورت نقض قرارداد، امکان انجام اقدامات قانون برعلیه طرف خاطی وجود خواهد داشت.

امروزه قرارداد منع افشا (قرارداد NDA) به قراردادی پرکاربرد در کسب و کار ها تبدیل گردیده که هم در برون سپاری پروژه ها و هم در جذب نیروی کار از آن استفاده می شود. البته این رواج زیان هایی را هم برای کسب و کار ها به دنبال داشته چرا که افراد با نادیده گرفتن اهمیت واقعی این نوع قراردادها ناخواسته سبب ورود خسارت و زیان های هنگفت به کسب و کار خود گردیده اند.

بدین ترتیب که انعقاد یک قرارداد عدم افشا اطلاعات سست نه تنها موثر نبوده بلکه می تواند مسئولیت های حقوقی ناخواسته ای را برای شما، شرکت و یا سازمان تان، در پی داشته باشد.

 

انواع قرارداد عدم افشا

قرارداد عدم افشای اطلاعات اغلب در دو حالت قرارداد عدم افشای دو طرفه یا یک طرفه وجود دارند.

در واقع این قراردادها  با توجه به اینکه چه تعهداتی برای طرفین در نظر گرفته می شود به دودسته مزبور تقسیم‌شده‌اند. در صورتی که در یک قرارداد عدم افشای اطلاعات، مسئولیت منع افشاء و ضمانت اجراهای ناشی از نقض تعهدات آن تنها برای گیرنده اطلاعات در نظر گرفته شود، قرارداد عدم افشا از نوع یک‌ جانبه خواهد بود، اما در صورتی که تعهدات مزبور برای هر دو طرف پیش بینی شده باشد، قرارداد محرمانگی و عدم افشای اطلاعات شما از نوع دوجانبه خواهد بود.

 

مزایای قرارداد NDA

  • حفظ محرمانگی اطلاعات، قبل، بعد و در حین انجام کار
  • حفظ محرمانی اطلاعات در برابر اشخاص ثالث
  • حفاظت از محرمانگی اطلاعات در برابر رقبای تجاری و حتی در صورتی که طرفین دیگر با هم همکاری نداشته باشند.
  • حفاظت از حقوق مخترعین و …

 

اصول قرارداد های ND

استاندارد بودن یک قرارداد محرمانگی اطلاعات، مستلزم رعایت چند اصل مهم در نگارش آن می باشد:

  1. مشخص نمودن طرفین قرارداد:‌ تعیین این موضوع که چه شخصی گیرنده اطلاعات بوده و چه شخصی افشا کننده آن، موضوعی بسیار مهم است که در صورت عدم رعایت آن ممکن است تغییر بار تعهدات طرفین را به دنبال داشته باشد.
  2. تعریف کردن اطلاعات محرمانه:‌ ذکر دقیق اطلاعات محرمانه در این قرارداد و منظور آن، از اصولی است که باید رعایت شود. لازم به ذکر است که حمایت قانونگذار صرفا به یک ایده تعلق نخواهد گرفت و این روش بیان ایده است که مورد حمایت قانونگذار قرار می گیرد. به عنوان مثال تپسی یا اسنپ قادر به شکایت از شخصی که قصد راه اندازی یک سامانه آنلاین تاکسی یاب را دارد، نمی باشند، حق شکایت برای آنها زمانی ایجاد می شود که آن شخص کل نرم افزار خود را از روی اسنپ کپی برداری نموده باشد.
  3. تعیین تعهدات طرفین به طور دقیق و نیز تعیین ضمانت اجرای مطمئن برای آن ها در صورت نقض تعهدات.
  4. گیرنده اطلاعات موظف به امضا قرارداد عدم افشاء با تمام اشخاصی است که به نحوی از محتوای این اطلاعات آگاه می شوند.
  5. استفاده کردن از شرط عدم رقابت در قرارداد یکی از اصول مهمی است که باید رعایت شود. با رعایت نمودن این اصل گیرنده این اطلاعات محرمانه قادر به همکاری با کسب و کار های رقیب شما و یا راه اندازی کسب و کاری مشابه کسب و کار شما در طول مدت قرارداد  فی مابین و یا تا زمان مشخصی بعد از اتمام آن نیز نمی باشد. همچنین این شخص قادر به ترغیب همکاران و شرکای شما برای ترک همکاری با شما نخواهد بود.

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص تنظیم انواع قرارداد های داخلی و بین المللی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم