عوامل موثر در انتخاب سیستم ثبت کشتی

عوامل موثر در انتخاب سیستم ثبت کشتی

عوامل موثر در انتخاب سیستم ثبت کشتی


عوامل موثر در انتخاب سیستم ثبت کشتی

انتخاب سیستم ثبت کشتی به عنوان مهمترین دغدغه مالکان کشتی در نظر گرفته می شود چرا که به علت سود سرشار کشورهای ارائه کننده سیستم ثبت، رقابت سنگینی بین این کشورها از جهت گستردگی و تنوع خدمات ارائه شده ایجاد شده است. مالک کشتی در نخستین و مهمترین تصمیم خود باید به این نتیجه برسد که کدام سیستم به بهترین شکل ممکن منافع وی را فراهم می‌کند. اینکه در انتخاب میان سیستم ثبت آزاد و سیستم ثبت ملی چه عواملی را باید در نظر گرفت تا بتوان یکی را بر دیگری ترجیح داد و اینکه اگر مالکی به این نتیجه رسید که ثبت آزاد منافع وی را بهتر تامین می‌کند، در انتخاب میان تعداد زیاد نظامهای ثبت آزاد باید کدام فاکتور ها را در نظر گرفت موضوعی است که در این فصل بدان پرداخته ایم.

 

عوامل موثر در انتخاب سیستم ثبت کشتی

انتخاب میان سیستم ثبت آزاد و سیستم ثبت ملی

هنگامی که مالک یک کشتی، تصمیم به انتخاب پرچم می‌گیرد، ابتدائا باید بین دو سیستم پرچم، انتخاب کند: ثبت کشتی در یک کشور که از طریق روابط ملی یا اقتصادی یا آن یک ارتباط واقعی و درست دارد یا ثبت کشتی در یک سیستم ثبت آزاد که بدون توجه به ملیت افرادی که به صورت ذینفع در آن کشتی سهم دارند یا کشوری که کشتی عملاً از سوی آن کنترل می شود، کشتی را می پذیرد؛ و یا اینکه، کشتی دار ممکن است در صدد برخورداری از بعضی منافع سیستم ثبت آزاد باشد درحالی که روابط را با یک کشور دریایی دارای سابقه دریانوردی، توسط ثبت کشتی در ثبت دوم یا از طریق مکانیسم ثبت قرارداد اجاره دربست، حفظ کند. عوامل تاثیرگذار در انتخاب پرچم برای کشتی های بازرگانی عمدتاً اقتصادی یا سیاسی هست. در این بخش به بررسی این عوامل پرداخته می شود:

عوامل اقتصادی

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب بین سیستم ثبت ملی و سیستم ثبت آزاد، عوامل اقتصادی است. چرا که مالکین و بهره‌برداران کشتی‌ها، اعم از دولتی و خصوصی، به دنبال کسب حداکثر منافع اقتصادی هستند و این عامل، بیشترین تاثیر را در انتخاب سیستم ثبت خواهد داشت. در عوامل اقتصادی نیز پارامتر های متنوعی برای ایجاد جذابیت موثر خواهد بود که ذیلاً بدان اشاره می کنیم:

 

نرخ کم مالیات

ثبت یک کشتی تحت پرچم یکی از کشورهای قدیمی مانند انگلستان، ژاپن، نروژ، اسپانیا یا سوئد، به طور کلی مستلزم این است که عملکرد کشتی تابع سیستم مالیاتی در حال اجرای آن کشور باشد. اصولاً، در اقتصادهای بازاری پیشرفته و توسعه یافته هیچ تمایزی میان مالیات عملکرد های کشتیرانی و مالیات عملکرد های بازرگانی دیگر قائل نمیشوند.

کشورهایی که بر اساس سیستم ثبت آزاد عمل می کنند، در کل هیچگونه مالیاتی روی منافع به دست آمده از عملکرد کشتی تحت پرچم شان وضع نمی‌کنند و فقط پرداخت هزینه های ثبت اولیه و مالیات های سالانه ی پس از آن را بر اساس ظرفیت بارگیری کشتی مربوط ملزم می کنند. البته صرف ثبت در یک سیستم ثبت آزاد، مالک کشتی را از سایر مالیات ها در کشوری که در آن برای اهداف مالی مقیم است، معاف نمی کند.

 

هزینه‌های فعالیت بالا در کشورهای دریایی باسابقه

آزادی برای اجتناب از هزینه‌های کاری بالای رایج در کشور های دریایی قدیمی، بزرگترین انگیزه را برای یک کشتی دار به وجود می آورد و تا کشتی اش را در یک بایگانی آزاد ثبت کند. به کارگیری خدمه، بزرگترین بخش را در هزینه های مستقیم فعالیت یک کشتی ثبت شده در یک کشور از لحاظ اقتصادی توسعه یافته نشان می دهد.

ثبت یک کشتی در یکی از کشورهای قدیمی به طور کلی مالک را به استخدام یک تعداد خاص از خدمه که تبعه کشور مربوطه هستند محدود می کند و مستلزم مذاکره با اتحادیه های تجاری محلی در مورد میزان پرداخت، سطوح خدمه شرایط و منافع میشود. برخلاف کار در کشورهایی که از سیستم ثبت های بسته یا ملی پیروی می کنند و قانون کم و بیش ملیت خدمه در کشتی هایشان را تحمیل می کند، ثبت در یک سیستم ثبت آزاد اصولاً و به طور معمول به کشتی دار در تعیین ملیت خدمه و توافق در میزان پرداخت آزادی کامل می دهد.

 

عوامل سیاسی

دلایل سیاسی استفاده از ثبت آزاد همواره در طول زمان و در شرایط مختلف سیاسی و بین المللی، پارامتر متغیری بوده است. در میان عوامل سیاسی که هنگام انتخاب میان یک پرچم ملی و ثبت بین المللی در نظر گرفته می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. توانایی برای تجارت جهانی بدون هیچ گونه محدودیت تحمیل شده توسط کشور پرچم در خصوص حمل بار به کشورهای خاص که تحریم یا تحریک اقتصادی شده‌اند.
  2. اجتناب از تبعیض در مقابل کشتی هایی که تحت پرچم های خاص تجارت می کنند.
  3. رهایی از مصادره در زمان درگیری
  4. از بین رفتن احتمالی حمایت دریایی ارائه شده توسط کشورهای دریایی قدیمی در زمان جنگ و درگیری.

 

سایر عوامل

علاوه بر انگیزه اقتصادی و سیاسی، یک تنوع از عوامل اضافه انتخاب پرچم را تحت تاثیر قرار می دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  1. توانایی برای تعمیر کشتی ها در هر جایی از جهان بدون اینکه تابع کارگاه‌های کشتی سازی ملی باشند.
  2. آزادی برای ساخت کشتی با استانداردهای بین المللی به جای تابعیت از دستورات ویژه و احتمالاً طرفدار حمایت از محصولات داخلی وضع شده توسط کشورهای دریایی ملی.
  3. مهارت فنی فراهم شده توسط کشور پرچم در رابطه با طراحی و ساخت کشتی های نوساز.

 

 

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص حمل و نقل های دریایی و امور مربوط به کشتیرانی و ثبت کشتی، با وکیل متخصص در این امر با شماره ٠٢١٢٢٢٢٧۵۵١ تماس حاصل فرمایید.

سروش سلامیان وکیل پایه یک دادگستری مرکز

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم