سورسینگ چیست و چه اهمیتی برای توسعه کسب و کارها دارد ؟

سورسینگ چیست و چه اهمیتی برای توسعه کسب و کارها دارد ؟

سورسینگ چیست و چه اهمیتی برای توسعه کسب و کارها دارد ؟


سورسینگ چیست و چه اهمیتی برای توسعه کسب و کارها دارد ؟

جستجوی تامین کنندگان یا سورسینگ، گامی اساسی جهت توسعه و فعالیت بهتر می باشد که به تمامی شرکت ها با هر نوع فعالیتی اختصاص دارد مانند صنایع الکترونیکی، پیمانکاری، شیمی و … . این کار با هدف مدیریت استراتژیک جهت تامین کالا و خدمات و کاهش هزینه کل محصولات، مواد و خدمات خریداری شده، انجام می شود. در ادامه به برسی نکات و مفاهیم بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

 

سورسینگ چیست و چه اهمیتی برای توسعه کسب و کارها دارد ؟

مفهوم سورسینگ

کاربرد این مفهوم بیشتر به بخش خصوصی و شرکت های حمل و نقل بسیار بزرگ تعلق دارد. جستجو، مقایسه و ارزیابی شرکای بالقوه جهت انتخاب مهم ترین شرکا، فعالیت ای است که تحت عنوان سورسینگ شناخته می شود. سورسینگ، شناسایی نیازها، امضای قرارداد تامین و کنترل کیفیت محصول را شامل می شود.

یک گام اساسی جهت شناسایی بهترین تامین کنندگان شرکت، تامین منابع می باشد. درواقع اولین قدم در زنجیره تامین کالا و خدمات  فرایند،تامین منابع می باشد . رسیدن به توازن میان محصولات، تامین مواد اولیه و مقرون به صرفه مورد نیاز هر نوع کسب و کار از موضوعاتی است که این فرایند بر آن تمرکز دارد.

به طور کلی سورسینگ عبارت است از یافتن تامین کننده مناسب جهت افزایش کیفیت مواد اولیه از راهی که هم قیمت آن مناسب باشد و هم با بودجه مد نظر شما هماهنگی داشته باشد. البته ارسال محصول از تامین کنندگان و نحوه حمل و نقل آن نیز در رابطه با این مفهوم مطرح می گردد.

 

منبع یابی یا سورسینگ جهانی

سطح بین‌المللی و جهانی یکی از سطوح مطرح  منبع ‌یابی به شمار می‌رود. در واقع مرزهای میان کشورها در منبع یابی جهانی در نظر گرفته نمی‌شود و یک مجموعه کالا و خدمات مورد نیاز خود را فارغ از این مرزها در سطح جهانی مورد برسی قرار می دهد. این امر در اروپا و آسیا بسیار مشاهده می‌شود.

این کار باعث می‌شود تا شما قادر به تامین منابع خود از بازار های رقابتی دنیا باشید. البته بنابر دلایلی از جمله نوع دسترسی به تأمین ‌کننده و دوری مسافت، می بایست دقت لازم را برای انتخاب به عمل آورد تا از این طریق ریسک این امر را کاهش داد. امروزه بسیاری از کارخانه‌های چینی جز منابع بزرگ دنیا در برخی زمینه ها به شمار می‌روند که خریداران این کشور را به عنوان Global Sourcing از اکثر نقاط دنیا انتخاب می‌کنند. نکته مهم و حائز اهمیت در این موضوع بالا بودن هزینه مرتبط با حمل و نقل در این منبع یابی می باشد.

 

مراحل انجام فرایند سورسینگ

فرایند تامین و استراتژی به شرح ذیل می باشد:
  1. یافتن منابع درست و با کیفیت جهت تامین کالا و خدمات
  2. انجام مذاکرات مورد نیاز برای قرارداد
  3. مشخص و تعیین نمودن شرایط پرداخت
  4. انجام تحقیقات بازاری
  5. ارزیابی کیفیت خدمات
  6. برون سپاری و ارسال کالا برای افراد

مشاغل قادر به استفاده از منبع یابی، برای متمرکز نمودن فرایند بر قیمت و نیز کوتاه تر کردن روند فرایند می باشند. در عوض می توان به وسیله طرح تامین منابع، سبب توسعه ی ارزش کلی کسب و کار را در دراز مدت گردید.

 

مراحل آغاز این فرایند عبارت است از:
  1. تجزیه و تحلیل نیاز های تجاری
  2. تجزیه و تحلیل هزینه های تاریخی
  3. تشریح یک برنامه استراتژیک
  4. جمع آوری داده ها
  5. تجزیه و تحلیل بازار

تامین کنندگانی که تمایل به واگذاری وظیفه خود به یک متخصص در امور دارند، این وظیفه را به سازمان های بزرگ می سپارند.

 

اهمیت سورسینگ برای کسب و کار ها

یکی از دلایلی که اهمیت زیاد فرایند تامین منابع را سبب می گردد به این صورت است که این فرایند اجازه اتصال به زنجیره پایدار کالا و خدمات را داده و از این طریق رضایت دائمی مشتریان را به همراه خواهد داشت.

  • مدیریت هزینه: سورسینگ علاوه بر تامین کنندگان به نفع خریداران نیز می باشد. زیرا خریداران نیز قادر به انجام تحقیقات برای یافتن پایین ترین قیمت بوده و از سوی دیگر تامین کنندگان نیز قیمت خود را پایین نگه داشته تا رضایت مشتریان را جلب نمایند. این امر سبب رقابتی تر شدن بازار گردیده و مدیریت هزینه در یک مجموعه را به دنبال خواهد داشت.
  • ثبات بیشتر: در واقع زمانی که منابع مناسبی طی فرایند سورسینگ برای محصولی پیدا شود، خریدار می کوشد تا این زنجیره را حفظ کند و تامین کننده نیز سعی بر از دست ندادن مشتری دارد. همین امور موجب حفظ سلامت و ثبات این زنجیره خواهد شد . این ثبات، بالا رفتن کیفیت و کارایی را سبب گردیده و مشکلات را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • مدیریت بهتر ریسک: ریسک احتمالی در سورسینگ به دلایلی از جمله انجام مذاکرات، عقد قراداد و همچنین ایجاد اعتماد میان خریدار و تامین کننده، به کمترین میزان خود می رسد.
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع و مشاوره
به کمک نیاز داری؟ با ما در تماس باشید!
شروع گفتگو
سلام! برای چت در WhatsApp روی یکی از اعضای زیر کلیک کنید
معمولا در عرض چند دقیقه پاسخ می دهیم