صلح نامه ملک ( قرارداد صلح )

صلح نامه ملک ( قرارداد صلح )

صلح نامه ملک ( قرارداد صلح )


صلح نامه ملک ( قرارداد صلح )

یکی از پرکاربرد ترین قرارداد ها در قانون مدنی قرارداد صلح بوده که دارای انعطاف نسبتا بیشتری نسبت به سایر قرارداد ها می باشد. در نظر نگرفتن مواردی در سایر قرارداد ها ممکن است سبب بطلان توافق گردد، در حالی که صلح، به موجب قانون داری انعطاف بیشتری بوده و افراد تا حدودی دارای آزادی عمل می باشند.

کاربرد صلح ممکن است در حل و فصل و آشتی و سازش در دعاوی بوده و یا برای انجام مبادلات و معاملات باشد.

 

صلح نامه ملک ( قرارداد صلح )

صلح  مفهوم عقد

  1. عقد صلح، عقدی است که عرفا جایگزینی برای سایر عقود از جمله بیع می باشد. در واقع طرفین در ایجاد و یا از بین بردن آن توافق می نمایند. به عنوان مثال در صورتی که شما قصد فروش ملک به پسر خود را داشته باشید می توانید از از طریق عقد صلح این انتقال را انجام دهید. این کار در واقع دارای همان اثر تملیکی بوده با این تفاوت که احکام خاصی در آن جاری نیست.
  2. عقد صلح، عقدی است که برای خاتمه دادن به دعاوی با توافق طرفین صورت می گیرد. در واقع این نوع از صلح زمانی مطرح می شود که طرفین با هم اختلاف داشته و برای سازش و خاتمه دعوا با هم صلح کنند. به عنوان مثال ممکن است دوست شما مبلغ یک میلیون تومان به شما بدهکار باشد در صورتی  او بر این باور است که بدهی او پانصد هزار تومان است، در این صورت شما می توانید بر مبلغ هشتصد هزار تومان صلح نمایید.

گاهی ممکن است عقد صلح برای دعوای احتمالی در آینده باشد. در واقع طرفین قرارداد در حال حاضر اختلافی با یکدیگر ندارند اما احتمال اختلاف در آینده بسیار زیاد است. به همین دلیل در ابتدای قرارداد اقدام به صلح با یکدیگر می نمایند.

 

کاربرد عقد صلح

  1. گاهی اشخاص برای عدم تبعیت از قرارداد های خرید و فروش، اقدام به تنظیم قرارداد در قالب صلح نامه می نمایند. در واقع با این روش، اختیار فسخ معامله از طرفین سلب شده و طرف‌های قرارداد در آینده قادر به ادعای ضرر و زیان نمی باشند.
  2. در صورتی که بخواهیم احکام قرارداد اجاره میان طرفین یک قرارداد نباشد ممکن است اقدام به تنظیم قرارداد صلح نماییم.
  3. سپرده‌گذاری و همچنین دریافت سود ماهیانه یکی از انواع قراردادی است که که میان  بانک‌ها و افراد امضا می‌شود. در این دسته از قرارداد، سپرده‌گذار قادر به دریافت سپرده خود در زمان دلخواه می باشد . بنابراین امکان سلب این شرایط از سپرده گذار با تنظیم قرارداد صلح و نیز اجازه او وجود خواهد داشت.
  4. بعضی از قراردادهایی که بین مردم و شهرداری ها تنظیم می شود، می تواند در قالب عقد صلح باشد. مانند صلح‌ نامه بین صاحبان سرقفلی املاک تجاری و شهرداری ها.
  5. افراد می توانند اموال خود را در قالب صلح عمری به شخصی دیگری منتقل کنند. مطابق این نوع از صلح، منافع و حق استفاده از مال تا پایان عمر برای خود شخص یا شخصی ثالث حفظ می شود.

 

چه محدودیت های برای صلح نامه یا قرارداد صلح پیش بینی شده است ؟

  1. طرفین قرارداد باید حق تصرف در اموال خورد را داشته باشند و منع قانونی در تصرف اموال نداشته باشند. مانند: تاجر ورشکسته.
  2. قرارداد صلح نباید برای فرار از دین منعقد شده باشد در غیر این صورت باطل خواهد بود.

 

ثبت صلح نامه یا قرارداد صلح

ثبت صلح نامه، در دفاتر اسناد رسمی و ادارات ثبت انجام می شود.

البته صلح نامه های عادی یا دستی نیز دارای اعتبار هستند و قابلیت استناد در دادگاه را دارند.

 

ضمانت اجرای صلح نامه یا قرارداد صلح

در صورت عدم انجام تعهد یکی از طرفین عقد صلح، طرف دیگر می‌تواند الزام انجام وظایف را با مراجعه به دادگاه از ایشان بخواهد. این تعهد می تواند تعهد به تسلیم و انتقال مال و یا انجام عملی خاص و یا… باشد. در صورتی که تنظیم صلح نامه برای پایان‌دادن به دعوا باشد؛ اگر تنظیم آن در دادگاه انجام شود، واحد اجرای احکام دادگستری وظیفه اجرای آن را بر عهده دارد. و در صورتی که این صلح نامه  در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود، وظیفه اجرای آن بر عهده واحد اجرای ثبت محل تنظیم قرارداد صلح خواهد بود.

 

صلح نامه ملک

این نوع از صلح نامه، کاربرد وسیعی در معاملات املاک داشته و همچنین قابلیت جایگزینی با قرارداد های اجاره و یا خرید و فروش ملک را دارد.

به عنوان مثال اشخاص می توانند مالکیت ملک خود را بدون فروش آن به دیگری انتقال دهد.

گاهی ممکن است عقد صلح‌ نامه ملکی نقش رافع دعوا و نزاع را میان افراد ایفا کند. در این صورت افراد از طریق دادن امتیازاتی به یکدیگر در مقابل مراجع قانونی (دادگاه یا شورای حل اختلاف)، به هدف صلح نامه ملکی و سازش می رسند.

 

انواع صلح نامه

  1. صلح نامه ملکی خرید و فروش املاک
  2. صلح‌نامه به منظور اجاره یک ملک به جای قرارداد استیجاری
  3. صلح‌نامه ملکی جهت انتقال منافع یک ملک از جمله صلح سرقفلی مغازه
  4. صلح‌نامه جهت صرف نظر از تملیک یک ملک یا بدهی
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم